معرفی کتاب:

کتاب «کلام عاشورایی»

کتاب«کلام عاشورایی» مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سردار سرلشکر پاسدار شهید مهندس «مهدی باکری» فرمانده سرافراز لشکر 31 عاشورا است که به تلاش و کوشش «اسماعیل وکیل زاده» گردآوری شده و توسط انتشارات 31 عاشورا به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۳۸۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ - 28March 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس استان آذربایجان شرقی، کتاب«کلام عاشورایی» مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سردار سرلشکر پاسدار شهید مهندس «مهدی باکری» فرمانده سرافراز لشکر 31 عاشورا است که به تلاش و کوشش «اسماعیل وکیل زاده» گردآوری شده و توسط انتشارات 31 عاشورا به چاپ رسیده است.

 

در این کتاب سعی شده است با استفاده از اسناد موجود در کنگره شهدای استان از جمله فیلم، نوارهای صوتی، اسناد کتبی و همچنین کمک تعدادی از 31 فرمانده و رزمندگان عاشورا، هرچه بیشتر زمان و مکان سخنرانی‌ها مشخص شود.

گفتنی است، نام آقامهدی باکری برای همه آشناست به ویژه برای همرزمان و هم‌سنگرانش، بیش از پیش معرف یک شخصیت وارسته‌ای است که در سال 1333 در خانواده‌ای مذهبی و مبارز در میاندوآب استان آذربایجان غربی دیده به جهان گشود. و در مسیر زندگی با پایان رساندن دوره تحصیلی متوسطه در سال 1352 با قبولی در رشته مهندسی مکانیک، وارد دانشکده فنی دانشگاه تبریز می شوند و از دانشجویان فعال و مبارز دانشگاه تبریز قرار می‌گیرند. پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات بی‌منّت و صادقانهبه مردم دیارش آذربایجان غربی ادامه داده و در منصب شهردار ارومیه خدمت می‌کند. با آغاز تجاوز رژیم بعثی عراق به کشور جمهوری اسلامی ایران، فضای جدیدی ایجاد شده و آقا مهدی در همان روزهای نخستین جنگ تحمیلی که با غفلت و خیانت ودلت بنی‌صدر و پیشروی سریع ماشین جنگی صدام توام بود، خود را به جبهه‌های جنگ در جنوب کشور رسانید و نبرد خود را با دشمن متجاوز آغاز می‌کند.

با پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‌الائمه(شکست حصر آبادان) به فرمان حضرت امام راحل و تغییر در فرماندهی جنگ و ضرورت ورود رسمی سپاه در صحنه‌های نبرد با متجاوزین، برای طراحی و اجرای عملیات مؤثر اقدام به تشکیل تیپ‌ها نموده و در این راستا بعد از عملیات طریق‌القدس و قبل از عملیات فتح‌المبین، آقای مهدی بعنوان جانشین تیپ 8 نجف به فرماندهی شهید احمد کاظمی منصوب می‌شوند. سازمان رزمی تیپ‌های سپاه پاسداران جایگاه خود را در دفاع مقدس محقق و نقش مؤثر خود را در آزاد‌سازی دشت عباس و بلافاصله خرمشهر به نحو احسن ایفا می‌نمایند.

شجاعت و درایت ایشان در ماموریت محوله که به عهده می‌گیرند، موجب جلب اعتماد بیشتر و در ادامه به عنوان فرماندهی تیپ عاشورا انتخاب می‌شوند که نیروهای تیپ اغلب از رزمندگان آذری زبان استان‌های شمالغرب کشور (تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه) بودند. در عملیات‌های رمضان و مسلم بن عقیل رزمندگان غیور تیپ عاشورا، شاهد، ایثار، فداکاری و شجاعت‌های ایشان می‌شوند.

پس از ارتقاء تیپ عاشورا به لشکر و شرکت این یگان در عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، دو، چهار، خیبر و بدر شاهد نقش کلیدی این رادمرد جبهه‌ها بر همگان واضح‌تر شده و به ویژه در عملیات بدر اوج ایثار و اخلاص‌اش به عروج عارفانه و عاشقانه او می‌انجامد.

رفتار و گفتار این مرد دوست‌داشتی، رنگ و بوی خدایی داشت. برای همین بود که بر روح و جسم نیروهایش فرماندهی می‌کرد. او انسانی خود ساخته و مخلص، فرماندهی متفّکر و با تدبیر بود که سخت‌ترین ماموریت‌ها را با اشتیاق بر عهده می‌گرفت و با کمال درایت و شایستگی انجام می‌داد.

اینک که قریب سی‌سال از شهادت و عروج عاشقانه آن بنده صالح خدا می‌گذرد، تفّکر و تعمّق در کلام و اندیشه والایش، ما را قادر می‌سازد تا در کنار شناخت بهتر او، توشه‌هایی گران‌سنگ از گلستان معرفت و اخلاص او برچینیم. ان‌شاءالله...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها