کشاورز در مراسم رونمایی از «اطلس پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد»:

پیشرفت معجزه‌وار کشاورزی در کشور/ جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پیشرفت‌های کشور را شبیه به معجزه دانست و گفت: باید جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم تا بدانند وقتی وارد خرمشهر و مناطق دیگر کشورمان می‌شوند چه کسانی چه زحماتی کشیده‌اند تا پایه‌‌ی زندگی و تمدن در این سرزمین شکل بگیرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ - 18February 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از جلد اول «اطلس پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد» ویژه فاو اروندکنار، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، «محمدرضا طلایی» معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی این وزارتخانه، سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا برگزار شد.

طلایی: بررسی بیش از دو هزار سند در «اطلس پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد»

«محمدرضا طلایی» معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی در سخنانی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما در تبیین نقش مهندسی در دفاع مقدس، بحث‌ نرم‌افزاری است، اظهار داشت: عدم تدوین مباحث مستند مهم‌ترین مشکل ما در تبیین نقش جهاد در دوران دفاع مقدس بود که خوشبختانه با ورود جوانانی که امروز حوزه ایثارگران وزارت‌خانه را دست گرفته‌اند، این مشکل درحال رفع شدن است.

وی گفت: در تدوین اطلس پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، بیش از دو هزار سند بررسی شده که کار بسیار بزرگی را رقم زده است. انتخاب موضوع والفجر ۸ و جبهه جنوب در این اطلس، به‌دلیل نوع و تنوع مهندسی جنگ در آن مناطق است. این کتاب یک کار ارزشمند است که منتظر پیشنهادات پیشکسوتان برای تکمیل آن در جلدهای بعدی هستیم.

کشاورز: پشرفت‌های کشور شبیه معجزه است/ جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم

در ادامه «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی ضمن تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: مردم ایران در ماه‌های اخیر با شهادت سردار سپبهد «حاج قاسم سلیمانی» و اتفاقات بعد از آن، روزهای خوشی نداشتند؛ این اتفاقات ما را آزرده کرده اما همه آن‌ها واقعیت‌های زندگی است. مردم ایران نیز همواره نشان داده‌اند در حفظ سرزمین، انقلاب و معنویت کشور پایدار و منسجم‌ هستند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اطلس پشتبانی و مهندسی جنگ جهاد را روایت‌گر انسجام مردم ایران در دهه ۶۰ دانست و گفت: مردم ایران در مسائل ملی، یک‌دست هستند و این اطلس شاهد نوع انسجام مردم در دهه ۶۰ است البته انسجام مردم در دهه ۹۰ نیز گونه‌ی دیگری است. طی این ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی، همواره کشورمان به طریقی در فشار بوده است و استکبار در مقطعی دشمنی را برای تجاوز به خاک میهنمان حمایت کرد و امروز نیز وارد شکل دیگری از جنگ شده‌ایم.

پشرفت‌های کشور شبیه معجزه است/ جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم

وی علت فشار به جمهوری اسلامی را دشمنی غرب دانست و ادامه داد: فشارها به کشورمان شدت و ضعف داشته اما همواره ادامه‌دار بوده است چراکه نوع انقلاب ما به‌ مزاج غرب خوش نیامده است لذا آن‌ها امروز شمشیر جنگ اقتصادی را از رو بسته‌اند و در این ۴۰ سال هر روز یک جنگ برای ما ایجاد کرده‌اند که فقط شکل و صحنه‌های آن فرق دارد.

کشاورز به همراهی و پشتیبانی مردم طی ۴۰ سال گذشته اشاره و تاکید کرد: انصافاً همه مسوولین، خدمت‌گزاران، مردم، تولیدکنندگان و پژوهشگران طی این سال‌ها زیر پرچم کشور در یک خانواده بوده‌اند و خانواده جهاد نیز یک خانواده منسجم، خوب و صمیمی است که در دوران دفاع مقدس بسیار اخلاص داشت و ما همه مدیون آن دوره هستیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عدم مستندسازی فعالیت‌های جهاد را خلا این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: ما در لحظه‌ای که کار اجرایی و در صحنه‌ انجام می‌دهیم خلاهایی داریم که عدم مستندسازی مهم‌ترین آن است؛ این ضعف، فرق ما با جوامع پیشرفته است. مستندسازی یکی از دستاوردهای باارزش و کم هزینه برای انتقال تجربیات به دیگران است. دومین مشکل ما حبس کردن احساسات و عدم قدردانی از دیگران است که به‌دلیل اخلاق شرقی‌مان ایجاد شده است. ما معمولا بعد از شهادت، فوت و درگذشت افراد، از آن‌ها صحبت می‌کنیم درحالی که باید در زمان حیات عزیزان، قدردان آن‌ها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در بخش کشاورزی در حد معجزه است، عنوان کرد: در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله شیلات پیشرفت‌های جمهوری اسلامی همانند معجزه است. در دهه ۶۰ ضعف کشور در عرصه کشاورزی به‌قدری بود که پنیر از کشورهای خارجی وارد شد و از طریق سهمیه‌ای، با کوپن به مردم داده می‌شد اما امروز تنها نزدیک به یک میلیون لیتر شیر صادر می‌کنیم. حال‌آنکه جمعیت آن زمان ۳۵ میلیون بود و امروز این جمعیت به ۸۰ میلیون رسیده است. همه کسانی که سیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را مطالعه می‌کنند از اتفاقات عمرانی کشور به‌خصوص در عرصه کشاورزی، متعجب هستند درحالی که هیچ کسی از یک کشاورز و مهندس روستایی قدردانی نمی‌کند.

پشرفت‌های کشور شبیه معجزه است/ جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم

کشاورز ضمن توصیه به نگارش خاطرات و تجارب زندگی گفت: یک مطلب نوشتاری حتما نباید مربوط یک فرد خاص نوشته شود چراکه انسان‌های عادی هم خاطرات جذابی دارند. نمونه این موضوع استاندار کرمانشاه است که خاطرات خود از زلزله و اتفاقات این استان را نوشته و بسیار جذاب است. من از همه عزیزانی که در هشت سال دفاع مقدس در جبهه و خط مقدم و پشتیبانی جنگ زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم و از همه آن‌ها درخواست می‌کنم تجربیات خود را مکتوب کنند چراکه ما وظیفه داریم تلاش گذشتگان را به نسل جدیدی که خیلی با ما ارتباط ندارد، منتقل کنیم تا متوجه شوند برای وضعیت کنونی کشور چقدر زحمت کشیده شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیحان بیاوریم تا بدانند وقتی وارد خرمشهر و مناطق دیگر کشور می‌شوند چه کسانی چه زحماتی کشیده‌اند تا پایه‌ی زندگی و تمدن در این سرزمین شکل بگیرد. دفاع مقدس کار کوچکی نبود لذا باید تجربیات خود را در این زمینه بنویسیم چراکه وارد نوع‌ جدیدی از جنگ‌ها شده‌ایم و ما نیز به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم از اعتقاداتمان کوتاه بیاییم و معتقدیم استقلال هزینه دارد و این هزینه نیازمند رفتاری همانند اتفاقات دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس دارد.

خشونت جامعه زاییده جنگ‌های اقتصادی است/ باید تحمل این فضا را آموزش دهیم

وی خلاقیت، همدلی و همگرایی را لازمه فضای جدید کشور دانست و گفت: جنگ را مردم اداره کردند، مردمی که هیچ چیز نداشتند و در این جنگ همه چیزشان را تقدیم کردند، البته این طبیعت و روحیه جنگی مردم ایران است. شرایط فعلی کنترل و مدیریت بازار، متناسب با روحیه فداکارانه دوران جنگ نیست چراکه خشونت جامعه زاییده جنگ‌های اقتصادی است و ما باید تحمل این فضا را آموزش دهیم و معتقدیم راه برون‌رفت از آن تعامل اجتماعی است. دولت و نظام یکی است و فشار امروز بر همه است لذا باید در موضوع‌های جدید همکاری جدی داشته باشیم.

پشرفت‌های کشور شبیه معجزه است/ جامعه را برای مطالعه خاطرات دفاع مقدس به‌هیجان بیاوریم

در ادامه این مراسم که با حضور «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد و کشاورزی برگزار شد، از نخستین جلد «اطلس پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد» رونمایی شد و از تعدادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران جهاد تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها