عید آن سال‌ها/17

ایران شرایط صلح را تعیین خواهد کرد نه رژیم بعث

در جزوه‌ای به نام «جنگ تحمیلی، دفاع علیه تجاوز» صدام حسین به تهاجم به اراضی ایران متهم شده و پیروزی‌های ایران باعث شده است تا وی در جست‌وجوی صلح برآید. در حالی که این ایران است که شرایط صلح را تعیین خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 04April 2020

ایران شرایط صلح را تعیین خواهد کرد نه رژیم بعثبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم، مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روزشمار جنگ ایران و عراق» آورده شده است، مورد بازخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

دفاع علیه تجاوز

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد اولین گردان دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه 9 کشور تشکیل شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بدین وسیله به اطلاع آن دسته از برادران که قبلاً خدمت سربازی خود را در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گذرانده اند و اکنون مایل‎اند در گردان دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت کنند، می‌رساند که جهت ثبت نام و کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به واحد بسیج مستضعفین سپاه مراجعه کنند.

معاون بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه کیهان در این‌باره گفت: با تشکیل این گردان‌ها جلو تهدیدهای احتمالی آمریکا از راه دریا برای همیشه گرفته خواهد شد و سپاه پاسداران برای نیل به این هدف، قرارگاه نوح را با شرکت نیروی دریایی در بوشهر ایجاد کرد و مقدمات کار فراهم شد.

وی افزود: شرایط عضویت در این گردان آشنا بودن به دریا، تعمیرکار یا راننده موتور لنج و داشتن پایان خدمت سربازی در نیروی دریایی است و نحوه حقوق برادران این گردان همانند دیگر برادران رزمنده که در جبهه حق علیه باطل حضور دارند، خواهد بود و هدف ما این است که در دریا سدی محکم تر در مقابل دشمنان انقلاب داشته باشیم.

هیئت ایرانی اعزامی به دهلی نو در یک اقدام ابتکاری به توزیع برگه‌های حاوی اطلاعات درباره جنگ ایران و عراق پرداخت. خبرگزاری جمهوری اسلامی درخصوص این اقدام و واکنش مقامات عراقی و بازتاب آن چنین گزارش داد:

توزیع بروشورهایی که در آن نکاتی از تجاوز عراق به ایران همراه با عکس های رنگی نقاط اشغالی و نقاط آزادشده در عملیات نظامی رزمندگان اسلام درج شده است، در مرکز مطبوعات اجلاس سران در دهلی نو با استقبال بسیار کم سابقه ای روبه‌رو شد و توزیع چهارصد نسخه از آن در کمتر از بیست دقیقه پایان گرفت.

خبرنگاران خارجی با استفاده از این بروشور که به زبان انگلیسی چاپ شده، به صورت مستند با ایثار باورنکردنی و دلاوری‌های مدافعان انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و اعداد و ارقام لازم برای درک واقعیات جنگ و گستردگی تجاوز عراق و میزان آزادسازی اراضی اشغال شده ایران آشنا می‌شدند.

خبرنگاران تا ساعت‌ها پس از پایان توزیع این بروشور برای دریافت نسخه‌های اضافی به توزیع کنندگان مراجعه می‌کردند و مسئولان نیز ناگزیر شدند تعداد دیگری از این جزوه را در اختیار خبرنگاران قرار دهند. قابل توجه است که مأموران عراقی حاضر در سالن که با لباس‌های مبدل در گوشه وکنار مرکز مطبوعات پرسه می‌زدند، در ابتدا به عبث کوشیدند از این کار جلوگیری کنند و حسین ادیب السامرائی معاون خبرگزاری رژیم عراق که عواملش نسخه‌ای از جزوه را به او داده بودند.

از اعضای حزب بعث که خود را در پوشش خبرنگار به سالن رسانده بودند با دستپاچگی می خواست از دسترسی خبرنگاران کشورهای غیرمتعهد و خارجی به این جزوه که تأثیر کاملاً مطلوبی در دریافت کنندگان گذاشته بود، جلوگیری کنند. یک خبرنگار عکاس ایرانی توانست زمانی که سامرائی (از اعضای هیئت شرکت کننده عراقی) با نگرانی مشغول مطالعه بروشور ستاد تبلیغات جنگ بود، از وی عکس جالبی تهیه کند.

چند ساعت بعد، با استقبال گسترده خبرنگاران از توزیع نسخه‌های ترجمه شده کتاب دو سال جنگ به زبان انگلیسی که با تلاش دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمورد جنگ تحمیلی و نقش همکاری های مختلف و بلوک بندی های چپ و راست و کشورهای ظاهراً مستقل جهان در جنگ تهیه شده بود، هیئت عراقی به دبیرخانه اجلاس سران شکایت برد و به شدت تلاش کرد از رسیدن اخبار واقعی و حقایق جنگ تحمیلی به خبرنگاران حاضر در اجلاس جلوگیری کند.

خبر این شکایت را خبرگزاری های هندی پی.تی.ای. و یو.ان.ای. نیز مخابره کردند، اما خبرنگاران خارجی از اقدام بی نتیجه عراق خشمگین شدند و مراجعاتشان برای دریافت نسخه های اضافی این کتاب که ستاد تبلیغات جنگ منتشر کرده بود، همچنان ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری هندی یو.ان.ای، یک سخنگوی هیئت عراقی گفته است:

عراق از انجام دادن هرگونه عملی در اجلاس سران که ممکن است روابط تیره با ایران را وخیم تر کند پرهیز کرده است. وی گفت این کار نادرستی ازجانب ایران بود که به تبلیغات ضدعراقی دست زده است. به گزارش این خبرگزاری، اوایل بعدازظهر امروز، ایرانیان جزوه‌ای به نام جنگ تحمیلی، دفاع علیه تجاوز را که خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران منتشر کرده بود پخش کردند.

این جزوه رئیس جمهور عراق (صدام حسین) را به تهاجم به اراضی ایران در سال 1980 متهم می‌کند و می‌گوید پیروزی‌های بعدی ایران باعث شده تا وی در جست وجوی صلح برآید. این جزوه اعلام می‌کند، عراق شرایط جنگ را تعیین کرد، اما ایران شرایط صلح را تعیین خواهد کرد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها