به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

نقش معنویت در پیروزی جبهه حق

امروز در جنگ سوریه، روسیه و چین مقابل آمریکا هستند و واقعا هم خوب عمل کرده اند. ولی در جنگ تحمیلی همه اینها با هم بودند، فرانسه میراژ می داد، آلمان مخازن زیر زمینی را برایشان می ساخت، پناهگاه می ساخت، انگلیس کمک می کرد،‌ آمریکا با همه توان کمک می کرد، روسها کاملا کمک می کردند.
کد خبر: ۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵ - 29September 2013

نقش معنویت در پیروزی جبهه حق

خبرگزاری دفاع مقدس: حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرمقاله اختصاصی در خصوص هفته دفاع مقدس که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار گرفته است، نوشت: قرآن برای پیروزی جبهه حق فرمولی ارائه کرده که هرکجا این فرمول سه مرحله ای، عمل شود، جبهه حق پیروز است، هم در ظاهر و هم درعمق. این فرمول سه مرحله دارد؛ یک مرحله سخت افزاری و دو مرحله نرم افزاری. این فرمول فرازمانی و فرامکانی است. هر جمعیتی در هر نظامی به این فرمول عمل کند، می تواند قله های بزرگ را فتح کند.


مرحله اول «واعدو الهم ما استطعتم من قوَة» می گوید شما هر چه در توان دارید، آماده کنید، حالا می توانیم از این آیه برداشت سخت افزاری کنیم، اگرچه ناظر به نرم افزار هم هست، ولی ظاهر آیه می گوید که شما، باید به نیروی بومی و به سلاح بومی مسلح شوید. مهارت و آموزش لازم و نیروی قوی آماده کنید.


مرحله بعد می گوید: «ان یکن منکم عشرون صابرون»، اگر سه عنصر ایمان، صبر و بصیرت را داشته باشید، توان شما یک به 10 می شود، یعنی شما اگر که 10 نفر هستید یا بیست نفر هستید، در برابر صد یا دویست نفر پیروز می شوید. فقط کافی است که این سه تا عنصر را تعبیه کنید، این سه عنصر هم جزء مقوله معنویت است، جزء مقوله نرم افزاری است.


مرحله سوم، که فوق نرم افزاری است، می فرماید: «بلی ان تصبروا و تتقوا»، اگر میزان صبر و تقوای شما، افزون شد، غیر از این یک به 10، امدادهای غیبی هم به کمک شما می آید. این آیه می فرماید: پنج هزار ملک هم به کمک شما خواهند آمد، این فرمول یک فرمول عجیبی است، می فرماید: مردم اگر به فرمان رهبری گوش کردند و همراهی کردند، اول باید خودشان را آماده کنند، دوم این سه عنصر را در خودشان تعبیه کنند و سوم اگر صبر و تقوای شان افزون شد، ناراحت نباشند، امداد غیبی به کمکشان خواهد آمد.

این قول و وعده خداوند است و خداوند هم وعده اش راست است و به هرچه که قول داده است، عمل کرده است. اگر مردم همراهی نکردند، ملائکه نمی آیند. اگر بنا بود ملائکه بیایند، ایفای نقش کنند، خداوند انسان را خلق نمی کرد. به انسان می گوید: اگر تو حرکت کردی همراه رهبری، اول نسبتت یک به 10 می شود و ثانیا امدادهای غیبی به کمک شما خواهد آمد. این فرمول چند بار تکرار شده است. یکی در زمان حضرت موسی(ع) یعنی امدادهای غیبی که به کمک بنی اسرائیل آمده است، یک بار هم در زمان پیامبر تکرار شده است. شما نسبت جمعیت را اگر ببینید در جنگ بدر 313 نفر جبهه حق است، در برابر هزار نفر جبهه دشمن. جنگ اُحُد یاران پیامبر هفتصد نفرند و آنطرف سه هزار نفر، در جنگ خندق یاران پیامبر سه هزار نفرند، دشمنان 10 هزار نفرند، ولی در هر سه جنگ پیروزی با جبهه حق است.

به خاطر همین فرمول تصاعدی که عرض کردم، این فرمول در دفاع مقدس ما هم کاملا عملیاتی شد. یعنی ما با همه وجود شاهد بودیم که معنویت چه نقشی در پیروزی ما داشت، ما جنگمان نامتقارن بود، یعنی آنها از انواع و اقسام سلاح های سنگین و سبک و پروازهای گوناگونی برخوردار بودند، در مقابل ما مشکل داشتیم، ارتش هنوز خودش را احیا نکرده بود، سپاه و بسیج شکل نگرفته بودند، دولت مرکزی ظرفیت اداره کشور را نداشت، هیچ کدام اینها نبود، در مقابل، دو ابرقدرت آن زمان، رئیس جمهور شوروی سابق به 27 کشور نامه نوشت که ما اجازه نخواهیم داد صدام شکست بخورد و از اتفاقات روزگار این بود که شوروی و آمریکا در کنار هم بودند.

امروز در جنگ سوریه، روسیه و چین مقابل آمریکا هستند و واقعا هم خوب عمل کرده اند. ولی در جنگ تحمیلی همه اینها با هم بودند، فرانسه میراژ می داد، آلمان مخازن زیر زمینی را برایشان می ساخت، پناهگاه می ساخت، انگلیس کمک می کرد، آمریکا با همه توان کمک می کرد، روسها کاملا کمک می کردند. در برابر اینها ما توان نداشتیم، اما چیزی که ما را متقارن می کرد، عنصری بود که ما داشتیم و آنها نداشتند و آن معنویت بود، الهی بودن و سبقه الهی داشتن بود. عنصر معنویت، مهمترین عاملی بود که توانست این جبهه را در متقارن کند.

این فرمول در جنگ 33 روزه تکرار شد، در جنگ 22 روزه تکرار شد، در جنگ 22هشت روزه هم تکرار شد. در همین جنگ سوریه به نظر بنده، یکی از عواملی که معادلات را تغییر داد، ورود عنصر معنویت در بخشی از نیروهای مردمی و ارتش سوریه بود. لذا واقعا چیزی که حرف اول را می زند، در دفاع در جبهه حق عنصر معنویت است، بعد فرمول فرازمانی و فرامکانی است، در هر زمان قابل عمل و دستیابی است. هر امت و ملتی اگر از رهبری الهی برخوردار باشد و به این عنصر را بخواهد عمل کند، کاملا موفق است. 

نظر شما
پربیننده ها