عکاس معروف فرانسوی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

توصیه امام خمینی (ره) من را عکاس کرد/ ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم

میشل ستبون با تاکید براینکه توصیه و دستور امام خمینی (ره) من را عکاس کرد، گفت: ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم.
کد خبر: ۳۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 12February 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «میشل ستبون» عکاس فرانسوی در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس «فتح و ظفر»، واقعه‌نگاری خود از انقلاب اسلامی ایران در توضیح تصاویری از رژه نیرو‌های شاهنشاهی اظهار داشت: باتوجه به حجم نیرو‌های شاهنشاهی کسی فکر نمی‌کرد حکومت پهلوی در ایران سرنگون شود و انقلابی رخ بدهد.

وی به ماموریت خود در ایران برای عکاسی از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: من در دورانی که خیلی جوان بودم از طرف یک آژانس خبری مأموریت پیدا کردم تا در ایران حضور پیدا کنم و از اتفاقات آن روز‌ها عکس بگیرم. در آن ایام ما محدودیت ویزا برای ورود به ایران نداشتیم لذا از طریق عراق به ایران آمدم.

توصیه امام خمینی (ره) من را عکاس کرد/ ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم

این عکاس فرانسوی وحدت و دوستی نیرو‌های مردمی و ارتشیان در راهپیمایی‌های را اتفاق جالب سال‌های انقلاب دانست و افزود: با اینکه رژیم شاهنشاهی یک رژیم خونخواری بود، اما مرد و افسران و سربازان ارتشی دوستی و وحدت داشتند و این همدلی به‌خوبی در تصاویر من قابل مشاهده است.

ستبون افزود: من در ایران روز‌های خوبی را سپری کردم؛ مردم به من غذا و امکانات می‌دادند و حتی برخی‌ها فکر می‌کردند من ایرانی هستم. ماموریت من بیشتر عکاسی از محلات فقیر‌نشین ایران بود چراکه آن‌ها یاران امام خمینی (ره) بودند و از این جهت مهم بودند.

وی ادامه داد: من در یک مقطع کوتاه در فرانسه دیداری با امام خمینی (ره) داشتم؛ ایشان خیلی مهربان بودند و برای من جالب بود. امام (ره) از من پرسیدند شما اتفاقات ایران را دنبال می‌کنید؟ من نیز تایید کردم و ایشان که با فرزندشان و چند تن از یاران در خانه کوچکی بودند به من گفتند شما وظیفه دارید انقلاب ایران را عکاسی کنید درحالی که من یک جوان بودم و عکاس حرفه‌ای نبودم. دستور و توصیه حضرت امام موجب شد من عکاس شوم و اتفاقات ایران را جدی دنبال کنم.

توصیه امام خمینی (ره) من را عکاس کرد/ ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم

این عکاس فرانسوی خاطرنشان کرد: کسی عکس باکیفیتی از دوران انقلاب که مربوط به شاه ایران باشد ندارد و من تعدادی عکس از شاه گرفتم که توانستم پول زیادی از آن به دست آورم.

ستبون در توضیحی عکس از امام خمینی (ره) در هواپیما اشاره کرد و گفت: در یک تصویر که امام خمینی (ره) در هواپیما بیرون را نگاه می‌کنند ما در خاک ایران قرار داشتیم. ایشان از اینکه وارد خاک ایران شده بودیم یک لبخند پیروزمندانه‌ای بر لب داشتند و خوشحال بودند که تلاش‌شان به نتیجه و ثمر رسیده است. امام (ره) پس از یک لبخند با این مضمون به من تاکید کردند که ما دیگر در ایران هستیم و بعد از آن سیل جماعت به استقبال ایشان آمدند.

ستبون گفت: در مجموع ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم که مجموعه عظیمی به‌شمار می‌آید و امیدوارم بتوانم آن‌ها را در فرانسه نیز در معرض نمایش قرار دهم.

وی درخصوص یک تصور از سخنرانی امام خمینی (ره) در بهشت زهرا گفت: هیجان‌انگیزترین صحنه‌ای که از انقلاب ایران دیده‌ام زمانی بود که صد‌ها هزار نفر جمعیت جمع شده بودند تا امام خمینی (ره) سخنرانی کند و زمانی که سخنرانی ایشان شروع شد حتی یک کلمه صدا از مردم شنیده نمی‌شد و همه جمعیت سکوت کرده بودند.

جعفری: میشیل سبتون را هنرمندی آزاداندیش می‌دانیم که به افکار ملت ایران نزدیک است

«علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حاشیه بازدید از نمایشگاه در سخنانی خطاب به میشل ستبون گفت: از اینکه شما دعوت ما را برای برپایی این نمایشگاه پذیرفتید، تشکر می‌کنم.

توصیه امام خمینی (ره) من را عکاس کرد/ ۲۷ هزار عکس از انقلاب ایران گرفتم

وی گفت: شما برای ما و مردم ایران خاطرات شیرینی را به‌همراه دارید چراکه در هنر و هنرمندی متعهد ماندید. ما شما را هنرمند آزاداندیش و متعهدی می‌دانیم که به افکار ملت ایران نزدیک است. ما بخاطر زحمات شما طی این سال‌ها از عکس‌های انقلاب لذت برده‌ایم و از اینکه موافقت کردید نمایشگاه عکس و کتاب تصاویری که از انقلاب اسلامی ایران گرفته‌اید چاپ شود، سپاسگزاریم.

گفتی است علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «فتح و ظفر» می‌توانند تا ۳۰ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ به گالری فکه واقع در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار