سردار مقاومت/

صدای حقیقت‌خواهی ایران از بلندگوی سازمان ملل/ آمریکا در دادگاه لاهه محکوم می‌شود

خبر شهادت سردار سلیمانی و یارانش، گوش دنیا را پر کرد، بطوریکه مقامات مختلف سازمان ملل متحد به اظهار نظر در این خصوص پرداختند.
کد خبر: ۳۸۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۶ - 03April 2020

صدای حقیقت‌خواهی ایران از بلندگوی سازمان ملل/ آمریکا در دادگاه لاهه محکوم می‌شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: باراک اوباما و دولتش از همان ابتدا با نیم نگاهی با سابقه فشار و تهدید دولت‌های قبل علیه ایران، می‌دانستند با این رویه کاری از پیش نخواهند برد، بنابراین پس از حدود ۴۰ سال تهدید و تحریم و فشار آمریکا مجبور شد، تسلیم مقاومت شود و پای میز مذاکره بنشیند و برجام را امضا کند.

دشمنان منطقه‌ای ملت ایران که این جریان را مساوی با قدرت گرفتن بیش از پیش ایران می‌دیدند، با همه توان علیه دولت اوباما موضع گرفتند و از هر دری وارد شدند تا این توافق را به هم بزنند.

بر اساس این گزارش به نقل از پیام انقلاب، باراک اوباما سران کشور‌های عربی را در کمپ دیوید جمع کرد و در پاسخ به انتقادهایشان گفت که باید روی ظرفیت‌های خود متمرکز شوید؛ شما کدام سردار سلیمانی را دارید که در چهار جبهه بجنگد؟

صدای حقیقت‌خواهی از بلندگوی سازمان ملل

خبر شهادت سردار سلیمانی و یارانش، گوش دنیا را پر کرد و مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای این اقدام را محکوم کرد؛ در این نامه با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در زمینه مبارزه با تروریسم در مسیر تحقق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت فعالیت می‌کرد، گفت: حتی کشور‌های معاند بر نقش وی در تروریسم در منطقه اذعان داشتند.

وی این اقدام آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی دانست و تصریح کرد: این اقدام غیرقانونی و در عین حال ماجراجویانه آمریکا تو خالی بودن ادعای این کشور مبنی بر مبارزه‌اش با تروریسم را آشکار می‌سازد؛ در واقع آمریکا در حال جنگ با کسانی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند؛ این سیاست ریاکارانه که مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم از جمله نامه‌های شورای امنیت است، به‌طور جدی تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی در مورد با تروریسم بین‌المللی را تضعیف می‌کند. جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود در حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع محفوظ می‌دارد؛ در عین حال شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامد‌های وخیم ماجراجویی نظامی خطرناک آمریکا برای صلح و امنیت بین‌المللی این اقدام جنایتکارانه غیرقانونی را محکوم کند.

مجید تخت‌روانچی در جملات پایانی نامه به سازمان ملل آب پاکی را روی دست ترامپ و همفکرانش ریخت و انتظاراتشان از این ترور را ناکام گذاشت؛ وی گفت: باید تاکید کنم که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه بوده‌اند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه تا ریشه‌کنی کامل آن‌ها ادامه دهند.

جفری سکز مشاور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با تلویزیون فرانس ۲۴ ضمن محکوم کردن قلدری‌های آمریکا علیه ایران گفت: ترامپ توافق برجام را نقض کرده است و من متاسفم که رهبران اروپایی به‌شکل ناراحت‌کننده‌ای در دفاع از این توافق که همه جهان جز ترامپ حامی آن هستند، بسیار منفعل بودند. آنچه اکنون خطرناک است، این است که ایران به‌شدت با تحریم‌های اقتصادی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و اروپا هیچ کاری نکرده است لذا ایران می‌گوید که خب ما باید چه کار کنیم؟ جهان به این توافق پایبند نیست! اکنون اروپا عصبانیت خود را به‌جای ترامپ به ایران نشان می‌دهد و می‌گوید که شما باید به توافق پایبند باشید.

همچنین نماینده دائمی چین در سازمان ملل و شورای امنیت نیز این اقدام آمریکا را محکوم کرد و اذعان داشت که کشورش قصد دارد به‌عنوان بازیگر کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه نقش خود را ایفا کند.

اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز از دیگر کسانی بود که در حساب توییتر خود ضمن محکوم کردن این ترور به تحلیل آن پرداخت و در گوشه‌ای از این تحلیل نوشت: این بیانیه اشاره نمی‌کند که افراد دیگری نیز در کنار سلیمانی جان خود را از دست دادند؛ آیا این اتفاق تصادفا رخ داد؟ شاید. (اما) کاملاً غیرقانونی بوده است.

عدالت‌خواهی در دادگاه لاهه

آمریکا به‌دلیل نگرانی از احتمال پیگرد سربازان و مأموران سازمان‌های اطلاعاتی خود در گوشه و کنار جهان به دیوان بین‌المللی کیفری نپیوسته است؛ حالا که سخنگوی قوه قضاییه ایران از ارجاع پرونده ترور سردار سلیمانی به دیوان بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه صحبت کرده است، دستِ رو شده آمریکا در این جنایت خالی‌تر از آن است که بتواند در دادگاه از خود دفاع کند؛ ضمن اینکه آمریکا آشکارا مسئولیت این ترور ظالمانه را برعهده گرفته است، عوام‌فریبی و توجیهات کودکانه ترامپ و هم‌پیمانانش نیز در دادگاه ارزشی نخواهد داشت و به احتمال قریب به یقین ایران خواهد توانست آمریکا را در دادگاه لاهه محکوم کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار