سپاه پاسداران؛ ۴۱ سال پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن

امام خمینی (ره) فرموده‌اند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»؛ بنابراین امروز که گام دوم انقلاب را با هدایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) برداشته‌ایم، بیش از پیش به سخن امام امت پی می‌بریم که واقعا اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.
کد خبر: ۳۹۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸ - 21April 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، قرآن کریم را که ورق می‌زنیم، در میان آیه‌های پرمعنا و مفهوم آن، یک آیه وجود دارد که امروز بر قله‌های مبارزه با ظالمان و استبدادگران عالم می‌درخشد. دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۷ وقتی به فرمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، سپاه پاسداران تشکیل شد، آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ...» روی آرم آن نقش بست تا گوشه‌ای از اهداف و خط مشی آن را به‌صورت خلاصه به جهانیان گوشزد کند.

خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال خطاب به مومنان می‌گوید «و در برابر آنان (دشمنان)، آن‌چه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی]و اسبان ورزیده [برای جنگ]آماده کنید تا به وسیله آن‌ها دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنانی غیر ایشان را که نمی‌شناسید، ولی خدا آنان را می‌شناسد بترسانید؛ و هرچه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به‌طور کامل به شما داده می‌شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت».

اصل ۱۵۰ قانون اساسی به‌طورکلی وظیفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن» می‌داند و در اصل ۱۵۱ قانون اساسی نیز با استناد به آیه ۶۰ سوره انفال، تأکید شده است که «دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم کند، به‌طوری که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند...» که این مسئولیت بزرگ نیز به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شده است.

سپاه پاسدارن؛ ۴۲ سال پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن

دفاع مقدس مظهر نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن

هشت سال دفاع مقدس مظهر جلوه‌های بی‌بدیل از «نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ چراکه این نهاد انقلابی از بدو تأسیس خود، در کنار ارتش قهرمان، در راستای تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی نقش مهمی ایفا کرد. همچنین حماسه‌های پاسداران در جبهه‌های نبرد هم که دیگر جای خود دارد؛ از عملیات‌های بزرگی مانند فتح‌المبین، بیت‌المقدس، کربلای ۵ و...؛ همچنین از سویی دیگر هم نمی‌توان از نقش پاسداران در تأمین امنیت داخلی کشور نیز غافل شد؛ اقداماتی نظیر مقابله با منافقان و انهدام خانه‌های تیمی آن‌ها.

سپاه پیش‌قدم سازندگی و محرومیت‌زدایی

سازندگی و محرومیت‌زدایی، از دیگر اقدامات بزرگی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تشکیل خود، در راستای آن قدم‌های بزرگی برداشته است؛ اقدامات بزرگی نظیر ساخت سد‌ها، بزرگ‌راه‌ها، پل‌ها و... از اقدامات مثبت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) است. البته در این راستا، سپاه به فعالیت اقتصادی و گرفتن فرصت پیشرفت از شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان متهم می‌شود، در حالی که پاسداران انقلاب اسلامی در استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، تاکنون اقدامات موثری را انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

* نمایشگاهی برای یادآوری توانمندی‌های جوانان ایرانی به مسئولان کشور

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در شرایط سخت تحریم‌ها، تاکنون نیاز‌های بسیاری از صنایع کشور، خصوصا صنایع نفتی را تأمین کرده است، تا در مواقعی که شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها، نقض عهد کرده و کار‌های خود را نیمه‌کاره رها می‌کنند؛ صنعت کشور فلج نشود؛ البته غرب‌گرا‌ها این پیشرفت‌ها و سرفرازی‌ها را برنمی‌تابند و همچنان بر سپردن پروژه‌های سازندگی کشور به بیگانگان اصرار دارند.

سپاه پاسدارن؛ ۴۲ سال پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن

سپاه سربلند در دفاع از حقوق مسلمانان

اصل ۱۵۲ قانون اساسی نیز اگرچه اهداف سیاست خارجی کشور در آن قید شده است؛ اما این اصل به‌معنای آن نیست که صرفاً مربوط به مسائل دیپلماتیک و وظایف وزارت امور خارجه باشد؛ چراکه در این اصل از قانون اساسی ذکر شده است: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دُوَل غیر محارب استوار است»؛ بنابراین لازم است تا برای «دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر» براساس نوع توطئه‌ای که دشمن تدارک دیده‌است؛ گاهی از روش دیپلماتیک استفاده کرد و گاهی هم از روش نظامی؛ لذا نظریه «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» مردود است.

در راستای دفاع از حقوق همه مسلمانان در بُعد نظامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد که در سال‌های اخیر، این نیرو مقابل طرح بزرگ «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)» در منظقه ایستاد و از مسلمانان منطقه دفاع کرد؛ طرحی که توسط دشمنان اسلام به‌سرکردگی شیطان بزرگ و پشتیبانی گاو‌های شیرده منطقه‌ای آن و کشور‌های اروپایی شکل گرفت، همان داعشی که مقامات آمریکایی بار‌ها به تشکیل آن توسط خودشان اعتراف کرده از هزینه هفت تریلیون دلاری‌شان در غرب آسیا سخن گفته‌اند.

سپاه پاسدارن؛ ۴۲ سال پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن

موفقیت در صدور انقلاب اسلامی

از دیگر اقدامات سپاه، «صدور انقلاب اسلامی» به جهان است؛ این درحالی است که برخی معاندان سعی دارند تا این اقدام را جنگ‌طلبی، دخالت در امور دیگر کشورها، کشورگشایی، عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی و...، عنوان کنند؛ اما حقیقت آن است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی درباره «صدور انقلاب اسلامی» فرموده‌اند: «ما با کسی جنگی نداریم؛ امروز انقلاب ما صادر شده است. در همه‌جا اسم اسلام است و مستضعفین به اسلام چشم دوخته‌اند. باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن‌گونه که هست، به دنیا معرفی نمایید. وقتی ملت‌ها اسلام را شناختند، قهراً به آن روی می‌آورند و ما چیزی جز پیاده شدن احکام اسلام در جهان نمی‌خواهیم». از سویی دیگر، کافی است تا عملکرد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را هم مدنظر داشته باشیم تا دریابیم که سپاه از همه اتهاماتی که به آن نسبت داده می‌شود، مبرّاست؛ چراکه این سردار شهید والامقام، با اتحاد و همدلی که میان ملت‌های مسلمان ایجاد کرد، همواره به‌عنوان یک مستشار نظامی در کنار مقامات نظامی دیگر کشورها، راهنمای آن‌ها و خار چشم تروریست‌ها بود.

خلاصه مطلب این‌که امام خمینی (ره) فرموده‌اند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»؛ بنابراین امروز که گام دوم انقلاب را با هدایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) برداشته‌ایم، روز به روز، بیش از پیش به سخن امام امت پی می‌بریم که واقعا اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار