عید آن سال‌ها/ ۱۲

شعار علیه ایران در اجلاس جنبش عدم تعهد

در آستانه برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در هند تدابیر امنیتی شدیدی برای ورود صدام حسین صورت گرفته است. ۲۰۰ تن از مأموران حفاظتی صدام با مشایعت پلیس هند پس از ورود به فرودگاه دهلی‌نو، باوجود ممنوعیت عمومی هرنوع راهپیمایی شعار‌هایی را به نفع صدام و علیه ایران سردادند.
کد خبر: ۳۸۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 30March 2020

شعار علیه ایران در اجلاس جنبش عدم تعدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویداد‌های ۲۹ اسفند ۱۳۶۱ تا ۱۵ فرودین ۱۳۶۲ که در جلد ۲۴ «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

دشمنی ناتمام

«امروز (یازدهم فروردین ۱۳۶۲) بالگرد‌های عراقی، علاوه بر حمله به حوزه نفتی نوروز که موجب آتش گرفتن ۶ حلقه چاه شد، یک یدک کش ایرانی را هم هدف قرار دادند که شهادت ۱۰ نفر را به دنبال داشت.

ساعت سه بامداد امروز، بالگرد‌های عراقی که به موشک‌های فرانسوی اگزوسه مجهز بودند، به حوزه نفتی نوروز در نزدیکی جزیره خارک، حمله کردند. براثر این حمله چاه‌های شماره ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ آتش گرفتند و چاه شماره سه نیز آسیب دید.

هم زمان با این اقدام، بالگرد‌های عراقی یدک کش پونه را نیز که در این منطقه حضور داشت، هدف قرار دادند که این یدک کش آتش گرفت و غرق شد و ۱۰ تن از کارکنان آن شهید شدند و یک تن نیز زخمی شد.

ستاد فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق در همین خصوص اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن بیشتر بر حمله به هدف دریایی و کشتی نفت کش تأکید شده است تا بمباران چاه‌های نفتی نوروز. این ستاد اعلام کرد که در حمله به تأسیسات نفتی ایران پنج هدف دریایی و نفت کش ایرانی در سکوی نفتی نوروز نابود شده است. در این اطلاعیه آمده است:

نیروی دریایی شجاع ما یک اقدام دلاورانه به صورت یک حمله تهاجمی انجام داد، به طوری که بارکش نفتی مستقر در اسکله نوروز واقع در جنوب خلیج فارس جنوب بندر (امام) خمینی واقع در مسافت بیش از ۱۰۰ کیلومتری سواحل عراقی را مورد هجوم قرار داد و خداوند یار حق بود. به همین ترتیب، نیروی دریایی شجاع ما موفق به نابودی کامل پنج فروند کشتی که در میان آن‌ها یک فروند نفت کش بود، شده است. علاوه براین، تأسیسات نفتی اسکله نوروز نیز در این حمله نابود شده است.

درپی انتشار گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران و محکومیت ایران در این کمیسیون، نماینده جمهوری اسلامی ایران با حضور در اجلاس کمیته حقوق بشر سازمان ملل، سخنرانی انتقادآمیزی درباره عملکرد این کمیسیون و گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های غربی ایراد کرد.

در آستانه برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در هند و هم زمان با تشدید تدابیر امنیتی برای ورود صدام حسین به این کشور، رایزنی‌های سیاسی عراق به ویژه با کشور‌های عربی، افزایش یافته است.

دولت عراق اقدامات امنیتی خاصی را برای حضور صدام حسین در اجلاس غیرمتعهد‌ها آغاز کرده است؛ ازجمله ۲۰۰ تن از محافظان عراقی و شش اتومبیل ضدگلوله و تعداد فراوانی سلاح و مهمات را با دو هواپیما به دهلی نو فرستاده است.

گفتنی است ۲۰۰ تن از مأموران حفاظتی پس از ورود به فرودگاه دهلی نو، فاصله ۱۰ کیلومتری فرودگاه تا محل اقامت خود را (باوجود ممنوعیت عمومی هرنوع راه‌پیمایی در این ایام) با مشایعت پلیس هند راه پیمایی کردند و شعار‌هایی را به نفع صدام و علیه ایران سردادند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار