یادداشت/ عصمت دهقانی

هویت بخشی به جوانان با معرفی الگوهای برتر ملی و مذهبی

آشنایی جوانان با چهره‌های نورانی و پرصلابت ملی و مذهبی که با ایمانی راسخ، عزمی استوار و تلاشی بی‌وقفه به قله‌های کرامت انسانی صعود کردند، به آنها هویت می‌بخشد.
کد خبر: ۳۹۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ - 05April 2020

هویت بخشی به جوانان با معرفی الگوهای برتر ملی و مذهبیگروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ در فرهنگ و تاریخ هر جامعه‌ای، قهرمانانی می‌درخشند که در برهه‌ای حساس، نقش مهمی در حادثه‌ای شگرف داشته‌اند. در قرآن کریم مؤثر بودن اشخاص و پیامبران در دوره‌های مختلف در قالب قصه‌هایی جذاب آمده است و در این کلامِ نورانیِ وحی از داستان زندگی حضرت «یوسف» (ع) به عنوان احسن القصص یاد شده و اینگونه خالق باری‌تعالی که انسان را موجودی کمالگرا و جویای حقیقت آفریده است، پیامبران و بزرگان دین را به عنوان الگو معرفی کرده است.

در هر جامعه‌ای جوانان بیشتر از هر گروه سنی به دنبال اسوه و الگوی رفتاری هستند. با نگاهی دقیق و ریزبینانه می‌بینیم که معمولا قشر جوان کسانی را به عنوان چراغ راه برمی‌گزینند که با عزمی راسخ و روحیه‌ای حماسی، مدافع ارزش‌های جامعه خویش هستند تا منش و رفتار خودشان را مطابق به آنها تنظیم کنند؛ به آن امید که ولو جرعه‌ای از کمالاتِ اینگونه اشخاص در وجودشان رخنه کند. بنابراین معرفی چهره‌های شاخص ملی و مذهبی و ابعاد مختلف زندگی آنان به جامعه به ویژه جوانان از ضروریات انکار‌ناپذیر است. آشنایی جوانان با چهره‌های نورانی و پرصلابتی که با ایمانی راسخ و عزمی استوار به قله‌های کرامت انسانی صعود کردند، به آنها هویت می‌بخشد؛ در این زمینه اصحاب رسانه، واعظان، نویسندگان و کارشناسان تربیتی و خانواده‌ها بیشترین نقش را دارند.

نهضت حسینی عاشورا از رویدادهای بی‌بدیل است که هر کدام از شرکت کنندگان جبهه حق در این سناریوی عظیم تاریخی، اسوه‌های تربیتی بی‌نظیری هستند که بر تارک تاریخ تشیع می‌درخشند. در این میان حضرت علی اکبر(ع) جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد.

حضرت علی اکبر (ع) فرزند رشید اباعبدالله حسین (ع) جز اولین کسانی بود که در کربلا به میدان جهاد رفت و رفتن او راه را بر دیگران گشود. الگو قرار دادن حماسه آفرینان دشت کربلا به اراده ما برای مقابله با مشکلات و توطئه‌های دشمنان توانی مضاعف می‌بخشد.

نامگذاری سالروز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع)، به عنوان روز جوان، تلنگری است به جوانان که اگر در زندگی شخصی و اجتماعی خود به دنبال الگو هستند چه کسی بهتر از این جوان رشید خاندان  پیامبر(ص) که در سایه معیارهای تربیتی قرآن و سنت به عنوان انسانی مومن، شجاع و حقیقت‌جو  پرورش داده شده است.

به خاطر پیوستگی روحی و معنوی حضرت محمد(ص) با امام حسین (ع)، خصوصیات ظاهری و بسیاری از خصلت‌های اخلاقی ایشان به حضرت علی اکبر(ع) انتقال داده شد، ایشان به عنوان شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) شناخته می‌شد. به نحوی که حتّی دشمنان به این ویژگی و شباهت اذعان داشتند.

جوانان ایران زمین که دانش آموختگان مکتب اهل بیت (ع) هستند و همواره آموزه‌هایشان را به میدان عمل می‌آورند، در دوران مبارزات انقلابی، هشت سال دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت(ع) و اکنون نیز با توجه به شیوع ویروس «کرونا» در دفاع از سلامت هموطنان با بصیرت نسبت به اوضاع زمان، به میدان آمده‌اند و در هر کدام از این جبهه‌ها با اوج اخلاص و از خود گذشتگی، شهدایی فراوانی را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کردند.

آری، این میراث‌داران عزت و سرافرازی دشت کربلا، زمانی که دشمن به خاک پاک کشورمان تجاوز کرد، علی اکبر وار در زیر پرچم ولایت به مقابله با دشمن متجاوز پرداختند و با روحیه تسلیم ناپذیری، خالق حماسه‌های جاوید شدند و در راه دفاع از کیان سرزمین و ارزش‌های ناب اسلامی، حسین فهمیده‌ها را تقدیم کردند.

پس از دوران هشت ساله دفاع مقدس، استکبار جهانی که تاب تحمل پیروزی این ملت را نداشت به قصد براندازی نظام اسلامی، با توطئه‌ها مختلف از جمله تهاجم فرهنگی، تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی و جنگ تبلیغی و رسانه‌ای به میدان آمد، اما هر بار با مقاومت مجاهدانه جوانان این سرزمین روبرو شده و در نتیجه این استقامت پایدار، جوانان ایرانی به الگویی برای جبهه مقاومت تبدیل شده‌اند. اگر امروز دنیا در مقابل پیشرفت‌های نظامی، علمی، ورزشی، اقتصادی و... ایران اسلامی متحیر مانده؛ نتیجه همت بلند و عزم راسخ جوانان مومن، انقلابی و پر تلاش این مرز و بوم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که توجه ویژه‌ای به جوانان داشته و دارند، فرموده‌اند: «جوان زنده و با نشاط و پر امید و پاکدامن می‌تواند یک تاریخ را بیمه کند». معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب نیز که نقشه راه برون رفت از مشکلات است؛ خطاب به جوانان فرموده‌اند: «دهه‌های آینده دهه‌های شماست و شمایید که باید کار آزموده و پر انگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان‌های بزرگی که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (اروحناه فداه) است نزدیک کنید».

در سالی که به عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده، امید است جوانان این مرز پر گُهر با محور قرار دادن توصیه‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم و جامه عمل پوشاندن به این بیانات و تکیه بر توان و همت والای خویش با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، مسیر توسعه را بیش از پیش طی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار