گام بلند انقلاب/2

«جهش تولید» با هدف صدور مبانی انقلاب اسلامی

«جهش تولید» هرچند سیاست‌گذاری مدبرانه‌ای در مدیریت کلان کشور است، اما قبل از وارد شدن در میدان عمل باید این نکته را در نظر داشت که تحقق شعار مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی با چه هدفی باید صورت بگیرد.
کد خبر: ۳۹۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳ - 06April 2020

«جهش تولید» با هدف صدور مبانی انقلاب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ یکی از ابتکارات هوشمندانه و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای نام‌گذاری سال است که در پیام نوروزی، آن را اعلام می‌کنند. ایشان در آستانه سال 1399 نیز به سیاق سال‌های گذشته این رویه را پی گرفته و سال پیشِ رو را سال «جهش تولید» نام‌گذاری فرمودند.

ازآنجایی‌که معظم‌له مسئله تولید را از مسائل مهم کشور می‌دانند و معتقدند توفق در این عرصه کشور را به رشد تعالی می‌رساند بر آن شدیم تا مسئله «جهش تولید» را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. «گام بلند انقلاب» مجموعه یادداشت‌هایی است که با این نگاه به نگارش درآمده که دومین بخش از آن را در ادامه می‌خوانید: 

صدور انقلاب روی دیگر «جهش تولید»

آنچه قدرت‌های اقتصادی و سیاسی دنیا را در جایگاهی که می‌بینیم قرار داده است، اتکا به ابزار رسانه‌ای آن‌هاست که فارغ از هر نگاه مخالف و موافقی قدرتمند عمل می‌کنند. در زمانه‌ای که جنگ قدرت میان آمریکا و شوروی سابق به اوج خود رسیده بود، آمریکا با انتشار فیلمی از فتح کره ماه رقیب خود را در موضع ضعف قرار داد. پیشرفت ایالات متحده در بحث فضانوردی فقط به دانشمندان این حوزه برنمی‌گردد.

انبوه فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و رمان‌هایی که توسط اصحاب رسانه و هنرمندان آمریکایی منتشر شده همه جهان را مرعوب خود ساخته و این نکته را القا کرده است که کشور آمریکا در این زمینه رقیب ندارد. به بیان دیگر پیشرفت آمریکا در حوزه علوم فضایی به همان اندازه که مرهون تلاش‌های دانشمندان این حوزه است مرهون اقدامات اصحاب فرهنگی خود نیز است. ابزار رسانه‌ای آمریکا، نه‌فقط در خدمت ضریب دادن پیشرفت‌های کشور مطبوع خود است، بلکه سیاست‌های امپریالیستی آن را نیز بر افکار عمومی مردم جهان تحمیل می‌کنند.

تحقق «جهش تولید» نیز از این قاعده که ابزار رسانه باید در خدمت این امر مهم قرار بگیرد مستثنی نیست. به بیان دیگر بدون ابزار رسانه و بدون حضور اصحاب فرهنگ و هنر «جهش تولید» به آن جایگاهی که مد نظر است قرار نخواهد گرفت. آنچه تاکنون در حوزه موشکی و دستاوردهای نظامی حاصل شده است، تاکنون در هیچ فیلمی به تصویر کشیده نشده است، این درحالی است که دولت‌های متخاصم و معاند معترف به قدرت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران هستند.

نه‌فقط پیشرفت‌های نظامی که دستاوردهای حوزه پزشکی، نانو و هسته‌ای نیز، در هیچ‌یک از آثار فرهنگی ما منعکس نشده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که فقط بازنمایی این پیشرفت‌ها ملاک نیست، بلکه تبیین مبانی انقلاب اسلامی نیز به همان اندازه اهمیت دارد. اگر شهید طهرانی مقدم همه هم و غم خود را صرف اعتلای قدرت موشکی ایران کرده بود هدفی جز قدرت بخشیدن به نظام اسلامی نداشت و طبیعی است فیلم‌سازی که قصد ورود به این حوزه را دارد باید صدور مبانی انقلاب را در اثر خویش لحاظ کند.

سال «جهش تولید» فرصت مغتنمی است برای آنکه مدیران فرهنگی و هنرمندان با بازنگری به راه آمده خود را برای تحقق این شعار آماده کنند، انعکاس توان تولید در کنار صدور مبانی انقلاب اسلامی ایران باید از اولویت‌های فرهنگی ما در سال جاری باشد. پایان سال 1399 می‌تواند کارنامه فرهنگی ما را مشحون از آثاری کند که قدرت حقیقی کشورمان را به رخ جهانیان بکشاند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها