عید آن سال‌ها/10

آنچه «صدام» بر سر خرمشهر آورده شبیه هیروشیما است

«میشی کاوا» روزنامه‌نگار ژاپنی در بازدید از شهر‌های جنگ‌زده خرمشهر و آبادان صریحاً صدام را متجاوز نامید و گفت: آنچه بر سر خرمشهر آورده تصویر عینی هیروشیما است که ما در ژاپن شاهد آن بوده‌ایم.
کد خبر: ۳۸۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸ - 28March 2020

آنچه بر سر خرمشهر آورده تصویر عینی هیروشیما استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان در واقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فروردین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

صدام متجاوز از نگاه روزنامه نگاران خارجی

«امروز (نهم فروردین 1362) درحالی که حمله هوایی جنگنده‌های عراقی به دهلران ناکام ماند، اجرای آتش توپخانه‌های ارتش عراق بر روی مناطق مسکونی شهرهای آبادان، خرمشهر و سرپل ذهاب تلفات و خساراتی را به بار آورد.

هواپیماهای عراقی امروز در 4 نوبت قصد بمباران دهلران را داشتند، اما با آتش انبوه پدافند هوایی شهر مواجه و مجبور شدند بمب‌ها را خارج از شهر فرو بریزند که خساراتی در بر نداشت.

شهرهای آبادان و خرمشهر هدف آتش سلاح‌های دوربرد عراقی قرار گرفتند که براثر آن 2 منزل مسکونی در آبادان ویران شد و 2 تن از ساکنان آن زخمی شدند، در خرمشهر نیز 4 تن از مردم این شهر مجروح شدند.

نظامیان عراق شهر سرپل ذهاب را نیز از ساعت 6:45 تا 7:25 زیر آتش سنگین توپخانه قرار دادند که درنتیجه یک تن زخمی و 8 خانه مسکونی ویران شد.

گروهی از خبرنگاران نشریات و رادیو تلویزیون‌های خارجی و خبرنگاران داخلی به دعوت ستاد تبلیغات جنگ از جبهه‌های جنوب بازدید کردند.

این گروه ابتدا به بازدید از شهر آبادان که پی درپی نیروهای عراقی با سلاح‌های دوربرد آن را هدف حمله قرار می دهند، پرداختند. هنگام بازدید خبرنگاران از آبادان، نیروهای ارتش عراق مرتباً این شهر را زیر آتش سلاح‌های سنگین گرفته بودند و به این ترتیب، خبرنگاران کاملاً از وقایعی که بر این شهر گذشته است، مطلع شدند.

گروه خبرنگاران همچنین از بیمارستان امام خمینی آبادان دیدن کردند. مسئولان بیمارستان آثار بمباران‌ها و حملات توپخانه‌های عراق را به خبرنگاران نشان دادند.

هنگام بازدید از خرمشهر، خبرنگاران خارجی آن چنان تحت تأثیر قرار گرفته بودند که لحظه‌ای از تهیه فیلم و عکس غافل نمی‌شدند. در پایان این بازدیدها، سه تن از خبرنگاران ژاپنی در مصاحبه‌ای احساسات خویش را درمورد مشاهداتشان توضیح دادند.

خبرنگار خبرگزاری کیودوی ژاپن گفت: آنچه ما در خرمشهر دیدیم شبیه فاجعه‌ای است که امریکا بر سر هیروشیما در ژاپن آورد. یک خبرنگار دیگر ژاپنی در پاسخ این سؤال که تأثیر اقدامات صدام در این دو شهر بر شما چه بود، گفت: من حتی در خیال هم تصور این چنین جنایاتی را نمی کردم، لکن امروز با دیدن این صحنه‌های گویا، سندی همیشگی را در ذهن خود از جنایاتی که افراد بشر بر سر همنوعان خود می‌آورند ثبت کردم.

«میشی کاوا» از روزنامه ماینه چی از توکیو نیز عراق را عامل ویرانی‌های آبادان و خرمشهر دانست و صریحاً صدام را متجاوز به ایران نامید. وی درمورد نقش امریکا در تجاوز عراق به ایران گفت: من مشغول مطالعه در همین مورد هستم، اما آنچه بر سر خرمشهر آورده تصویر عینی هیروشیما است که ما در ژاپن شاهد آن بوده‌ایم با این تفاوت که هیروشیما با یک بمب ویران شد، اما خرمشهر به وسیله موشک و توپ.

آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور، در دیدار با مسئولان ستاد معین تهران برای بازسازی خرمشهر، درباره لزوم تکیه بر توانایی‌های مردمی و ویژگی معنوی و تاریخی تهران در امر بازسازی خرمشهر سخنانی ایراد کرد.

رئیس جمهور گفت: شما در کار بازسازی بیش از آنکه به نیروهای اداری تکیه کنید بایستی به نیروهای مردمی تکیه داشته باشید و دولت و ستاد بازسازی بایستی دراین بین نقش هدایت کننده و هماهنگی کننده داشته باشند و همه امکانات خود را دراین زمینه بسیج کنند.

امام جمعه تهران در ادامه سخنان خود افزود: برای مردم تهران افتخاری است که امر مهم بازسازی شهر همیشه جاوید خرمشهر را به عهده گیرند و شهر مظلوم، مقاوم و قهرمان خرمشهر را بازسازی کنند. مقاومت قهرمانانه و خونین خرمشهر هیچ وقت از خاطره‌ها فراموش نخواهد شد و امروز بازسازی این شهر با این همه خاطره و حماسه فراموش نشدنی به همت مردم تهران آغاز می‌شود.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها