موسوی از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و ۲ پرواز از میلان به تهران خبر داد

سخنگوی وزارت خارجه در پی مسائل پیش آمده که به لغو پرواز امروز از ایتالیا به تهران منجر شد، گفت که رایزنی‌ها با وزارت بهداشت و ایران ایر برای انجام یک پرواز دیگر از رم و دو پرواز از میلان به تهران در حال انجام است.
کد خبر: ۳۹۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ - 17April 2020

موسوی از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و ۲ پرواز از میلان به تهران خبر دادبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، در پی درخواست تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل ایتالیا در پی شیوع کرونا در این کشور، تلاش‌هایی از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در رم برای فراهم کردن زمینه بازگشت این افراد صورت گرفت.

در همین خصوص و با هماهنگی‌های انجام شده یک پرواز در روز چهارشنبه مورخ ۲۷ فروردین برقرار و اقدام به انتقال اولین گروه از دانشجویان به کشور کرد که به دلیل رفتارهای نامناسب برخی از مسافران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات مربوط به قرنطینه سفارت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس تصمیم مسئولان بهداشت کشور، پرواز امروز (جمعه) ایران ایر به همین دلیل لغو شده است.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه‌‌هایی که به همین منظور در این مدت منتشر کرد از هموطنان درخواست کرده بود که فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت‌ بیماری‌ها تهیه شده را تکمیل کنند.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه‌‌ای که ۲۵ فروردین منتشر کرده بود خطاب به هموطنانی که قبلا اسامی و مشخصات خود را اعلام کرده بودند اعلام کرده بود که جزییات پرواز پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی تهیه بلیط از طریق دفاتر رسمی ایران ایر در رم و میلان اعلام خواهد شد و تاکید کرده بود که همه هموطنانی که عازم ایران هستند لازم است فرم اطلاعات بهداشتی که در کانال تلگرامی سفارت پیوست شده را تکمیل و امضا کرده و در مبادی ورودی کشور تحویل دهند.

همچنین این سفارتخانه ۲۷ فروردین در اطلاعیه‌ای دیگر از هموطنانی که اقدام به خرید بلیط پرواز روز جمعه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ از رم به مقصد تهران کرده بودند نیز درخواست کرده بود که در اسرع وقت نسبت به تکمیل فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت‌ بیماری‌ها تهیه شده، اقدام کنند. این سفارتخانه همچنین تاکید کرده بود که تکمیل این فرم صرفا برای هر کدام از مسافرانی که برای این پرواز بلیط خریداری کرده یا طی روزهای باقیمانده خواهند کرد، الزامی است.

سفارت ایران در ایتالیا در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۲۸ فروردین در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد: متاسفانه علی رغم تاکید مکرر این سفارت مبنی بر لزوم رعایت کامل مقررات بهداشتی از سوی مسافران پروازهای اضطراری به تهران، در پرواز روز جاری بی توجهی برخی عزیزان دانشجو، مشکلاتی را برای مسافران و عوامل خدمتگزار ستاد ملی مبارزه با کرونا فراهم آورد به شکلی که ادامه پروازهای اضطراری را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

با عنایت به تلاش همه عوامل خدمتگزار برای فراهم آوردن زمینه سفر ایمن و سالم برای خود و خانواده عزیزان مجددا و موکدا اعلام می‌کند، کلیه مسافران پروازهای اضطراری ملزم به رعایت کامل مقررات وزارت بهداشت،درمان و آمورش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله تعهد به قبول اعمال قرنطینه مطابق با تصمیم وزارت بهداشت و بر اساس فرم تکمیل شده می‌باشند.

در این اطلاعیه همچنین آمده بود: کلیه مسافران پروازهای اضطراری آتی از رم و میلان به تهران باید نسبت به تکمیل و امضای فرم خوداظهاری ارائه شده از سوی وزارت بهداشت کشورمان که در کانال تلگرامی سفارت قرار می‌گیرد، اقدام کنند.

در اطلاعیه مزبور تاکید شده بود که در صورت عدم تکمیل و امضای فرم خوداظهاری وزارت بهداشت امکان عزیمت مسافران وفق مقررات بهداشتی کشورمان وجود نخواهد داشت و از سوار شدن این عزیزان به هواپیما اکیداجلوگیری به عمل خواهد آمد.

سفارت ایران در ایتالیا پنجشنبه شب ۲۸ فروردین در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد به اطلاع مسافران محترم خصوصا دانشجویان متقاضی پرواز فوق العاده روز جمعه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ایران ایر می‌رساند، متاسفانه به دلیل رفتارهای نامناسب عده‌ای از مسافران بازگشتی به کشور در پرواز روز چهارشنبه مورخ ۲۷ فروردین و عدم تمکین آنها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه‌ای، مسئولان بهداشتی کشور برای حفظ سلامت مسافران، خانواده‌های ایشان و شهروندان ایرانی تصمیم به لغو پرواز روز جمعه گرفتند.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مشکلات عدیده پیش آمده برای دانشجویان عزیز مقیم ایتالیا و با هدف رفع مشکلات پیش آمده که قبل از هر چیز نیازمند مساعدت و هماهنگی کامل دانشجویان و مسافران پرواز مذکور می‌باشد، سفارت جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی خویش را برای حل این مشکل و رفع موانع به کار بسته و در حال پیگیری موضوع می‌باشد. امید می‌رود، دانشجویان عزیز ضمن امعان نظر جدی در خصوص مشکلات پیش آمده ناشی از اعزام گروه قبلی، نهایت همکاری در اجرای پروتکل‌های بهداشتی کشورمان را به کار بندند. این سفارت، هرگونه تصمیم جدید در این ارتباط را همچون گذشته اطلاع رسانی خواهد کرد.

در همین خصوص سید عباس موسوی امروز (جمعه) در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا به تشریح اقدامات انجام شده برای بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی از ایتالیا پرداخت و گفت که وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم در حال حاضر در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات وزارت بهداشت و ایران ایر برای انجام یک پرواز دیگر از رم و دو پرواز از میلان به تهران هستند.

موسوی همچنین عنوان کرده است که انعکاس پروتکل‌های بهداشتی دریافتی از وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به نمایندگی‌های رم و میلان برای اطلاع رسانی به دانشجویان و هموطنان متقاضی بازگشت منعکس و بر رعایت موازین مورد نظر وزارت بهداشت بعنوان پیش در آمد تحقق بازگشت به ایران تاکید شده است.

وی گفت که به دانشجویان در مورد مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت از جمله لزوم تکمیل و امضای فرم‌های خوداظهاری بهداشتی، اعمال قرنطینه و رعایت دستورالعمل‌ها و موازین بهداشتی قبل، حین و بعد از سفر مجددا اطلاع رسانی شده و فرم‌های اطلاعات شخصی برای اخذ مشخصات مسافران و ارسال آن به تهران جهت تمهید قرنطینه طراحی و اطلاع رسانی شده است.

موسوی همچنین اظهار داشت: دفاتر ایران ایر در رم و میلان در خصوص الزامی بودن تکمیل فرم و جلوگیری از سوار کردن آن دسته از مسافرانی که احیانا توجه لازم را به پروتکل‌های بهداشتی ایران توجه نمی کنند، مجددا توجیه شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به رایزنی‌ها با وزارت خارجه، وزارت کشور و دپارتمان امنیت عمومی و پلیس مرزبانی ایتالیا برای حل مشکل اقامتی دانشجویان پس از برطرف شدن شرایط مرتبط با کرونا و نحوه بازگشت به ایتالیا نیز اشاره کرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها