رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین علیه «معامله قرن» به تعویق افتاد

رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین علیه طرح آمریکایی «معامله قرن»، که قرار بود امروز در شورای امنیت انجام شود تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۳۸۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ - 11February 2020
رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین علیه «معامله قرن» به تعویق افتادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از القدس العربی، دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل متحد، دوشنبه اعلام کردند که رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره «معامله قرن» در شورای امنیت که قرار بود سه‌شنبه (امروز) انجام شود، تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.
 
منابع مذکور تصریح کردند: این تعویق پس از آن اعلام شد که نمایندگان کشور‌های گروه عربی و جنبش عدم تعهد در سازمان ملل طی نشستی احتمال رای‌گیری درباره این پیش‌نویس در روز سه‌شنبه یا به تاخیر انداختن این طرح را بررسی کردند.
 
این منابع اعلام کردند: آمریکا، تونس و اندونزی را که این پیش‌نویس را ارائه دادند، برای انجام اصلاحاتی در پیش‌نویس قبل از رای‌گیری درباره آن تحت فشار زیادی قرار داده است.
 
پیش‌نویس قطعنامه عربی، که فلسطین آن را از طریق رایزنی با تونس و اندونزی ـ دو عضو غیر دائم شورای امنیت ـ تدوین کرده، برای دومین بار اصلاح شده است؛ در آخرین نسخه پیش‌نویس به گونه‌ای اصلاحات ایجاد شده است، که متفاوت از نسخه اصلی به نظر می‌رسد؛ چرا که از آن اشاره مستقیم به آمریکا حذف شده است.
 
در کنار آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز هیأت‌های تونسی و اندونزی را برای نرم‌تر کردن لحن پیش‌نویس تحت فشار قرار داده و تهدید کرده‌اند در غیر این‌صورت، رای ممتنع به آن خواهند داد.
 
آخرین نسخه اصلاح‌شده پیش‌نویس قطعنامه به «آمریکا به‌عنوان طراح این طرح» اشاره نکرده است و زبان انتقاد آن نسبت به نسخه اصلی نرم‌تر است.
 
در حالیکه ساختار اولیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فلسطینی‌ها به شورای امنیت ارائه کردند، حاوی ابراز تاسف شدید شورای یاد شده بود، زیرا طرح صلح آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است.
 
در نسخه جدید این پیش‌نویس همچنین درخواست برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در اسرع وقت درباره خاورمیانه حذف شده و در آن تنها به یادآوری این نکته بسنده شده که چنین درخواستی در متن قطعنامه سال ۲۰۰۸ سازمان ملل آورده شده است.
 
طبق بیانیه هیئت فلسطین در سازمان ملل، قرار بود پیش‌نویس مذکور امروز در شورای امنیت به رای گذاشته شود و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در جلسه این شورا سخنرانی کند و پس از آن نیز در نیویورک کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با «ایهود المرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار کند.
 
فلسطینی‌ها، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با طرح سازش تحمیلی آمریکا در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن»، که در آن قدس اشغالی به‌عنوان «پایتخت بلامنازع اسرائیل» به‌رسمیت شناخته شده مخالفت کردند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار