عید آن سال‌ها/14

حمایت بدون محدودیت جهانی از رژیم بعث عراق

عراق 120 میلیون دلار از بازار بین‌المللی وام می‌گیرد تا با این سرمایه ظرفیت بزرگ لوله نفت خود را افزایش دهد. همچنین رژیم بغداد از سه شرکت ژاپنی خواست مهلت پرداخت 360 میلیارد ینی خود را به تعویق بیاندازد.
کد خبر: ۳۸۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳ - 01April 2020

حمایت بدون محدودیت جهانی از رژیم یعث عراق /// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود.تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند.مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فروردین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

حمایت بدون محدودیت

«هفتمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، فرصتی خواهد بود تا جنگ ایران و عراق به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا، کشورهای عرب شرکت کننده در اجلاس غیرمتعهدها تصمیم گرفتند پیش نویس یک قطعنامه مشترک را درباره جنگ ایران و عراق به این کنفرانس پیشنهاد کنند.

به گزارش خبرگزاری امارات متحده عربی، گروه کشورهای عربی درمورد مطرح کردن درخواست پایان بخشیدن به جنگ سی ماهه ایران و عراق توافق کرده‌‎اند.

همچنین، ایندیرا گاندی نخست وزیر هند که ریاست هفتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد را به مدت سه سال برعهده خواهد گرفت، در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزایر درباره جنگ ایران و عراق و تأثیر تداوم جنگ بر جنبش عدم تعهد گفت: ما مایلیم این جنگ پایان گیرد.

وی افزود: من زمان وقوع چنین امری را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما فکر نمی‌کنم که وجود چنین مناقشاتی به ضعف جنبش بینجامد.

دراین حال، رسانه‌ها و حتی عالی‌ترین مقامات کشور هند مشغول تبلیغات سیاسی سازماندهی شده برای تحت فشار قراردادن ایران هستند؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به دیدار مسئول گروهی به نام طرفداران صلح که از حمایت مالی و سیاسی رژیم عراق برخوردار است با ایندیرا گاندی نخست وزیر هند، اشاره کرد.

درپی وخامت اوضاع اقتصادی عراق، خبرگزاری فرانسه (امروز سیزدهم 1362) از اقدام دولت عراق برای دریافت وام جهت افزایش صدور نفت خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری، عراق یک صد و بیست میلیون دلار از بازار بین المللی وام می‌گیرد تا با این سرمایه ظرفیت بزرگ لوله نفت خود را که ازطریق خاک ترکیه تا مدیترانه ادامه دارد، از هفتصد هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. به نوشته نشریه انگلیسی تایمزمالی، درحال حاضر این لوله بزرگ تنها راه صادرات نفت خام عراق است. شرکت ملی نفت عراق این وام را دریافت می کند و بانک مرکزی ضمانت آن را به عهده می‌گیرد. مدت این وام پنج سال است و به آن بهره‌ای بالاتر از نرخ معمول تعلق می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین می‌افزاید به دنبال تقاضای اخیر رژیم بغداد از سه شرکت ژاپنی برای به تعویق انداختن مهلت پرداخت 360 میلیارد ین صورت حساب‌های ساختمانی این کشور، یک مقام بلندپایه وزارت مسکن ژاپن برای بررسی اوضاع مالی عراق و مذاکره با حکومت این کشور وارد بغداد شد. پس از مشخص شدن نتایج این مذاکرات، دولت ژاپن درمورد تقاضای بغداد اقدام خواهد کرد.

فرمانده نیروهای سپاه و بسیج مستقر در لبنان ادعاهای چند رادیوی منطقه‌ای و بین‌المللی را درمورد دخالت نیروهای سپاه پاسداران در درگیری‌های امروز لبنان، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، رادیو صدای لبنان گزارش داد که در یک درگیری که بامداد امروز در روستای بریتال واقع در دره بقاع (حوالی شهر بعلبک لبنان) بین چریک های شیعه طرف دار انقلاب اسلامی ایران و تعدادی از رزمندگان پاسدار ایرانی با یک واحد از سربازان ارتش لبنان روی داد، چند نظامی لبنانی ازجمله یک سرهنگ زخمی شدند.

رادیو اسرائیل نیز به نقل از رادیو لبنان، تعداد کشته و زخمی های ارتش لبنان را در این درگیری به ترتیب 6 و 12 نفر ذکر و اعلام کرد که این درگیری ساعت ها ادامه داشته و درنهایت با دخالت واحدهای ارتش سوریه مستقر در بعلبک خاتمه یافته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از دمشق، به دنبال ادعای رادیوهای بیروت، بی بی سی و اسرائیل درمورد حمله نیروهای ایرانی مستقر در لبنان به نیروهای ارتش این کشور، کنعانی فرمانده بسیج و سپاه مستقر در لبنان و سوریه، در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری ضمن تکذیب هرگونه دخالت نیروهای ایرانی در این حادثه، تأکید کرد که نیروهای سپاه و بسیج صرفاً برای کار تبلیغات اسلامی در لبنان حضور داشته و نیازی به استفاده از سلاح ندارند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار