دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۳ دهه مبارزه حوثی‌ها علیه ظلم/ ملت مظلوم یمن قطعا پیروز می‌شود

شماری از جوانان یمنی سال ۱۹۹۰ تشکیلاتی را با نام «تنظیم الشباب المؤمن» تشکیل دادند که بعدها به‌نام انصارالله تغییر یافت و به جنبشی فراگیر در یمن تبدیل شد تا در برابر ظلم قد علم کند.
کد خبر: ۳۸۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۳ - 23March 2020

۳ دهه مبارزه حوثی‌ها علیه ظلم/ ملت مظلوم یمن قطعا پیروز می‌شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سال ۲۰۱۵ میلادی بود که پس از استعفای رئیس‌جمهور یمن و انحلال پارلمان این کشور، نام جنبش انصارالله بیش از پیش در رسانه‌های جهان مطرح شد؛ در این نوشتار سعی شده تا تاریخچه و بینش این جنبش مطرح شود.

شماری از جوانان شیعه زیدی یمن در سال ۱۹۹۰ میلادی تشکیلاتی را با نام «تنظیم الشباب المؤمن» یعنی سازمان جوانان مؤمن ایجاد کردند که به‌دلیل تأثیر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی (عالمی زیدی که به تقارب فکری زیدیه و شیعه اثنی‌عشری معتقد بود) به حوثی‌ها نیز شهرت یافتند؛ نخستین دبیرکل آن محمد یحیی عزان بود و بعد‌ها حسین الحوثی به‌عنوان دبیرکل این تشکیلات انتخاب شد.

برخی منابع تاریخ تشکیل این تشکیلات را سال ۱۹۹۶ و مؤسس آن را حسین الحوثی ذکر کرده‌اند؛ برخی منابع نیز پیشینه فعالیت جوانان زیدی را سال ۱۹۸۶ میلادی ذکر کرده‌اند و مدعی‎اند که این فعالیت‎ها ابتدا بر آموزش‎ عقیدتی جوانان زیدی متمرکز بود و در قالب تشکیلاتی با عنوان اتحاد شباب المؤمن بنیان نهاده شد.

این جریان رفته رفته با پذیرش عمومی مردم یمن روبرو و به جنبشی فراگیر در این کشور تبدیل شد تا یکی از جریان‎های سیاسی با نفوذ این کشور به شمار می‎آید.

حوثی‌های یمن، حکومت یمن را حکومتی وابسته به غرب می‌دانستند و بر همین اساس از سال ۲۰۰۳ میلادی دست به مخالفت با حکومت یمن زدند؛ ارتش یمن نیز از سال ۲۰۰۳، بار‌ها برای سرکوب و نابودی این گروه، به صعده مقر اصلی فعالیت انصارالله حمله کرد.

در پی گسترش موج بیداری اسلامی بود که تنظیم الشباب المؤمن که دیگر نام انصارالله را انتخاب کرده بودند، با همراهی کمیته‎های مردمی در سال ۲۰۱۴ میلادی، در عملیات‎های نظامی متعدد برخی از مناطق و مراکز نظامی این کشور را به کنترل خود در آورد.

یک سال پس از آغاز عملیات انصارالله در یمن و با استعفای رئیس‌جمهور و انحلال پارلمان این کشور، این جنبش در آن زمان مسئولیت دولت انتقالی را برعهده گرفت و این آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به رهبری عربستان سعودی به یمن بود.

به‌دنبال این تصمیمِ جنبش انصارالله، عربستان سعودی با ادعای نامشروع دانستن حاکمیت سیاسی این جنبش و خطر آن برای عربستان و حمایت از بازگشت منصور هادی به قدرت، به کشور یمن حمله کرد.

ائتلاف متجاوز سعودی (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان) حملات خود را تاکنون ادامه داده است؛ براساس آمار خبرگزاری آسوشیتدپرس تا اواسط سال ۲۰۱۹، ضمن کشته و زخمی شدن هزاران نفر و از بین رفتن زیر ساخت‌های یمن، بیش از ۹۱ هزار نفر در این کشور بر اثر حملات ائتلاف سعودی کشته شدند.

با وجود حملات بی رحمانه سعودی‌ها از سال ۲۰۱۵، ملت یمن راه مقاومت را در پیش گرفتند و با همین ایدئولوژی طی این سال‌ها موفقیت‌های زیادی را بدست آوردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مرداد ماه ۹۸ در دیدار هیئتی از جنبش انصارالله ضمن اشاره به روحیه جهادی مردم یمن و ایستادگی‌شان در مقابل تجاوز وحشیانه دشمن، «پیروزی» ملت مجاهد یمن را امری قطعی دانستند و فرمودند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار