مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان حجاب:

شرایط وخیم تولیدات محصولات عفاف‌ و حجاب به دلیل ویروس کرونا

اسدالله سلیمانی گفت: فروش محصولات حجاب در سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افت داشت و ۳۰ درصد کارگران بیکار شدند، اما اوج این اتفاقات به دلیل کرونا بود که همه تولیدات کنسل شد.
کد خبر: ۳۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ - 19April 2020

شرایط وخیم تولیدات محصولات عفاف‌ و حجاب به دلیل ویروس کرونابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دو ماه است که با «کرونا کووید ۱۹» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخرب را در زندگی، کار و اشتغال و فعالیت‌ها گذاشته است. ویروسی که همه را خانه‌نشین کرد، اقتصاد را با مشکلات عمیقی روبه‌رو کرد، فرهنگ را تحت تأثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری کنسل شد، به نوعی همه سازوکارهای مختل شد و به ضرس قاطع می‌توان گفت وقفه، رکود و بحران را جانشین تمام فعالیت‌ها کرد.

کرونای در حال تاخت و تاز، بیشتر راه‌کارها را با بن‌بست روبه‌رو کرده است. از همین رو، در حوزه پوشاک و محصولات عفاف و حجاب هم شاهد هستیم که این صنعت را فلج کرده و تولیدکنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند و بیشتر در حال تولید محصولاتی همچون ماسک و گان‌های بیمارستانی هستند تا کمکی به کادر درمان کنند. اسدالله سلیمانی مدیر عامل محصولات عفاف و حجاب در این‌باره می‌گوید، با توجه به اجحافی که در حق تولیدکنندگان عفاف و حجاب روا داشتند بسیاری از تولیدکنندگان حجاب و و کارگاه‌های محصولات عفاف و حجاب تمام تمرکزشان را برای تهیه ماسک و گان بیمارستانی گذاشتند و به صورت جهادی تلاش می‌کنند.

باید بگویم که فروش محصولات عفاف و حجاب در سال گذشته نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ درصد افت داشت، و ۳۰ درصد هم بیکاری کارگران را به همراه داشت. اما اوج این اتفاقات که بهمن و اسفند بود به دلیل کرونا همه تولیدات کنسل شد و شرایط وخیمی را تولیدکنندگان عفاف و حجاب سپری می‌کنند.

«اسدالله سلیمانی» مدیر عامل انجمن محصولات تولیدکنندگان عفاف و حجاب در گفت‌وگویی، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و الگو شدن در بسیاری از زمینه‌ها برای مسلمانان داخل و خارج و لزوم صدور فرهنگ انقلاب و ارزش‌های آن از جمله کالای فرهنگی حجاب که یکی از شعارهای مردم برای رهایی از برهنگی و بی‌بند و باری حاصل فرهنگ غربی بود و انتظار می‌رفت در اولویت کاری مسئولان امر در حوزه پوشش‌های اسلامی قرار بگیرد. متأسفانه با بی‌توجهی و بدون هیچ برنامه خاصی ادامه یافت.

او ادامه داد: این در حالی بود که جبهه مقابل با اطلاع از نقاط ضعف مسئولان امر و غفلت آن‌ها با وارد کردن انواع و اقسام طرح‌ها و مدل‌های غربی کاملاً آن فضای پوششی عفیفانه که در اثر برکت انقلاب و فضای معنوی ایجاد شده ۸ سال دفاع مقدس بود را کم کم از دست بدهیم و زمانی چشم باز کردیم که بازارهای ما مملو از کالاهای خارجی البته با متر و معیارهای غربی پر شده بود و به‌خاطر همین شرایط شورای انقلاب فرهنگی وارد کار شد و طبق مصوبه قانون حجاب در سال ۸۴ جلسه ۴۲۷ مصوب کرد ۲۶ نهاد و سازمان مأمور ترویج و حمایت از حجاب شدند که متأسفانه توفیقی نداشتند.

فاصله‌گیری کارگروه مد و لباس از مسئله حجاب

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب درباره فعالیت‌های کارگروه مد و لباس اظهار کرد: از طرفی قانون ساماندهی مد و لباس و تشکیل کارگروه مد و لباس علیرغم تلاش‌های انجام شده ولی به‌علت حجم کار سنگین که همه پوشش‌های ایرانی و اسلامی را شامل می‌شد و از طرفی هم تا آن تاریخ کار خاصی بر روی طراحی و مد انجام نشده بود عملاً این کارگروه هم توان کافی را نداشت شاید به همین دلیل از بحث چادر و حجاب فاصله گرفت.

او ادامه داد: البته نباید از زحمات دکتر قبادی و تحولی که در حوزه مد و لباس ایجاد کرد، به‌راحتی گذشت ولی این حوزه هم در بخش پوشش‌های عفیفانه قادر به پاسخ‌گویی نبود لذا با شرایطی که عنوان شد تعدادی از دغدغه‌مندان حوزه حجاب به‌علت عدم حمایت کافی از سوی متولیان امر تصمیم گرفتند و به‌صورت خودجوش و مردمی انجمن فعالان و متخصصین حجاب را تشکل دادند این نهاد که از سال ۹۵ فعالیت خود را شروع کرده و امروز در تهران ۱۲۰ عضو دارد و برآورد اولیه نشان از حضور ۳۸۰ واحد آماده عضویت در سراسر کشور هستند چون ثبت قانونی انجمن به‌صورت ملی تازه انجام شده مراحل عضویت در شرف است.

سلیمانی تصریح کرد: باید بگویم هیچ نهاد دولتی و غیردولتی به‌علت مردم نهاد بودن انجمن آن‌چنان که باید حمایت نکردند ولی با این حال و با توسل به صاحب چادر حضرت زهرا (س) و یاری جستن از شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی که حجاب و رعایت آن یکی از آرمان‌های آنان بود که در وصیای‌شان موجود است.

مسئولان محصولات حجاب را به عنوان کالای فرهنگی نپذیرفته‌اند

او گفت: تولیدکنندگان محصولات حجاب رسته نوپایی هستند به‌خاطر مشکلاتی که عنوان کردم این رسته نو پا با وجودی که امروزه اکثر مایحتاج حجاب چادر، مقنعه، انواع مانتوهای آزاد و اسلامی و ملزومات کشور را تأمین می‌کنند و نزدیک به ۴۰۰۰۰ هزار شغل ایجاد کردند ولی با او مثل فرزند سر راهی رفتار می‌شود و محصولات حجاب را به عنوان کالای فرهنگی به حساب نمی‌آورند.

سلیمانی درباره کمک‌های دولتی به انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار کرد: متأسفانه علیرغم اینکه ما در این سه یا چهار سال اخیر، مطالبه‌گری کردیم و از طریق نامه‌نگاری جلسات متعدد و رسانه‌های مختلف پیشنهادات‌مان را به مسئولان دولتی رساندیم اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید نه از جهت مواد اولیه و نه از جهت تسهیلات بانکی و سکوی فروش.

سلیمانی با اشاره به نوسانات قیمت دلار و گران شدن بیش از حد پارچه چادری تصریح کرد: در بحث افزایش قیمت دلار در ایران هیچ چیزی به اندازه چادر مشکی گران نشد، اگر حساب کنیم که قیمت همه پارچه‌ها دو برابر شد، قیمت چادر ۵ برابر افزایش قیمت داشت. همه مسئولان از این قضیه مطلع بودند که ۹۰ درصد چادر مشکی در ایران وارداتی است، و این گرانی باعث شد برخی از افرادی که این پوشش را انتخاب کردند توان خرید نداشته باشند و بعضاً از خرید نیازهای دیگر خود صرف نظر کنند تا بتوانند حجاب «چادر» را تهیه کنند و این زیبنده نظام اسلامی نیست که هزینه رعایت شئونات دینی تا این حد بالا باشد. این در حالی بود که به کالاهای غیرضروری و غیر تولیدی از چرخ فرغون، کلاه گیس، کش سر، گوشی موبایل و… ارز دولتی اختصاص دادند به غیر از چادر مشکی که کالای فرهنگی است.

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب عنوان کرد: به دلیل گرانی در سال ۹۸ بسیاری از مشتریان محصولات عفاف و حجاب ریزش کردند، تولیدکنندگان با مشکلات مواد اولیه همچنان دست‌وپنجه نرم می‌کنند با توجه به اینکه انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب با شعار فرهنگی و دینی فعالیتش را آغاز کرد اما از سوی دولت کوچک‌ترین کمک مادی و معنوی نشد.

او ادامه داد: امروزه به دلیل مطالبه مردم متدین در مورد مشکلات تهیه چادر و پوشش‌های عفیفانه و درخواست از متولیان امر جلسات زیادی برگزار می‌شود که افراد و نهادهای دلسوزی تمایل به کمک کردن دارند ولی این حوزه به‌قدری گسترده است که یک عزم ملی را می‌طلبد تا بتواند فعالیت‌هایش را گسترش دهد.

البته بسیاری از نهادها هم سعی دارند در این راه قدم بردارند که متأسفانه از مشکلات اطلاعی ندارند و وارد بحث حجاب می‌شوند و بر مشکلات می‌افزایند. بعضاً با استفاده ابزاری از انجمن زحمات این گروه را بنام خود مصادره می‌کنند وای کاش این دوستان قدمی بر می‌داشتند که بنده حاضر بودم خاک قدم کسانی که برای حجاب کار کنند توتیای چشم کنم اما متأسفانه هدف فقط رسانه‌ای کردن و دیده شدن است.

پس از گذشت ۴۰ سال فقط یک کارخانه چادر مشکی راه‌اندازی کردیم

او ادامه داد: مسئولان نزدیک به دو سال است پاسخ نامه انجمن را در مورد مواد اولیه نمی‌دهند و به رسانه‌ها می‌گویند دو سال در مسئله تولید چادر خودکفا هستیم این پست و مقام تا چه اندازه اهمیت دارد که درباره کالای مورد نیاز مردم محجبه تا این اندازه مقاومت نشان می‌دهند. در حالی‌که پس از ۴۰ سال یک کارخانه چادر مشکی راه‌اندازی کردیم که تنها ۱۰ درصد نیاز مشتریان را تأمین می‌کند.

سلیمانی تصریح کرد: با تمام این توصیفات و اجحافی که در حق تولیدکنندگان عفاف و حجاب روا داشتند بسیاری از تولیدکنندگان حجاب و کارگاه‌های محصولات عفاف و حجاب تمام تمرکزشان را برای تهیه ماسک و گان بیمارستانی گذاشتند و به صورت جهادی تلاش می‌کنند.

او اظهار کرد: ما در زمینه عفاف و حجاب محصولات خوبی را در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم اما به‌علت بالا بودن قیمت پارچه، مواد اولیه به‌قدری قیمت‌ها بالا رفت که توان تهیه این مواد بسیار مشکل است ما از طرفی می‌بینیم مغازه‌هایی که مانتوهای توری و جلوباز می‌فروشند را پلمپ می‌کنند بنام صیانت از حجاب مسلماً زمانی‌که ما محصول حجاب خوب و باکیفیت و قیمت مناسب را در اختیار مخاطبان قرار دهیم قطعاً مردم به سمت مانتوهای توری و جلوباز و … نخواهند رفت.

مدیرعامل انجمن محصولات عفاف و حجاب گفت: هر چند که این کار هم مقطعی و نمادین است زمانی که از محصولات عفاف و حجاب غافل باشیم در آن سمت تهاجم فرهنگی صورت خواهد گرفت. فرض کنید چادر مشکی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است و مانتوهای مبتذل ۱۰۰ هزار تومان و توان مالی مشتری هم اجازه خرید چادر ندارد مخاطب هر چند هم که علاقه‌مند به چادر باشد اما قدرت خریدش را نداشته باشد راضی به خرید مانتوی ۱۰۰ هزارتومانی می‌شود البته منظور حقیر مانتوهای کوتاه و بدون دکمه و خارج از عرف است و اگر نه امروز همکاران بنده مانتوهای بسیار زیبا و پوشیده تولید می‌کنند که این نوع مانتوها هم به‌علت مصرف پارچه بالا تقریباً مشکلات چادر را دارد. بنده شاهد هستم که بسیاری از زنان و دختران به علت گرانی چادر مشکی، قادر به تهیه نیستند و مدام گله و شکایت دارند و مجبورند یا همان چادر را سر کنند یا از پوشش‌های دیگر استفاده کردند.

روزهای سخت تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب

به گفته سلیمانی، بنده در تولید محصولات حجاب و عفاف اعتقاد راسخ دارم و به مسئولان امر به‌عنوان یک برادر دینی عرض می‌کنم درست است در همه زمینه‌ها گرانی داریم اما وضع حجاب خیلی بدتر است امروز به ازای اینکه یک خانم محجبه از چادر و یا مانتو اسلامی به‌ علت گرانی مجبور شود از حجابش دست بکشد گویی یک سرباز جبهه فرهنگی را از دست داده‌ایم و این در تمام شئونات جامعه و خانواده نمایان خواهد شد در تمام کشورها برای ترویج فرهنگ خودشان یارانه می‌دهند و برایشان حائز اهمیت است، پس لطفاً به داد این بخش برسید.

او درباره اتفاقات پیش آمده پیرامون ویروس کرونا گفت: فروش محصولات عفاف و حجاب در سال گذشته نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ درصد افت داشت، و ۳۰ درصد هم بیکاری کارگران را به همراه داشت. اما اوج این اتفاقات که بهمن و اسفند بود به دلیل کرونا همه تولیدات کنسل شد و شرایط وخیمی را تولیدکنندگان عفاف و حجاب سپری می‌کنند.

سلیمانی درباره وخیم بودن شرایط تولید محصولات عفاف و حجاب در دورانی که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، تصریح کرد: ما طی مدت ۴ سال چه از طریق نامه و چه از طریق رسانه‌های جمعی چه جلساتی که داشتیم همچنان امید داریم که دولت محترم به این بخش بسیار مهم هم توجه کند و حداقل در حد دیگر تولید کنندگان پوشاک از کمک‌های تهیه مواد اولیه، وام ارزان قیمت و مشوق‌های دیگر برخوردار شوند.

اسدالله سلیمانی، تولیدکننده چادر مشکی و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، بیش از ۴۰ سال است فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولیدات چادر مشکی و ترویج این کالای فرهنگی را دارد. او همیشه به این نکته اشاره دارد که اگر در زمینه محصولات عفاف و حجاب غفلت کنیم، کشف حجاب نرم رخ خواهد داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار