نویسنده ادبیات پایداری:

حذف بدون معیار واقعیات نقطه ضعف ادبیات پایداری است

معصومه رامهرمزی گفت: یکی از اشتباهات ما این است که سعی داریم بچه‌های دهه 60 و انقلاب را خیلی سفید نمایش دهیم درحالی که نسل دفاع مقدس تندروی‌ها و کندروی‌هایی هم داشته‌اند، حذف بدون معیار واقعیت‌های دوران جنگ از نقاط ضعف ادبیات پایداری است
کد خبر: ۳۸۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰ - 01April 2020

حذف بدون معیار واقعیات نقطه ضعف ادبیات پایداری استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مخاطب شناسی مقوله مهمی است که در ادبیات پایداری در طبقه بسیاری از نویسندگان این حوزه است به همین منظور گفتگوی کوتاهی با معصومه رامهرمزی نویسنده ادبیات دفاع مقدس داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رامهرمزی در خصوص جنگ و ارتباطش با همه اقشار یک جامعه اظهار داشت: جنگ‌ها در تمام دنیا اتفاقات فرهنگی و سیاسی هستند. وقتی جنگ روی می‌دهد، فقط سیاستمدارها در آن درگیر نمی‌شوند. بلکه این پدیده، پدیده‌ای فراگیر است بعد از جنگ، آنچه در جنگ اتفاق افتاده دستمایه موضوعاتی می‌شوند که در حوزه‌های مختلف، به محصولات فرهنگی تبدیل می‌شود که یکی از این محصولات، کتاب است. این اتفاقات در فرانسه و روسیه به شکل جامع نمود پیدا کرده است. برای مثال ادبیات روس، ادبیاتی است که از جنگ‌ها و انقلاب‌های مهم در این کشور نشات گرفته است شاهکارهای ادبی این کشور با موضوع جنگ است.

وی با توجه به اهمیت مخاطب شناسی و ایجاد ارتباط صحیح و همدلانه و صدالبته آگاهانه با مخاطبین به‌ویژه جوانان و نسل جدید افزود: باوجود اینکه دغدغه‌های جوانان انقلابی و آرمان‌گرای زمان جنگ با دغدغه‌های جوانان نسل امروز متفاوت است ولی اگر جوانان امروز بتوانند به شناخت کاملی از جوانان آرمانی خود در دوران دفاع مقدس برسند به‌راحتی می‌توانند با جوان نسل انقلاب و جنگ ارتباط برقرار کند. متأسفانه در این موضوع دقت نظر ویژه دیده نمی‌شود در صورتی که همزادپنداری نسل امروز با نسل دفاع مقدس زمانی ایجاد می‌شود که در آثار تولید شده شخصیت‌های دفاع مقدس و انقلاب به‌خوبی پردازش شوند.

رامهرمزی با بیان اینکه نباید تفاوت الگوهای شخصیتی نسل امروز با نسل انقلاب نادیده گرفته شود توضیح داد: الگوهای شخصیتی در این دوره است با هم متفاوت هستند ولی این دو نسل یکسری فصول مشترک دارد که نویسندگان انقلابی وظیفه دارند فصل‌های مشترک را برجسته کنند.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس تأکید کرد: بزرگ‌ترین گروه مخاطب ما در موضوع دفاع مقدس جوان‌ها هستند. نقش‌آفرینان اصلی عرصه جنگ جوان‌ها بودند، میانگین سنی شهدای ما کمتر از 20 سال و میانگین سنی فرماندهان کمتر از 30 سال بود. جوان امروز می‌تواند مسئولیت‌پذیر و تحول‌گرا در عرضه اجتماعی و علمی باشد نمی‌توانیم با جوان امروز مجادله کنیم و بگوییم که رفتار شما اشتباه است و ما درست عمل کردیم.

رامهرمزی در پایان تصریح کرد یکی از اشتباهاتی که ما دچار آن شدیم و گاه نمی‌خواهیم دست از این اشتباه برداریم این است که سعی داریم بچه‌های دهه ۶۰ و انقلاب را خیلی سفید نمایش دهیم و همین نگرش باعث شده که باورپذیری اتفاقات دفاع مقدس کاهش پیدا کند نسل دفاع مقدس در دوران زندگی خود تندروی‌ها و کندروهایی هم داشته‌اند که اگر این موارد به نمایش درآید در همزادپنداری مطرح‌شده بسیار مؤثر خواهد بود یکی دیگر از نقاط ضعف دفاع مقدس حذف بدون معیار واقعیت‌های دوران جنگ است که در این شرایط هرگز آن شخصیت‌پردازی مورد نیاز جامعه ما متحقق نخواهد شد و نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

منبع: ماهنامه فرهنگ پایداری

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها