سردار نیلفروشان:

توجه به دفاع مقدس نیاز امروز و آینده کشور است

فرمانده دافوس جامع امام حسین(ع) گفت: مشارکت آحاد مردم اعم از زن و مرد،‌ پیر و جوان، در دفاع یک امر ارزشمند بود که در هیچ جنگی تا کنون به این مقدار نرسیده است.
کد خبر: ۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶ - 29September 2013

توجه به دفاع مقدس نیاز امروز و آینده کشور است

خبرگزاری دفاع مقدس: قبلا با او هم صحبت شده بودیم. از نگاهی جوان و فکری روشن برخوردار است. حافظه خوبی هم دارد. ته لهجه اصفهانی اش اصالتش را به راحتی لو میدهد. مردی از دیار حاج حسین خرازی و حاج احمد کاظمی. از دوران جنگ که مابین بچه محل ها و همشریانش بوده خاطرات زیادی دارد.

از فرمانده اش حاج احمد کاظمی که مدتی هم جانشین او در لشکر بوده همین طور. امروز او را در یکی از سمت های علمی در سطح سپاه میبینیم. در دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه جامع امام حسین(ع). سردار "عباس نیلفروشان" طرف گفتگوی ما قرارگرفت تا درباره دست آوردهای دفاع مقدس برایمان بگوید. در ادامه متن پیاده شده این گفتگوی صمیمانه را خواهید خواند.

*سردار ابتدای امر ضمن تبریک این ایام خواهشمندم در رابطه با دست آوردهایی که دفاع مقدس برای کشور و ملت ما داشت توضیح بفرمائید.

بله بنده باید قبل از هر چیز عرض سلام و تبریک ایام هفته دفاع مقدس را خدمت ملت قهرمان ایران داشته باشم. روزهای سخت جهاد، مبارزه و استقامت ملت در برابر استکبار و اذنابش که بحمدالله توانسیتیم سربلند از این روزها بیرون بیاییم و وارد میدان جدیدی از مبارزه شویم. روزهایی که ملت ایران از دل این حفظ تمامیت ارضی و ایستادن جلوی استکبار و حفظ سرزمین و ارزش های خود دست آوردهای بسیاری را کسب کرد.

اما در پاسخ پرسش شما اگر بخواهم درباره این دست آوردها بگویم، به طور کل دست آوردهای هشت سال دفاع مقدس را بابد در دو دسته بندی کلی بیان کنم، یکی در بعد داخلی و دیگری بعد بین الملل است.

* به نظر شما دسته بندی دیگری هم میتوان قائل شد؟

بله ولی این بنظرم این دسته بندی برای بیان مفهومی که شما میخواهید، دقیق تر خواهد بود. یعنی آثار و تبعات این مقاومت و دفاع مقدس هشت ساله را باید هم در محیط داخلی ایران و هم در محیط خارجی سنجید. چرا که خود دفاع مقدس هم محصور به دو کشور ایران و عراق نبود و بعد بین المللی داشت.

*لطفا از دست آوردهای بین المللی شروع کنید.

در بعد بین المللی شاید بتوان این گونه نتیجه گرفت که  تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی و صلابت و امنیت آن در گرو همین هشت سال دفاع مقدس بوده و هست. حمله آمریکا به افغانستان و بعد حمله به عراق در سال 2003 به طوری که خود سردمداران کاخ سفید بی پروا میگفتند با هدف آغاز حمله به ایران صورت گرفت. یعنی میگفتند با هدف حمله به ایران به منطقه آمده ایم و طرح هایی همچون خاورمیانه بزرگ و نقشه راه را برای منطقه داشتند. در این چند سال هم نهایت فشار را به ما آوردند. برای اهداف خود دو معارض بزرگ ما یعنی صدام و طالبان را نابود کردند اما نتوانستند با ما کاری داشته باشند. این عدم قطعیت وقتی که تمام مقدمات فیزیکی و ظاهری را برای حمله به ایران فراهم کرده اند، نتیجه چیست؟ وقتی کارشناسان آن ها میآیند و بررسی هزینه به فایده میکنند، نمیتوانند توجیه حمله به ایران را داشته باشند.

روش آمریکا در حمله و ورود به خاک دیگر کشورها این است که با جنگ روانی و فشارهای مختلف مقاومت را در مردم و دولت ها بشکنند و بعد بررسی کنند که کارشان چقدر تاثیرگذار بوده، آن گاه که متوجه تاثیر کارشان شدند، حمله را صورت میدهند. اما آن ها نتوانستند نتیجه کارشان را در مورد ایران ببینند. خود دفاع مقدس هشت ساله برای آن ها عبرتی بود. مطمئن باشید که اگر یک لحظه حس میکردند که مردم ایران شکننده و سست شده اند و انگیزه دفاع ندارند بی درنگ حمله کرده بودند. این ها عقبه ما را حساب میکنند، دفاع مقدس مردم ایران را میبینند و در برابر آن کرنش میکنند.

مسئله بعدی در بعد بین المللی این بود که ایران در دنیا به عنوان یک کشور مستقل در تصمیم گیری ها شناخته شده. یعنی زمانی که استقلال و تمامیت ارضی ما با دفاع مقدس تثبیت شد از آن به بعد خود مستکبران عالم هم اذعان دارند که ایران را کسی وادار به تصمیم نمیکند. شما از 200 سال گذشته از زمان فتحعلی شاه قاجار به بعد در تمام جنگ ها و تهدید هایی که کشور متوجه آن بود میبینید که تمامیت ارضی ایران به شدت دچار خدشه میشد. طبق آمار مساحت سرزمین ایران در آن زمان دو میلیون پانصد هزار کیلومتر مربع بود که تا زمان انقلاب اسلامی به یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع رسید. یعنی قریب یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین ایران کاسته شده است.

*یعنی در جنگ هایی که با شوروی و انگلستان داشتیم و عهدنامه ها ترکمن چای و گلستان و جداسازی افغانستان و بحربن این مقدار از سرزمین ما کاسته شده؟

بله! تقریبا در مجموع همه این مواردی که اشاره کردید و شاید یکی دو مورد دیگر. ولی این روند در دفاع مقدس نبود. یک وجب هم از خاک کشور جدا نشد.

کارکرد و دست آورد دیگر این بود که کارکرد حکومت دینی و حاکمیت نظام ولایت فقیه را به جهانیان اثبات کرد. یک نظام حکومتی برای اولین بار در چند صد ساله اخیر بعنوان نظام ولایت فقیه نهادینه شد و بعد از استقرار توانست خود را حفظ کند و در مقابل دشمنانش ایستادگی نماید. تبلور این ایستادگی هم در هشت سال دفاع مقدس بود. یعنی دفاع مقدس کارکرد نظام ولایت فقیه را هم اثبات کرد.

*این مسئله بعد داخلی هم داشت؟ من مواردی را در تاریخ اوایل انقلاب در ذهن دارم.

بله! ابتدای انقلاب در خاطر مردم شریف ما است که لیبرال ها میگفتند که با اشل ها و مدل های حکومت دینی نمیشود کشور را اداره کرد و باید برای اداره کشور به سمت مدل های غربی برویم. اما امام ثابت کرد که نظام ولایت فقیه میتواند و تبلور این اثبات در دفاع مقدس بود، یعنی کاری که سلاطین و پادشاهان نتوانستند انجام دهند را امام در دفاع مقدس بوسیله اتصال به بدنه مردم انجام داد.

نتایج بین المللی این موضوع این بود که یک الگوی مبارزه نوین با زورگویی قدرت های بزرگ و استکباری ایجاد شد و ایران تبدیل به اتاق فکر این الگوی نوین مبارزه با استکبار شد. در دفاع مقدس بنابر اسناد سازمان ملل ایران در روی صحنه و پشت صحنه دفاع مقدس با 44 کشور دنیا درگیر بود. این خیلی مهم است یعنی 44 کشور به عراق کمک میکردند و جمهوری اسلامی ایران تنها با تکیه به اراده و ایمان مردم خویش و مسلمانان مبارز در مقابل این تعداد زیاد دشمن ایستاد.

*البته بر اساس اسناد به غیر از عراق 44 کشور حامی وجود داشته، یعنی ایران با 45 کشور در گیر بوده است.
 
بله درست همین طوری است که شما میفرمایید. تجهیزاتی که برای مقابله با ما به عراق داده شده در برخی موارد تجهیزاتی بوده که برخی کشور ها آن را به نزدیک ترین دوستان خود هم نفروخته اند. الآن فرصت بیان این موارد که بسیار زیاد است، نیست.

*بنده برای مثال هواپیماهای میراژ فرانسوی را در ذهنم دارم که با برد طولانی مدت برای جنگ شهرها مناسب بود و حتی قرار شد فرانسه با کمک یک شرکت آلمانی در یک خوش خدمتی در عراق خط تولید میراژ را هم احداث کند که به خاطر پایان جنگ متوقف شد. نمونه های این طوری را زیاد در اسناد ایران یو خارجی میتوان یافت.

بله این مثال خوبی بود که زدید. از سوی دیگر در سالهای آخر دفاع مقدس هشت ساله، آمریکا در خلیج فارس مستقیم با ما وارد جنگ شد. این امر باعث شده تا ما بعنوان یک الگوی موفق مبارزه برای مبارزین دنیا مطرح باشیم. عملا الگوهای مارکسیستی با این اوصاف کنار گذاشته شده است.

یک دست آورد دیگر در بعد بین المللی این بود که دنیا به این اعتقاد و باور رسید که ایران در منطقه جزیره ثبات است. ایرانی که در ابتدای انقلاب هر روز در داخل دچار بحران های شدید براندازانه بود و در همین حین در جبهه خارجی هم درگیر دفاع مقدس شد و توانست به خوبی و با موفقیت تمام این بحران ها را پشت سر نهاده و به این جا برسد که در شرایطی که تمام کشورهای حاشیه ایران دچار ناامنی و بحران های امنیتی هستند. امن ترین کشور منطقه و در برخی شاخصه ها امن ترین کشور جهان محسوب شود. این دست آورد دفاع مقس بود. یعنی با این وضعیت دنیا فهمید که این طور نیست که آمریکا یک تصمیم بگیرد و فکر کند که همه با او همراه میشوند و بلافاصله میتواند تصمیماتش را اجرا کند. ایران مقابل تمام تصمیمات آن ها در دفاع مقدس ایستاد، در برابر تحریم ها و تمام فشارهایی که به ما آوردند. این تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد که هدف گذاری های آنها شکست خورده و تمام کارها، توطئه ها و تحریم ها و نقشه های آن ها به خاطر روحیه، استقامت و ایمان مردم در هشت سال دفاع نقش بر آب شده است.

اما در بعد داخلی اگر بخواهیم وارد شویم موارد متعددی را میتوانیم مورد اشاره قرار دهیم.

*یعنی دست آوردهای خارجی یا بین المللی دفاع مقدس به همین مواردی که گفتید ختم میشود؟

خیر ولی اگر به تمام جزئیات بپردازیم مجالی برای ادامه سایر موارد نیست.

*بله، پس ادامه دهید.

 ما در ابتدای تجاوز عراق تقریباً چیزی نداشتیم. خود من نمونه بارز آن، وقتی جنگ شروع شد با کفش و لباس مدرسه ام رفتم جنگ، به سختی بعد از مدت ها توانستم اسلحه پیدا کنم، اما امروز را که میبینیم ما حجم عظیمی از موشک های قاره پیما تولید میکنیم، صنایع نظامی ما در اوج خود است. همه این ها به این خاطر است که ما یاد گرفتیم مقاومت کنیم و در مقابل تحریم ها بایستیم و فهمیدیم که خود میتوانیم نیازهای مان را در عرصه های مختلف بدون دخالت بیگانگان و مستشاران آن ها تامین کنیم.
 
همه این ها در شرایطی ایجاد شد که تقریبا همه صنایع نظامی ما قبل از انقلاب وابسته به خارج از کشور بود و زمانی که مستشاران از کشور رفتند در بعد پشتیبانی هم دیگر از ما حمایت نشد و در این شرایط هنوز عناصر ناسالم از ارتش پاکسازی نشده و چند کودتا هم در ارتش صورت گرفته بود، سران خود فروخته ارتش گریخته بودند و یا کارشناسان و متخصصین نظامی در اثر بی تدبیری و خیانت دولت موقت از محل تخصص خود دور افتاده بودند، مدت سربازی کاهش پیدا کرده بود، پادگان خالی از نیرو شده بود و... و حمله عراق در این شرایط شروع شد. اما امروز در اثر ایمان، اعتقاد و خودباوری که در سایه دفاع مقدس کسب شده شرایط در کشور و مردم به یک خودباوری رسیده و تقویت باورهای دینی و توکل بر خدا موجب شده تا این دست آوردها تداوم یافته و هم افزایی را همراه داشته باشد.

*از ایمان و باور دینی گفتید. به طور حتم یکی از موارد مهم در دفاع مقدس هم همین بوده در این خصوص هم توضیح دهید.

بدون واقعه کربلا نمیتوانستیم در مقابل دشمن بایستیم. هشت سال دفاع مقدس برای ما تبلور کربلا و نهادینه شده ارزش های اسلامی بود. در دفاع مقدس الگوی ما عاشورا و نهادینه کردن باور های دینی بود.

تولید تفکر بسیجی که حضرت آقا هم در این دوران خیلی به این مسئله تاکید دارند، بر این اساس شکل گرفت. در همه عرصه ها مثل؛ اقتصاد، سیاست، فرهنگ، صنایع نظامی و دفاعی ... با روحیه بسیجی وارد عرصه شدیم. ما در جریان اقتصادی دفاع مقدس، مواجه با تحریم شدیم و چون با مبانی بسیجی حرکت کردیم تحریم ها نتوانست ما را به زانو درآورد و این را میتوانیم به امروز هم تعمیم دهیم و از این مسئله که تجربه دفاع مقدس است استفاده ببریم.
مسئله مدیریت و تربیت نیرو هم خیلی مهم بود. مثلا من بعد از ورودم به خط و حضور در جنگ اول تک تیرانداز بودم، بعد سرتیم شدیم، بعد معاون دسته، فرمانده دسته، معاون گردان، فرمانده تیپ و معاون لشکری بر عهده من قرار گرفت که عامل همه اش تفکر بسیجی بود. ما در صحنه های واقعی جنگ پیش قدم میشدیم و همین طور تربیت شده و رشد میکردیم و استعدادهایمان شکوفا میشد.

شما اگر در مقاومت خرمشهر تفکر کنید میبینید که حدود 500 نفر آدم طی 34 روز مقاومت با دست خالی جلوی ارتش عراق میایستند. اول دو گردان از تیپ 33 عراق مامور اشغال خرمشهر میشوند، اما بعد ارتش بعث در اثر مقاومت های شدید مردم بدون تجهیزات، مجبور میشود لشکر 3 زرهی خود را هم به این محور اعزام کند و چون نتیجه نیمگیرد، لشکر 11 را از منطقه شمالغرب برای خرمشهر فراخوان میکند. لشکری که بعنوان ذخیره آن را تدارک دیده بود. همین مقاومت که در خرمشهر صورت گرفت امروز در رابطه با اقتصاد هم میتواند انجام شود. همانطور که در رشد صنایع نظامی همین ماجرا نقش داشت.

*یک سئوالی که در اینجا پیش میآید این است که چه شد که در پس آن همه مشکلات و معضلات و بحران هایی که در زمان شروع حمله صدام به ایران داشتیم توانستیم به سرعت در طی یک سال بر عمده این مشکلات در حین جنگ فائق آییم؟

در پاسخ شما و در تداوم روند کلی بحثی که داریم باید بگویم که، تحکیم وحدت ملی در بعد داخلی هم حائز اهمیت است. دفاع مقدس در شرایطی شروع شد که کشور دچار فتنه های داخلی بود. حمله صدام در کنارش اختلافات شدید در داخل را داشت، خیانت های بنی صدر، قائله های کردستان، خلق عرب، خلق بلوچ، گنبد، کودتاهای مختلف عناصر باقی مانده رژیم قبلی، ترورها، انفجارها و اختلافات و مشکلات عدیده دیگر که همگی این ها در یک سال اول دفاع مقدس به اتمام رسید. علت بخش عمده این پایان یافتن فتنه ها و قائله ها وحدت و یکپارچگی ملت در مقابل دشمن در دفاع مقدس بود. یعنی دست آوردی دیگر در حوزه داخلی.

مشارکت آحاد مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان، در دفاع یک امر ارزشمند بود که در هیچ جنگی تا کنون به این مقدار نرسیده. این حجم نیروی مردمی داوطلب در جنگ کار را به این نکشاند که نیروهای ذخیره فراخوان شوند و به اجبار به جنگ بروند و یا پشتیبانی از جنگ در حوزه تدارکات بخش عمده اش را خود مردم کوچه و بازار انجام میدادند. شما در اولین ساعات تجاوز میبینید که عراق 17 هزار کیلومتر مربع تجاوز میکند. ارتش منسجمی نیست که جلویش بایستد و صدام هم به همین دل خوش کرده. ولی مردم سریع مقابلش میایستند و با عملیات های چریکی محدود مانع ادامه نفوذ او به داخل میشوند و بعد از عزل بنی صدر که همکاری سپاه و ارتش و نیروهای مردمی شدت میگیرد عوامل پیروزی های بعدی ما در جنگ فراهم میشود. یعنی موانع یکی پس از دیگری از سر راه برداشته میشود که همه به علت همراهی ملت و امام امت بود.

در آخر این مسئله هم باید به کلام امام بعد از قبول قطعنامه اشاره کنم. ایشان بعد از این که چند مقدمه برای بحث شان بیان میکند به دست آوردهای جنگ هم اشاراتی دارند. مثلا میفرمایند: «هر روز ما در جنگ برکتى داشتهایم که در همه صحنهها از آن بهره جستهایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودهایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودهایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختهایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیدهایم که باید روى پاى خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشههاى انقلاب پر بار اسلامىمان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامى قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال مىتوان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیدارى پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامى ما از رشد آنچنانى برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق یافت.»

خود بنده هم نظرم این است که دفاع مقدس در واقع اولین پیروزی ما بعد از انقلاب اسلامی بود که در مقابل ظلم هایی که ریشه در سقیفه و کربلا داشته این پیروزی محقق شد.

امام با انقلاب و دفاع مقدس صدای اسلام خواهی را به گوش جهانیان رساند. حق از باطل شناخته شد. اخیرا اوباما رسما اعتراف کرد که ایران قربانی سلاح های شیمیایی بوده. بیداری اسلامی ماحصل همین مقاومت در دفاع مقدس بوده است.

*یک اشاره ای هم به بعد فرهنگی دست آوردهای دفاع مقدس داشته باشید.

در مقولات فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت در برابر فشارهای مختلف اثر دفاع مقدس بود. خود مقاومت فرهنگی بود که از دل دفاع مقدس بیرون آمد. امروز هم در مقابل این حجم عظیم تهاجم فرهنگی و هجوم نرم این آب باریکه ای که از دفاع مقدس داریم و البته کم توجهی هم به آن داشته ایم، موجب شده تا در برابر این فشارها دوام بیاوریم. اصلی ترین دست آورد فرهنگی ما همین دفاع مقدس است و ماباید با توجه به این مبانی و مسائل در همین راستا اقدامات دشمن را خنثی کنیم.

*سخن پایانی خود را هم بفرمائید.

این را عرض کنم که جامعه ما امروز تشنه معارف دفاع مقدس است. بنده از دست آوردهای دفاع مقدس گفتم، اما این را عرض نکردم که اگر ما بخواهیم در آینده هم در تداوم مسیر انقلاب اسلامی و در راه پیشرفت و توسعه کشور موفق باشیم باید دفاع مقدس را مدنظر قرار دهیم، یعنی دست آوردهای آینده دفاع مقدس. در این راه باید بیشتر تلاش کنیم. من بارها با مسلمانان خارجی صحبت کرده ام، ظاهرا آن ها خیلی بیشتر از خود ما به این امر واقفند و قدر دفاع مقدس را میشناسند.

از شما هم ممنونم به خاطر این که زیاده گویی های بنده را تحمل کردید.

*از کلام زیبای شما واقعا استفاده بردیم این از شکسته نفسی شماست. بنده هم متشکرم.
 
گفت و گو از علیرضا جلالیان
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار