مسابقات تلویزیونی در دومین گام انقلاب اسلامی چه دغدغه‌ای دارند

بیش از یک سال است که از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد و رسانه ملی در حالی که باید پیشتاز اجرایی شدن منویات رهبری باشد در نوع برنامه‌های خود تجدید نظر نکرده است، یکی از مواردی که همچنان تغییری در محتوای آن رخ نداده، مسابقات تلویزیونی است که هنوز طبق روال خود تولید می‌شود و نشانه‌های گام دوم انقلاب در آن دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۳۸۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۲ - 10March 2020

مسابقات تلویزیونی در دومین گام انقلاب اسلامی چه دغدغه‌ای دارندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که بهمن ماه سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، یک اتفاق مبارک در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ اتفاقی که می‌تواند کشور را به‌سوی تحولات اساسی سوق دهد به‌شرط آنکه ظرایف این بیانیه به‌درستی درک و اجرایی شود. بیانیه گام دوم انقلاب، بیانیه‌ای جامع‌الاطراف است و در همه نهادهای اجتماعی، فرهنگی، نظامی و... می‌تواند محملی برای تحول و دگرگونی شود.

از آنجایی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیش از هر مدیر و مسئولی دغدغه فرهنگی دارند و مقوله فرهنگ را مهم‌تر از هر امری می‌دانند، در بیانیه گام دوم انقلاب نیز این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است. این رسانه بخش وسیعی از فضای فرهنگی را در برگرفته و مخاطبان بسیاری را شامل می‌شود، به همین جهت باید تغییراتی اساسی در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خود ایجاد کند.

متأسفانه در یک سال گذشته برنامه‌های صداوسیما چنان‌که انتظار می‌رفت قدم‌های اساسی در این مسیر برنداشته است. در این میان مسابقات تلویزیونی که فی‌ذاته مخاطبان وسیعی دارد و باید در فرم و محتوا تغییرات اساسی کند، همچنان رویه پیشین خود را طی می‌کند. «عصر جدید»، «میدان»، «شهروند و مافیا»، «دست‌فرمون» و... از مسابقاتی است که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، بدون آنکه در حال و هوای آنها تغییری صورت گرفته باشد.

در این میان تنها مستند مسابقه «خانه ما» جای تأمل و بررسی دارد که کاملاً منطبق با فضای فرهنگی ایران و همسو با ارزش‌های جامعه تهیه و تولید شده است. در حالی که بسیاری از مسابقات مدام بر شانس و اقبال و اشرافی‌گرایی تأکید دارد، مستند مسابقه «خانه ما» در حد بضاعت خود مروج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است که پرهیز از اسراف، آینده‌نگری، خانواده محوری، تقویت روحیه همکاری، القای روحیه امیدواری و شادابی، احترام متقابل والدین و فرزندان، ترویج سنت مهمانی دادن، ساده زیستی و عدم اشرافی‌گری و ... از مواردی است که در مستند مسابقه «خانه ما» به‌درستی و به‌دور از شعارزدگی به مخاطب القا می‌شود.

در مقابل، مسابقه «عصر جدید» با همان فرم و با همان رویکرد و داوران دو مرتبه روی آنتن شبکه سیما رفته است که متأسفانه فاقد کمترین خلاقیت و بار مثبتی برای مخاطبان است. آنچه «عصر جدید» به لحاظ مفهومی به مخاطب عرضه می‌کند، چه تفاوتی با نمونه خارجی آن دارد؟ چه آینده‌ای برای کسانی که در این ماراتن رقابت شرکت می‌کنند، وجود دارد؟ اگر قرار است چنین برنامه‌های پرهزینه‌ای و در پرمخاطب‌ترین ساعات پخش روی آنتن برود، در مقابل چه آورده فرهنگی‌ای به همراه دارد؟

نگاه صرف سرگرمی‌سازی به مسابقات تلویزیونی بزرگ‌ترین آفت رسانه ملی است که این نوع نگاه در طولانی مدت به سایر برنامه‎های صداوسیما تسری پیدا کرده و رسانه ملی را به نازل‌ترین ابزار فرهنگی تبدیل خواهد کرد. رسانه ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین کارکرد فرهنگی را داراست و باید به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار بگیرد. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید در بدنه رسانه ملی نمود عینی پیدا کند و مؤلفه‌های آن، از این رسانه تاثیرگذار به سایر نهادهای فرهنگی صادر شود. در این صورت است که رسانه ملی کارکرد حقیقی خود را بازیافته است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار