نهضت امام خمینی (ره) فرصتی برای حضور زن مکتبی

یکی از مهمترین وجوه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل توجه به شخصیت «زن» به‌عنوان مهمترین رکن جامعه اسلامی بود؛ نهضت امام فرصتی را فراهم کرد تا زنان رشدیافته در مکتب اسلام فرصت حضوری مؤثر پیدا کنند.
کد خبر: ۳۸۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۷ - 15February 2020

نهضت امام خمینی (ره) فرصتی برای حضور زن مکتبی شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نهضت حضرت امام خمینی (ره) ابعاد متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها جای بحث و دقت نظر فراوان دارد؛ یکی از این ابعاد، اهمیت دادن به کرامت زن است؛ امری که پیش از آن مورد غلفت واقع شده بود و تکریم زنان عملاً وجود نداشت.

انقلاب اسلامی ایران توانست زنان نخبه، هنرمند و ورزشکارانی را به جامعه اسلامی معرفی کند که در کنار حفظ حجاب و با تعهد به رسالت زن مسلمان، در همه سطوح جامعه خوش بدرخشند. نگاه امام راحل به زنان، نگاهی مبتنی بر آموزه‌های دین مبین بود که زن رکنی مهم در پیشرفت جامعه اسلامی می‌داند.

در کتاب «زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی (ره)» نوشته «محمد مکتبی» و «سعید هدایتی» به تفصیل نگاه حضرت امام به نقش و جایگاه زنان در خانواده و جامعه مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

زنان مکتبی

«امام خمینی (ره) نقش و سهم زنان را در نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان یک اصل مسلم پذیرفته و بارها بر آن تأکید کرده است. این تأکید به صورت‌های مختلفی بیان شده است. ایشان در زمان انقلاب فرموده بود:

امروز، زن‌های شیردل، طفل خود را در آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان می‌روند. زنان همدوش مردان به‌پاخاستند و آزادی و استقلال خود را تقاضا کردند و شاه را محکوم نمودند و در جمعه سیاه آنچه مشهور است، ششصد نفر از زنان آزاده ما به دست عمال شاه کشته شدند.

ملتی که حتی بانوان محترمه‌اش با تظاهرات محجوبانه، بیزاری خود را از رژیم شاه اعلام می‌کنند، پیروز است.

پس از پیروزی انقلاب نیز می‌فرمود: ما همگی مرهون شجاعت‌های شما زنان شیردل هستیم.

از خواهران عزیز که در این جا اجتماع کرده‌اند و با تظاهر خودشان پشتیبانی از نهضت می‌کنند، متشکرم. خداوند شما را حفظ کند و برای اسلام نگه دارد. شما سهم بزرگی در این نهضت دارید و داشته‌اید. این نهضت را شماها باید به ثمر برسانید و ما همه در این نهضت سهیم هستیم و شما خانم‌ها سهم بزرگ دارید.

در بررسی دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد انقلاب اسلامی و عوامل شکل‌گیری و پیروزی آن، شاید مسئله‌ای که بیش از هر عامل دیگر مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، مسئله تحول روحی مردم است که همین تحول روحی، خود عاملی در جهت پیروزی انقلاب اسلامی بود.

امام بارها از این تحول روحی در بین مردم یاد کرده است: تحول در ایران پیدا شده است. تحول روحی که این تحول روحی، از غلبه‌ای که بر طاغوت بود و او را عقب زد، مهم‌تر [است] و تمام دنیا متحیر شدند از [این] تحول روحی که در ملت پیدا شد. ملتی که از یک پاسبان می‌ترسید، ریخت در خیابان‌ها؛ بچه و بزرگ گفتند که ما شاه نمی‎خواهیم.

حضرت امام نه‌تنها این تحول را بسیار مهم و تعیین‌کننده می‌دانست، بلکه معتقد بود که آن، امری بی‌نظیر و منحصر به فرد برای ملت ایران است: اما یک وقت تحول پیدا شده و مثل حالا شده. حالا یک نمونه است؛ یعنی شما در طول تاریخ، در هرجا نگاه کنید، نمونه‌ای مثل تحول کنونی ایران پیدا نمی‌کنید. در تاریخ ایران که نیست، در تاریخ‌های دیگر هم معلوم نیست پیدا کنید که یک مملکتی ملتش یک جور بودند، در یک مدت کوتاهی شدند یک جور دیگری و اصلاً عکس آن شدند.

از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، این تحول پدیده‌ای عمومی بود که در ملت ایران به ویژه زنان ایرانی به وجود آمد. در نظر ایشان، سهم زنان در این تحول چشمگیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود: این‌جانب به زنان پرافتخار ایران مباهات می‌کنیم که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقشه شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان آنان، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاه‌های تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه‌های شوم غرب و غرب‌زدگان آسیب نخواهند پذیرفت.

نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد جامعه به وجود آورده که ره صدساله را یک‌شبه طی نموده است و شما ملت شریف دیدید که زن‌های محترم متعهد ایران پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را درهم شکستند و ما همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم.

این تحول در نظر حضرت امام خمینی رحمه‌الله، چنان مهم بود که آن را از هر دستاورد دیگر انقلاب بااهمیت‌تر می‌دانست:

آنچه که در ایران بزرگ‌تر از هر چیز بود، تحولی است که در بانوان ایران حاصل شد. یا در جای دیگر می‌فرماید: اگر این نهضت و انقلاب اسلامی هیچ نداشت جز این تحولی که در بانوان و جوانان ما پیدا شد، این یک امری بود که کافی بود برای کشور ما.

ایشان برای اینکه این حقیقت به گونه‌ای ملموس مورد پذیرش قرار گیرد، بارها از ویژگی‌های مردم به‌ویژه زنان در قبل و بعد از تحول یاد کرده است و با مقایسه این دو وضعیت، ادعای خود را به اثبات می‌رساند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها