پیشنهاد «هفته جهانی طلب امداد الهی و اعلام اضطرار به منجی موعود» در برابر اپیدمی کرونا

«از آنجا که بلاء کرونا جهانی است بهتر است تضرع هم جهانی شود و حتی ابتکار هفته جهانی دعا و طلب امداد و نصرت الهی و توجه دل‌ها به امام زمان عجل الله فرجه هم می‌تواند مورد توجه همگانی قرار گیرد.»
کد خبر: ۳۸۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷ - 26March 2020

پیشنهاد «هفته جهانی طلب امداد الهی و اعلام اضطرار به منجی موعود» در برابر اپیدمی کرونابه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیت‌الله «عباس کعبی» نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، با اشاره به فراگیری جهانی ویروس کرونا ضمن توصیه به رعایت مسائل پزشکی و بهداشتی پیشنهاد داد تا «هفته جهانی» برای «طلب امداد الهی و توجه دل‌ها و اعلام اضطرار و نیاز به منجی موعود (عجل‌الله تعالی فرجه)» اعلام شود.

متن کامل پیام آیت‌الله کعبی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال تعالی: و َقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ (غافر/۶۰)

و قال تعالی: قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا (فرقان/۷۷)

و قال تعالی: وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (بقره/۱۸۶)

و قال تعالى: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (بقره/ ۱۵۵-۱۵۷)

بر اساس آیات فوق الذکر، دعا به معنای درخواست بنده‌ی فقیر از خدای بی نیاز قادر متعال، دستوری الهی است وکسانی که خواسته هایشان را از پروردگار درخواست نمی‌کنند، مستکبر و مستحق عقوبت الهی دانسته شده و خداوند اعتناء و توجهی به بندگان خود بدون درخواست و دعا نمی‌کند.. ـ خداوند می‌فرماید بگو: پروردگار من براى شما ارجى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد؛ شما (آیات خدا را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!

خداوند نزدیک است و دعا‌های بندگانش را اجابت می‌کند؛ پس به سوی دعا بویژه هنگام بلیات روی بیاوریم. خداوند تبارک و تعالی بلا‌های عمومی را برپایه سنت و قانون و حکمت الهی نازل می‌کند. بلا‌هایی که باعث نقص، ترس، تعطیلی و رکود کسب وکار، کمبود و تلفات مالی و جانی می‌شود؛ همچون بلای جهانی ویروس کرونا؛ که مصداق این بلای عمومی است.

امروزه در سطح جهان، علیرغم تدابیر شدید و اعمال پروتک‌لها و دستورالعمل‌های بهداشتی لازم، از سوی دولت ها، ملت‌ها و قدرت‌های مدعی، در مبارزه و غلبه بر ویروس کرونا اظهار عجز و ناتوانی شده است.

در چنین شرایطی، تلاش برای رسیدن به راه حل برای درمان کرونا و غلبه بر سختی ها، صبر توحیدی می‌طلبد که مطمئنا کارساز است. یعنی توجه به خداوند قادر متعال و توحید، معاد و یقین و تسلیم ورضای به امر خداوند متعال.

علاوه بر صبر توحیدی، دعاکردن و تضرع و روی آوردن به درگاه خداوند قادر متعال با عجز و ناله و استغفار و انابه ضرورت دارد. در هنگام بلاء عمومى، تضرع و ناله به درگاه احدیت و درخواست کمک و نصرت الهی در مبارزه با کرونا، نشانه توحید خداوند و بندگی و فقر انسان است و ضرورت اعتقادی و اخلاقی دارد؛ نه صرفا یک امر پسندیده و مستحب شرعی و فقهی.

در بعضی بلاها، نماز آیات واجب شده است؛ اما در بلا‌های سخت نظیر انتشار ویروس کرونا ـ که نماز آیات واجب نشده ـ علاوه بر انجام واجبات شرعی، برای حفظ نفس و جلوگیری از ضرر و زیان مانند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر در خانه ماندن، تماس برقرار نکردن برای قطع زنجیره کرونا و نظایر آن و یا وجوب مراجعه به پزشک برای درمان، دعاء و تضرع با استغفار و توبه و توسل و قرائت زیارت عاشورا و توجه دل‌ها به حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالى فرجه، رهگشاست و گرفتاری‌های سخت را برطرف می‌کند و امداد الهی، راه را برای شکست کرونا هموار می‌کند.

در بلایای عمومی و گرفتاری‌های سخت اجتماعی، دعا و تضرع دسته جمعی در روایات توصیه شده است و به طور قطع خیلی موثر است. خداوند با زبان توبیخ شدید، تضرع را هنگام بلا لازم وتضرع نکردن را نتیجه قساوت قلب می‌داند؛ آنجا که می‌فرماید: فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰکِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (انعام/۴۳)

همچنین امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید:
(ولو أنّ الناس حین تنزل بهم النقم و تزول عنهم النِعَم، فزعوا إلى ربّهم بصدق من نیّاتهم و وله من قلوبهم، لردَّ علیهم کلّ شارد، وأصلح لهم کلّ فاسد؛ مردم چنانچه در گرفتاری‌ها و سلب نعمت‌ها بشتابند به سوی خدا با نیت‌های خالصانه و پاک و اشتیاق فراوان و دلدادگی و حیرت و حالت به بن بست رسیدن؛ در این صورت؛ خداوند متعال همه گرفتاری‌ها و مشکلات و نواقص را برطرف و خواسته هایشان را اجابت خواهد کرد) (نهج البلاغه/ خطبه ۱۷۸؛ بخش دوم).

حضرت امام سجاد علیه السلام نیز می‌فرماید:
(الدعاء یرد البلاء النازل و ما لم ینزل؛ دعا گرفتاری ایجاد شده ونشده را برطرف می‌کند. (اصول الکافی، باب ان الدعاء یرد البلاء النازل).

به نظر می‌آید در بلاء عام، اصل در تضرع، دسته جمعی بودن است و، چون در بیماری واگیر کرونا، تجمع مضر است می‌توان در خانه ها، همزمان در یک وقت مشخص و یا به طور پیوسته به مدت یک هفته که از طرف مراجع و بزرگان دین اعلام می‌شود، به درگاه خداوند با استغفار و توبه، به ناله و تضرع ودعا بپردازیم؛ خصوصا در ماه شعبان که ماه انقطاع الی الله عارفان الهی و ماه استغفار و مناجات شعبانیه که در نیمه شعبان ولادت منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ و چه بهتر تقاضای امداد و نصرت الهی همراه توجه دل‌ها به حضرت صاحب الامر والزمان عجل الله تعالی فرجه باشد و توام با توسل به حضرتش؛ همانند دعای معروف (الهی عظم البلاء و برح الخفاء) و نیز (یامن اذا تضایقت الامور فتح لها بابا لم تذهب الیه الاوهام فصل على محمد و ال محمد و افتح لاموری المتضایقه بابا لم یذهب الیه وهم برحمتک یا ارحم الراحمین)

در اینجا بار دیگر به سهم خود از رهبر معظم انقلاب، دولت، ملت، مجاهدت‌ها و فداکاری‌های مدافعان سلامت؛ به ویژه مدیران، کارکنان، پزشکان، پرستاران وکلیه کادر پزشکی، هلال احمر، طلاب و روحانیت، دانشجویان، گروه‌های جهادی سپاه و بسیج و نیرو‌های مسلح، رسانه‌ها و عموم کسانی که با خطر کردن، در بسیج ملی امر سلامت مشارکت صادقانه داشته اند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

امید می‌رود با اظهار عجز و فقر الی الله در رفع و دفع بلاء و توجه دل‌ها به حضرت حجت بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، مطلوب و موثر باشد و تلاش جامعه سلامت و پزشکان و دولت‌ها و ملت‌ها برای رفع و دفع این ویروس منحوس به نتیجه برسد و کرونا را با امداد الهی و جلب توجهات حضرت، ولی عصر عجل الله فرجه الشریف شکست دهیم.

از آنجا که بلاء کرونا جهانی است بهتر است تضرع هم جهانی شود و حتی ابتکار هفته جهانی دعا و طلب امداد و نصرت الهی و توجه دل‌ها به امام زمان عجل الله فرجه هم می‌تواند مورد توجه همگانی قرار گیرد و به خواسته و مطالبه عمومی جهانی بدل گردد.

صدا و سیما و سایر رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه برنامه ریزی ویژه‌ای نماید.

مجددا تاکید می‌شود که نباید در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی و دستور العمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از تاثیر شگرف تضرع و انابه و ناله به درگاه پرودگار رحیم و ودود و جلب توجهات خاصه حضرت، ولی عصر عجل الله فرجه و آثار معنوی اجتماعی فراوان آن در ماه شعبان المعظم غافل شویم؛ و الله المستعان و علیه التکلان فی دفع و رفع هذا البلاء بحق محمد واله الطاهرین

دعاگو و ملتمس دعاء ـ عباس کعبی
۷ فروردین ۱۳۹۹؛ اول شعبان المعظم ۱۴۴۱ه ق

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار