عید آن سال‌ها/9

دستور عملیاتی والفجر1 با امضای حاج همت

دستور عملیاتی والفجر1 را با امضای مشترک محمدابراهیم همت از سپاه و سرهنگ ستاد منوچهر دژکام از ارتش، به عنوان فرماندهی مشترک قرارگاه عملیات نجف، به قرارگاه‌های عملیاتی فرعی تحت امر خود ابلاغ کرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 27March 2020

دستور عملیاتی والفجر1 را با امضای حاج همتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

عملیاتی شدن والفجر1

«قرارگاه نجف (امروز هشتم فرودین 1362) دستور عملیاتی والفجر1 را با امضای مشترک محمدابراهیم همت از سپاه و سرهنگ ستاد منوچهر دژکام از ارتش، به عنوان فرماندهی مشترک قرارگاه عملیات نجف، به قرارگاه‌های عملیاتی فرعی تحت امر خود ابلاغ کرد.

در بخش اجرای مأموریت در مانور قرارگاه نجف آمده است:

قرارگاه عملیاتی مشترک نجف با استفاده از غافلگیری و در شرایط دید محدود از پاسگاه بجلیه در سمت راست، در جنوب با قرارگاه های نجف1، نجف2، نجف3 به منظور تصرف قسمتی از ارتفاعات حمرین و تأمین خط پیروزی تک می‌نماید و آماده می‌شود بنا به دستور، تک را به منظور تصرف ارتفاعات فوقی و تأمین خط توفیق و سپس به سمت جنوب و غرب ادامه دهد. تیپ37 زرهی [ارتش] احتیاط قرارگاه عملیاتی نجف را تشکیل می‌دهد. این عملیات در سه مرحله به شرح زیر انجام می‌گیرد:

مرحله یکم

قرارگاه عملیاتی نجف1 در سمت راست، قرارگاه عملیاتی نجف2 در وسط و قرارگاه عملیاتی نجف3 در سمت چپ، در مناطق محوله با ایجاد شکاف در مواضع دشمن تک نموده، ضمن انهدام نیرو، ارتفاعات حمرین را تصرف، نجف1 و نجف2 خط پیروزی و نجف3 خط ظفر را تأمین می نمایند.

مرحله دوم

قرارگاه های عملیاتی نجف1 و نجف2 ضمن پدافند در مناطق متصرفه، به پاک سازی ادامه داده و قرارگاه عملیاتی نجف3 به منظور تأمین خط پیروزی به تک خود ادامه می‌دهد.

مرحله سوم

پس از تأمین خط پیروزی، بنا به دستور، قرارگاه‌های عملیاتی نجف1 و نجف2 و نجف3 تک را جهت تصرف جبل فوقی و تأمین خط توفیق ادامه می‌دهند.

در کلیه مراحل بالا تیپ37 زرهی احتیاط قرارگاه عملیاتی مشترک نجف می‌باشد.

آتش: یک آتش تهیه به مدت 15 دقیقه، طرح‌ریزی و بنا به دستور اجرا خواهد شد. تقدم کلیه آتش‌ها در مرحله یکم ابتدا با نجف2 و سپس به ترتیب با نجف3 و نجف1 و در مرحله دوم ابتدا با نجف3 و سپس به ترتیب با نجف1 و نجف2 خواهد بود.

نیروی هوایی عراق امروز علاوه بر ازدست دادن یک هواپیمای جنگی در منطقه عملیاتی والفجر، در بمباران شهر ایلام نیز ناکام ماند. در همین حال، آبادان آماج گلوله های توپخانه عراق قرار گرفت.

براساس اطلاعیه شماره 1232 ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز در منطقه عملیاتی والفجر در ساعت 9:12، یکی دیگر از هواپیماهای عراقی هدف آتش جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش قرار گرفت و سرنگون شد و بدین ترتیب، تعداد هواپیماهای سرنگون شده عراقی در منطقه عملیاتی والفجر، به 11 فروند رسید.

امروز همچنین هواپیماهای عراقی چندین بار درصدد بمباران شهر ایلام برآمدند که با هوشیاری و اقدام به موقع پدافند هوایی موفق به این کار نشده و بمب های خود را در بیابان‌های اطراف فروریختند که تلفات و خساراتی در بر نداشت.

در گلوله باران امروز شهر آبادان نیز 4 نفر مجروح شدند و 2 خانه ویران شد. دیروز هم شهر آبادان هدف آتش توپخانه‌های دوربرد عراق قرار گرفت که براثر آن 2 منزل مسکونی و مغازه ویران شد.

به گزارش منابع اطلاعاتی نظامی، نیروهای عراقی به منطقه احمدآباد در داخل خاک عراق (غرب مریوان) که محل استقرار افراد حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) بود، حمله کردند. در این درگیری20 نفر از نظامیان عراقی کشته و 28 تن زخمی شدند. همچنین 3 نفر از افراد این حزب کشته و 4 تن زخمی شدند و 6 نفر هم به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

نیروهای خودی با اجرای عملیاتی موفق به پاک سازی 9 روستا در حوالی اشنویه، شدند. زخمی شدن یک مأمور انتظامی در سنندج، تحویل کمک‌های نظامی عراق به حزب دمکرات و تسلیم شدن یکی از افراد این حزب در سردشت، از دیگر اخبار مربوط به غرب کشور می‌باشد.

درپی تحرکات اخیر گروه کومه‌له در منطقه اشنویه، از نیمه شب امروز، نیروهای مشترک سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد عملیاتی را برای پاک سازی 9 روستای کوروش آباد، خالدآباد، دینخینه (دینخواه)، سردره، سرجز، پروآباد، قره سقال، ده شمس و بالاگیر شروع کردند و موفق شدند عناصر مسلح غیرقانونی مستقر در منطقه را فراری بدهند.

امروز همچنین دو تن از عناصر مسلح غیرقانونی در خیابان مردوخ سنندج، یکی از افراد نیروهای انتظامی را هدف تیراندازی قرار داده و او را زخمی کردند.

شیخ جلال حسینی سرکرده گروه خبات، امروز 2 تریلر و تراکتور حامل مهمات را در منطقه بلکه در جنوب شرقی مهاباد، تحویل نمایندگان حزب دمکرات کردستان و گروه کومه له داد. افراد گروه خبات این مهمات را در منطقه مرزی شیلر، از ارتش عراق تحویل گرفته و مسئولیت انتقال آن را تا بلکه بر عهده داشتند.

امروز نیز یکی از افراد وابسته به حزب دمکرات کردستان خود را به نیروهای سپاه در منطقه بناویله سردشت، تسلیم و درخواست امان نامه کرد.وی یک قبضه اسلحه خود را نیز تحویل داد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار