نصرت‌الله محمودزاده:

ادبیات پایداری جلوه‌ای حماسی از هنر و ادبیات موعود است

نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس گفت: جنگ در واقعیت کلام، رویدادی خانمان‌سوز است، اما تبعات انسانی آن در مقام دفاع که وجه فرهنگی جنگ را در برمی‌گیرد از مهم‌ترین عناصر ساختار فرهنگی است به همین دلیل ادبیات پایداری جلوه‌ای حماسی از هنر و ادبیات موعود است.
کد خبر: ۳۸۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ - 23March 2020

ادبیات پایداری جلوه‌ای حماسی از هنر و ادبیات موعود استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «نصرت‌الله محمودزاده» از نویسندگان فعال و توانمند دفاع مقدس است. تجربیات و ره‌آورد ادبی وی می‌تواند راهنما و الگویی برای نسل جدید، نوقلمان و نویسندگان این عرصه باشد. این گفت‌وگوی در خصوص وضعیت ادبیات پایداری در مطبوعات و آثار این عرصه صورت گرفته است.

محمودزاده در خصوص ارتباط ادبیات دفاع مقدس با فرهنگ عمومی اظهار داشت: جنگ در واقعیت کلام رویدادی خانمان‌سوز و ویرانگر است اما تبعات انسانی و تاریخی آن علی‌الخصوص در مقام دفاع و مقاومت‌ها در برابر هجوم بیگانگان که وجه فرهنگی جنگ را دربرمی گیرد از مهم‌ترین عناصر ساختار فرهنگ و تمدن بشری است و اختصاص یافتن شمار چشمگیری از مقالات و کتاب‌های پژوهشی و ادبی و رمان‌ها در جهان بدین موضوع مؤید همین امر است. ادبیات پایداری جلوه‌ای حماسی از هنر و ادبیات موعود است. ما به‌عنوان یک انسان مسلمان که بهره‌ای از هنر داریم چشم به آینده موعود دوخته‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم گروه‌های ادبیات پایداری را در جامعه احیا کنیم گفت: از این منظر می‌توان گفت که هنر و ادبیات پایداری جلوه حماسی از هنر و ادبیات موعود است. فلسفه هشت سال دفاع مقدس ملت سربلند ما نیز چیزی جز زدن مهر تائید بر روی این ادعای روشن نبود که ما به اقتدا به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم. راز و رمز پایداری و استقامت درخشان عاشورا مردان این مرزوبوم نیز در طول این هشت فصل عشق، ایمان و اعتقاد راسخ به حقانیت این راه نورانی بود.

ما ایستاده‌ایم تا به مستضعفان جهان جرات و شهامت نه گفتن به قدرت‌های استکباری و شیطانی را بیاموزیم. ما ایستاده‌ایم تا به انسان بیاموزیم که آزادی گوهر نایابی  است که تنها با ایثار جان به دست می‌آید. ما ایستاده‌ایم و در کوره‌های جنگ آبدیده شده‌ایم تا فرزندان ما در فردای تاریخ آزاد و سربلند زندگی کنند و با شب‌چراغ ایمان خیمه‌های کفر  و ظلم و پلشتی را در سراسر گیتی به آتش بکشند.

این نویسنده حوزه اطفاء مقدس در خصوص راهکار هویت‌یابی اندیشه‌های دفاع مقدس در جامعه ادبی کشور بیان داشت: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس باهدف شناسایی شایستگی‌ها و توانایی‌ها و تبیین و توضیح داشته‌های عرصه نوظهور فرهنگ اندیشه و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و به‌منظور گسترش و پویایی اندیشه و هنر ادب انقلاب اسلامی و نظریه‌پردازی و جریان سازی آن در سطح نهادهای فرهنگی مطالعاتی داخل کشور، منطقه و جهان با اتکا به سابقه تاریخی و تمدنی فرهنگی و ادبی ایران و اسلام برنامه‌های خود را تدوین و سیاست‌گذاری کرده است.

محمودزاده درباره اینکه برنامه‌های موجود در سطح کشور به چه میزان توانسته است این تفکر را احیا یا زنده نگه دارد توضیح داد: از اهداف و برنامه‌های سازمان می‌توان به فراهم ساختن زمینه برای هویت‌یابی و شکل‌دهی به اندیشه فرهنگ پایداری موضوع شناسی مسئله یابی در عرصه ادب و هنر پایداری، تأسیس پایگاه‌های اطلاع‌رسانی کارشناسی و مشاوره به طرح‌های پژوهشی به‌منظور اعتلا و ارتقای فرهنگ و هنر پایداری، جذب و پرورش استعدادهای خلاق و ایجاد نوعی فکر مستمر در عرصه فرهنگ و ادب پایداری و غیره اشاره کرد.

ادبیات پایداری در سه دهه اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است که از نمونه‌های آن می‌توان به صفحات ادبیات پایداری در روزنامه‌ها اشاره داشت. در دهه‌های 60 و 70 و حتی در دهه 80 روزنامه‌ها صفحاتی به نام ادبیات پایداری داشته‌اند که بازخوردهای خوبی در جامعه داشت. اما به‌مرور زمان و تحولات اجتماعی این صفحات یا حذف یا کاهش یافته است که این سازمان در نظر دارد با احیای صفحات ادبیات پایداری و حضور پررنگ‌تر در فضای مجازی این نقیصه را مرتفع نماید.

منبع: فرهنگ پایداری

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار