آنکارا: جامعه جهانی به جای مرز یونان بر سوریه تمرکز کند!

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه بی‌اشاره به تجاوز کشورش به خاک سوریه گفت: جامعه جهانی به جای مرز یونان بر سوریه تمرکز کند.
کد خبر: ۳۸۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ - 04March 2020

آنکارا: جامعه جهانی به جای مرز یونان بر سوریه تمرکز کند!به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه در تلاش برای مقابله با آنچه مقامات اروپائی از آن به عنوان باج‌خواهی آنکار از سران قاره سبز می خوانند، ادعا کرد: یونان با پناهجویان به طرز وحشتناکی برخورد می‌کند و سپس ترکیه را مورد سرزنش قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه بی‌اشاره به تجاوز ترکیه به خاک سوریه در این خصوص گفت: این همان رفتار دوگانه و منافقانه ای است که ما در سال های گذشته به آن عادت کرده ایم. کشوی که حفاظت موقت از پناهجویان را متوقف کرده و به آنها گاز اشک‌آور شلیک می کند، هیچ صلاحیت اخلاقی ندارد که از آن حرف بزند. جامعه جهانی باید به جای یونان، بر اقدامات در سوریه تمرکز کند.

این درحالیست که «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا دیروز سه‌شنبه با اشاره به ورود مهاجران به یونان از سوی ترکیه اعلام کرد که اروپا در کنار یونان است و نگرانی‌های آتن در این خصوص نگرانی‌های اروپا هم است.

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه به یونان وعده داد تا در برابر ورود مهاجران از سوی ترکیه همه کمک‌های لازم را به کار ببندد.

«اورزلا فون در لاین» با حضور در یک پاسگاه مرزی در شمال شرقی یونان در این خصوص ادامه داد: کسانی که تلاش می‌کنند انسجام اروپا را آزمایش کنند، شکست خواهند خورد.

در همین رابطه، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه هم ساعاتی پیش در این باره اعلام کرده بود که ترکیه با استفاده از مهاجران از اروپا باج‌خواهی می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه در این باره گفت: اینکه ترکیه از مهاجران به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن اروپا و باج خواهی استفاده می‌کند، غیرقابل قبول است.

در همین خصوص، «سباستین کورتز» صدراعظم اتریش هم دیروز اعلام کرد که بحران اخیر مهاجران «حمله ترکیه علیه اتحادیه اروپا و یونان» است.

صدراعظم اتریش در شهر وین در این خصوص به خبرنگاران اعلام کرد: بحران فعلی آزمونی برای اروپا است که آیا می‌تواند از مرزهایش محافظت کند یا خیر. این موضوع (بحران مهاجران) کارزاری است که ترکیه آن را راه انداخته است. این موضوع، حمله ترکیه علیه اتحادیه اروپا و یونان است. از مردم (مهاجران سوری) برای اِعمال فشار به اروپا سو استفاده می‌شود. ما به عنوان اتحادیه اروپا نباید در قبال اخاذی آسیب پذیر باشیم.

این درحالیست که خبرگزاری فرانسه چندی پیش اعلام کرده بود: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه مقارن با اِعمال فشار بر کشورهای غربی در خصوص درگیری‌ها در سوریه ادعا کرد که «میلیون ها» مهاجر و آواره به زودی به سوی اروپا حرکت خواهند کرد.

تهدید اروپا توسط ترکیه به سو استفاده از پناهجویان در حالی مطرح شده است که خبرگزاری فرانسه روز گذشته در پیامی توئیتری نوشته بود: سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا از ترکیه انتظار دارد به توافقات انجام شده درخصوص مهاجران و پناهجویان متعهد باشد.

واکنش دیروز برلین به اقدام روزهای اخیر آنکارا در تهدید اتحادیه اروپا به لغو توافق فیمابین در سال ۲۰۱۶ میلادی در خصوص مهار هجوم پناهجویان به قاره سبز از مرزهای ترکیه اشاره دارد.

این در حالیست که پس از مقابله ارتش سوریه با تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در شمال این کشور، آنکارا به سَبک گذشته درتلاش است تا با زیرپاگذاشتن توافق پیشین خود با اتحادیه اروپا، مسیر عبوری آواراگان به سوی قاره سبز را باز بگذارد.

اتحادیه اروپا دیروز یکشنبه و مقارن با اوج گیری تنش‌ها به دنبال تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه و درگیری میان آنها، خواستار برگزاری نشست فوق العاده ای درباره ادلب شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار