انتقال ارزشهای دفاع مقدس یک ضرورت است

علی اسفندیاری، رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد، اهداف و برنامه های کانون را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳ - 01October 2013

انتقال ارزشهای دفاع مقدس یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هدف از تشکیل کانون همبستگی فرزندان شاهد، سازماندهی جامعه توانمند و ارزشمند فرزندان شاهد، ایجاد مرجعی کارآمد در عرصه ملی به پشتوانه فرد فرد فرزندان شهداء برای صیانت از جایگاه معنوی و حمایت از منافع صنفی آنها با حفظ شأن و کرامت، شکل گیری نهادی که به مثابه سخنگویی راستین برای فرزندان شهداء است و نیز ایجاد اتاق فکر و هم افزایی و همکاری مشترک بین فرزندان شهداء می باشد.
 

علی اسفندیاری، رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد با اعلام مطلب فوق، افزود: از اصلی ترین روش های ما برای نیل به اهداف ترسیم شده ، ایجاد تشکل ها و گروه های فرزندان شهداء به منظور سازماندهی این عزیران در سراسر کشور با توجه به توانایی ها و فرهنگ های مختلف آنان و براساس علایق و تمایلات آنها است. در همین زمینه و به موازات تلاشمان برای ایجاد تشکل های فرزندان شهداء سازماندهی و انسجام میان تشکل های فرزندان شاهد مهمترین راهبرد کانون است.


وی در ادامه بیان کرد: فرزندان شهداء از لحاظ درون سازمانی ظرفیتی بسیار بالا برای همکاری و هم افزایی دارند، که می توانند به راحتی مشکلات خود را برطرف و باعث پیشرفت یکدیگر گردند و از لحاظ برون سازمانی نیز برای دفاع از جایگاه و هویت اجتماعی و فرهنگی و نقش آفرینی مؤثر و مورد انتظار از فرزندان شهداء، دارای رسالتی سنگین و ظرفیتی درخور هستند.

رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد ادامه داد: برای آنکه از نظر برون سازمانی و درون سازمانی فرزندان شهداء بتوانند به اهداف خود برسند می بایست با یکدیگر ارتباط داشته باشند و متحد و منسجم گردند. اما این اتحاد و انسجام به برنامه ریزی نیاز دارد تا همه اشخاص با هر توانایی دارای جایگاهی شایسته باشند و جزئی از کلی منسجم را تشکیل دهند که ماحصل آن طرحی زیبا و بزرگ و ارزشمند باشد.

وی تصریح کرد: روش ما ایجاد تشکل های تخصصی و حرفه ای و نیز تشکل های عمومی در شهرها، استان ها و کشور است که کانون با ایجاد زنجیره ای از فرزندان شهداء، حلقه واسط این زنجیره بزرگ در مقیاس ملی است. در واقع کانون از طرفی در حد و اندازه ملی هماهنگی و برنامه ریزی تشکل ها را با مشارکت مستقیم تشکل ها برعهده دارد و از طرف دیگر مسائل مربوط به فرزندان شهداء را در مقیاسی ملی پیگیری می کند.


اسفندیاری ایجاد جنبش و حرکتی نو در حوزه فرزندان شهداء را از دیگر برنامه های کانون دانست و گفت: ایجاد گروه های مختلف از فرزندان شهداء و همکاری و هم افزایی به شناسایی و کشف و شکوفایی استعدادهای فرزندان شهداء می انجامد و سبب جنبش و حرکت در این حوزه خواهد گردید.


وی افزود: آنچه در این راه موجب پیشرفت سریع و آسان برنامه ها می شود، حس برادری و علقه فرزندان شهداء به رغم تمام تفاوت های جغرافیایی و تحصیلی و شغلی خواهد بود که این مهم ، نیست جز رسالت و مسئولیت مشترک و وضع مشابه آنها. به همین جهت یک برنامه ریزی دقیق و مناسب سبب هدایت سریع این ظرفیت عظیم می گردد.


رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد درخصوص سازوکار اندیشیده شده در کانون برای مشارکت تشکل ها در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها گفت: در واقع یکی از اهداف ترسیم شده کانون، تبدیل آن به اتحادیه ای از تشکل های فرزندان شهداء با مشارکت مستقیم خودشان که کانون چون حلقه ای واسط برای این زنجیره بزرگ کشوری است.

وی ادامه داد: به همین منظور تشکل ها هستند که به عضویت کانون پذیرفته می شوند و در آئین نامه تشکیلاتی که به تصویب تشکل های عضو رسیده است محمع عمومی تشکل ها پیش بینی شده که هیئت مدیره به انتخاب تشکل ها و تأیید هیئت امناء انتخاب می گردد و در قالب مجمع و هیئت مدیره منتخب تشکل ها، تصمیمات اتخاذ و اجرایی می گردد که این تصمیمات برخی برون سازمانی و مربوط به عرصه جامعه و مسائل اجتماعی مرتبط با فرزندان شهداء است و بخشی هم جهت اجرای توسط تشکل ها عضو اتخاذ می شود.


علی اسفندیاری همچنین افزود: سیاست ما حفظ استقلال تشکل ها در امور داخلی است ولی در اموری که تصمیم برای اجرای مشترک همه تشکل ها گرفته می شود تشکل های عضو تابع خواهند بود.


رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه کانون برای ایجاد شعب گفت: درخواست ایجاد شعبه از سوی چندین تشکل مطرح گردیده؛ اما بدلیل سیاست کانون مبنی بر اینکه کانون تشکل ها باشد، ایجاد شعب را مناسب نمی دانیم؛ ولی در آینده با گسترش تشکل ها باید شعب استانی و شهرستانی که متشکل از تشکل های آن استان و شهرستان باشد، ایجادگردد.


وی در ادامه درخصوص ارتباط این کانون با بنیاد شهید بیان کرد: بنیاد درکنار فرزندان شهداء است. ولی بعضا مسائلی پیش می آید که ناشی از کج سلیقه گی های برخی مدیران و عدم درک جامعه هدف است که باید حتما بازنگری اساسی در آن صورت پذیرد. اتفاقا کانون هم درگیر این موضوع بوده و هست. برای نمونه به رغم دارا بودن کلیه ضوابط و شرایط برای ثبت قانونی کانون در وزارت کشور و با وجود شخصیت های شاخص معتمد نظام در مسئولیت های بسیار مهم به عنوان هیات امناء و مؤسسان کانون بدلایلی نامعلوم تا شش ماه به درخواست صدور پروانه از سوی وزارت کشور برای ثبت رسمی کانون مخالفت می کردند. هرچند ما این اتفاق را به حساب کل بنیاد ننوشتیم، ولی این برخورد ها حاکی از لزوم تغییر اساسی برنامه ها و گفتمان بنیاد در حوزه فرزندان شهداء است که امیدواریم تغییرات مدیریتی که رخ داده است، این تغییر گفتمان را نیز به ارمغان آورد.
 

اسفندیاری افزود: بنیاد به عنوان خادم رسمی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه ای دارد و ما هم به عنوان فرزندان شهید و وارثان شهداء و فرهنگ ایثار و شهادت تکلیفی در قبال نظام داریم و رسالتی از سوی پدرانمان . لذا از آنجاکه هر دو یک هدف را دنبال می کنیم، تقابل ایجاد شده از سوی بعضی اشخاص و تشکل ها را صحیح نمی دانیم و معتقدیم که مکلفیم در جهت اهداف انقلاب و ایثارگران با هم تلاش و حرکت کنیم. البته ما در پیگیری دغدغه های ایثارگران جدی هستیم.


عضو هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد با اشاره به برنامه های کانون گفت: کانون تیر 91 به ثبت رسیده است. تا کنون چهار همایش تشکل ها برگزار شده است و سه بیانیه مشترک صادر نموده اند. درخواست عضویت 20 تشکل در کانون نیز پذیرفته شده است. در عرصه انتخابات هم تعیین گفتمان صحیح فرزندان شهداء در عرصه های سیاسی و اجتماعی بدون حمایت از جریان سیاسی یا نامزدی را در دستور قرار دادیم و همایشی هم از تشکل ها در همین خصوص برگزار نمودیم. سایت کهف شاهد به عنوان اولین سایت جامع و اختصاصی فرزندان شهداء یکی دیگر از برنامه است که در دست تکمیل است. برنامه مختلف دیگری هم اجرا شده که بسترساز برنامه های آتی است که متعاقبا نتایج آن اعلام می شود. همچنین در حوزه های مختلف و متنوع مربوط به فرزندان شهداء در حال ورود هستیم و کمیته های مختلفی تشکیل شده است که زمانی که به مرحله اجرا برسد، اطلاع رسانی لازم انجام خواهدشد.

نظر شما
پربیننده ها