توسط رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح صورت گرفت؛

تشریح اقدامات نیرو‌های مسلح در مقابله با ویروس کرونا

سردار دکتر «حسن عراقی‌زاده» گفت: در قبال زحماتی که دوستان در مجموعه وزارت بهداشت و مجموعه بهداشت و درمان کشور می‌کشند یک وظیفه هم مجموعه نیرو‌های مسلح متشکل از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع دارند.
کد خبر: ۳۸۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ - 29March 2020

تشریح اقدامات نیرو‌های مسلح در مقابله با ویروس کرونابه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار دکتر «حسن عراقی‌زاده» رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته کرونای جدید در سطح دنیا بیش از ۱۹۰ کشور از جمله ایران را درگیر کرده است، اظهار داشت: برای اولین بار در یک قرن اخیر است که همه گیری جهانی اعلام شده است و نیاز به یک همت عالی و تلاش جهادی و همکاری اجتماعی بسیار وسیعی در سطح ملی و بین المللی دارد تا همه با هم بتوانیم کمک کنیم ریشه این ویروس منحوس کنده شود و مردم از شر این بیماری رها شوند.

وی با اظهار به اینکه دستگاه‌های مختلف وظایف مختلفی را در این حوزه دارند، بیان کرد: مسئولیت اصلی در همه کشور‌ها از جمله در کشور ما با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در قبال زحماتی که دوستان در مجموعه وزارت بهداشت و مجموعه بهداشت و درمان کشور می‌کشند یک وظیفه هم مجموعه نیرو‌های مسلح متشکل از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه بیمارستان‌های نظامی در کل کشور در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است، گفت: ما بیش از ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌ها را در همه شهر‌ها و استان‌ها به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دادیم. خیلی از جا‌ها به عنوان مراکز اولیه و در بعضی از استان‌ها به عنوان پشتیبان هستند.

سردار عراقی‌زاده در عین حال متذکر شد: در بعضی از استان‌ها و شهر‌ها ممکن است در یک مقطعی ظرفیت بیمارستان‌های آن شهر برای پذیرش کافی نباشد ما در آنجا از بیمارستان‌های صحرایی استفاده می‌کنیم. حدود ۲۰ بیمارستان صحرایی را آماده کردیم تا هرجایی که لازم باشد بروند و به طور موقت مستقر شوند. بخشی از بار بیماران آن شهر را به دوش بکشند و بعد از اینکه آن پیک گذشت مجدد بتوانند جمع کنند و به جای دیگر بروند.

وی یادآور شد: از همان ابتدای شیوع این بیماری ما هم در قم بیمارستان صحرایی داشتیم و هم در رشت و اکنون کارشان سبک شده است.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به احداث نقاهتگاه‌ها گفت: برخی از بیماران بعد از ترخیص هنوز شرایط رفتن به منزل را ندارند یعنی از بیمارستان ترخیص می‌شوند، ولی هنوز صلاح نیست به خانه بروند و دوران قرنطینه را طی کنند برای این‌ها نقاهتگاه پیش بینی شده که نیرو‌های مسلح تعهد کردند ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی در کشور و در هر جایی که ستاد ملی و وزارت بهداشت بخواهد ایجاد کنند. البته خوشبختانه خیلی کم از این‌ها استفاده شده، چون نیاز نشده است.

وی به اقدامات نیرو‌های مسلح جهت رفع آلودگی اشاره کرد و بیان داشت: خیلی از مکان‌ها مثل ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، قطار جا‌هایی است که پر ترددند و نیاز است دائما رفع آلودگی محیطی صورت بگیرد که باز واحد‌های ویژه‌ای در اختیار نیور‌های مسلح هستند که برای این کار آموزش دیدند و تجهیزات دارند. این‌ها الان در سطح شهر‌های مختلف در حال انجام ماموریت هستند و ضدعفونی سازی محیطی را انجام می‌دهند.

سردار عراقی زاده کشفیات را از دیگر فعالیت‌های یگان‌های اطلاعاتی نیرو‌های مسلح مطرح کرد و گفت: دوستان ما در اطلاعات نیروی انتظامی، سپاه، بسیج در حوزه کشفیات انبار‌های احتکار کالا چه ماسک و چه مواد ضدعفونی کننده بسیار فعال بودند و همه این‌ها هم تحویل دوستانمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده تا در زنجیره توزیع کشور وارد شود.

وی از پاک سازی فضای مجازی به عنوان فعالیت‌های دیگر نیرو‌های مسلح نام برد و اظهار کرد: دشمن در این حوزه بسیار فعال است و سعی می‌کند با مسموم کردن فکر مردم، همزمان با آن ویروس منحوس، ویروس‌های فکری و اخبار فیک ایجاد کند تا ذهن مردم را مشغول کند. پلیس فتا در نیروی انتظامی در پاک سازی فضای مجازی در این حوزه بسیار فعال بوده و همچنان هم مشغول فعالیت است.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه با تاکید بر اینکه مردم اطلاعات را فقط از کانال‌های رسمی و صدا و سیما دریافت کنند، گفت: هر اتفاقی بخواهد بیفتد حتما در راستای سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و با هماهنگی آن هاست. در بخش ویژه خبری موضوعاتی که بخواهد طرح شود بیان می‌شود. هر چیزی خارج از این فضا بخواهد اطلاع رسانی شود مورد اطمینان نیست.

وی در خصوص تحقیقات برای کشف دارو و واکسن ضد کرونا اظهار کرد: ضمن اینکه وزارت بهداشت در این حوزه فعال است ما در نیرو‌های مسلح دو تا دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران را داریم و همچنین مراکز تحقیقاتی که در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است. از همان روز ابتدا هم در حوزه دارو هم در حوزه پیشنهاداتی که در بحث واکسن بوده و در حال تحقیقات هستند مجموعه پیشنهاداتی که در سطح کشور دریافت می‌کنند در یک پروسه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و آن‌هایی که ارزش کار کردن داشته باشد انتخاب می‌شوند و پروژه‌های تحقیقاتی بر رویشان انجام می‌شود.

سردار عراقی زاده از بسیج به عنوان یگان‌های بسیار فعال یاد کرد و اظهار داشت: بسیج با ظرفیت میلیونی در اختیار این طرح است. گروه‌های مختلف ما در بسیج چه بسیج اصناف و چه بسیج تخصصی پزشکان هر کدام در حوزه خودشان مشغول فعالیت هستند. بسیج پزشکان همکاری با سامانه ۴۰۳۰ و تیم‌های بهداشتی را دارد انجام می‌دهد و بسیج اصناف در بخش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کمک می‌کنند.

وی با اشاره به تولید کیت‌های تشخیصی کرونا در کشور، در رابطه با خودکفایی این کیت‌ها گفت: کیت تشخیصی از قبل وجود نداشته است و باید ویروسی باشد تا بتوان کیت تشخیصی آن را ساخت. در ابتدای امر ما صد در صد نیازمان را از خارج وارد می‌کردیم به تدریج در داخل کشور تولیدش توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، برخی شرکت‌های دانش بنیان و بخش‌های دیگر شروع شد.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در حال حاضر ما بخشی از نیاز کشورمان را می‌توانیم تولید کنیم، اما هنوز به طور کامل نتوانسته ایم نیاز را تامین کنیم و هنوز نیاز به واردات کیت تشخیصی هست، ولی روز به روز آن مقداری که در داخل تولید می‌شود بیشتر می‌شود.

وی با اظهار به اینکه نسبت به دو سه هفته گذشته وضعیت الکل، ماسک و مواد ضدعفونی کننده بهتر است، خاطر نشان شد: کمبود حادی در مراکز درمانی اصلا وجود ندارد و از طریق سیستم توزیع کشوری و داروخانه‌ها این مواد و ماسک‌ها توزیع می‌شود. ظرفیت بسیار بالایی از صنعت کشور و صنعت نیرو‌های مسلح امروز در خدمت تولید این مواد قرار گرفته است.

سردار عراقی‌زاده در خاتمه بر رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکید و توصیه کرد: این نوع از ویروس کرونا که جهان را درگیر کرده است نه دارو و نه واکسن مشخصی دارد تنها راه جلوگیری از انتشار آن و محدود کردن ارتباطات فیزیکی است. این فاصله گذاری زمانی را ایجاد می‌کند که اولا ویروس به طور طبیعی از بین برود و ثانیا تعداد بیماران به حدی کم شود که بیمارستان‌ها بتوانند به آن افرادی که واقعا نیاز به درمان دارند خدمات درمانی مناسبی ارائه دهند.

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار