پارلمان عراق:

ترکیب کابینه عراق هرچه سریع‌تر نهایی و تحویل داده شود

ریاست پارلمان عراق اعلام کرد که تعیین تاریخ برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه جدید منوط به دریافت ترکیب کابینه و برنامه آن از سوی نخست وزیر مکلف این کشور است.
کد خبر: ۳۹۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱ - 23April 2020

ترکیب کابینه عراق هرچه سریع‌تر نهایی و تحویل داده شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «بشیر الحداد» معاون دوم رئیس پارلمان عراق روز پنجشنبه تاکید کرد که جلسه رای اعتماد کابینه عراق منوط به رسیدن اسامی کابینه مصطفی الکاظمی، مامور تشکیل کابینه عراق است.

الحداد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد: «بر اساس قانون پارلمان و آئین نامه داخلی آن، مامور تشکیل کابینه باید برنامه دولت و ترکیب کابینه را به همراه بیوگرافی هر کدام از نامزد‌ها به پارلمان ارسال کند، سپس ریاست پارلمان تاریخ جلسه رای اعتماد را مشخص خواهد کرد یعنی تعیین تاریخ جلسه رای اعتماد پس از رسیدن برنامه دولت و اسامی نامزد‌ها امکان پذیر است».

وی افزود: «جلسه رای اعتماد به کابینه در پارلمان قرار بود تا قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شود، اما به توافق نرسیدن گروه‌ها و طرف‌های سیاسی این جلسه را به زمانی نامعلوم موکول کرد».

الحداد گفت: «در شرایطی که عراق در شرایط خاص سیاسی اقتصادی، مالی و بهداشتی به سر می‌برد، طرف‌های سیاسی باید هر چه سریع‌تر بر سر تشکیل هر چه سریع‌تر کابینه به توافق برسند».

«بدر الزیادین» یک عضو فراکسیون پارلمانی سائرون به رهبری مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر هم روز پنجشنبه اعلام کرد که ترکیب کابینه عراق طی یک نشست پارلمان که هفته آتی برگزار خواهد شد ارائه می‌شود.

او تاکید کرد که فراکسیون سائرون اصلا نام هیچ نامزدی را برای حضور در کابینه جدید عراق تحمیل نکرده و به الکاظمی، آزادی کامل برای انتخاب نامزد‌های تصاحب کرسی‌های وزارتی داده است.

یک مقام نزدیک به الکاظمی هم روز پنجشنبه گفت که الکاظمی در توزیع برخی کرسی‌های وزارتی و پست‌ها با مشکلاتی روبه رو شده است.

این منبع گفت: «در حال حاضر مشکل الکاظمی در توزیع پست‌هایی نظیر معاون نخست وزیر یا دبیر هیئت دولت و رئیس دفتر نظامی و غیرنظامی نخست وزیر است».

منبع مذکور افزود: «در کابینه پیشنهادی جدید سه وزارتخانه به کُرد‌ها و ۱۱ ورزارتخانه به عرب‌های شیعه و شش وزارتخانه به عرب‌های سنی و دو وزارتخانه به ترکمان‌ها و مسیحیان اختصاص یافته است.

این منبع گفت: «الکاظمی از گروه‌های سیاسی خواست اسامی بیش از یک نفر را به عنوان نامزد‌های تصدی هر وزارتخانه ارائه دهند تا او آزادی انتخاب داشته باشد و یا بتواند یکی را رد و دیگری را جایگزین کند، اما برخی طرف‌های سیاسی می‌خواهند افرادی مشخص در وزارتخانه‌هایی خاص نظیر، نفت، دارایی، دفاع و کشور باشند و این نقطه اختلاف است.

وی افزود: «کُرد‌ها بر ابقای فواد حسین برای تصدی وزارت دارایی اصرار دارند، شیعیان درباره نامزد‌های تصدی کرسی‌های نفت و کشور اختلاف دارند و سنی‌ها هم در میان خود بر سر نامزد تصدی وزارت دفاع بحث دارند».

مامور تشکیل کابینه عراق شامگاه چهارشنبه با هفت نفر از رهبران فراکسیون‌های شیعه به منظور بررسی ترکیب کابینه جدید عراق تشکیل جلسه داد.

پایگاه خبری بغداد الیوم شامگاه چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه سیاسی به پیش‌نویس ترکیب کامل‌نشده‌ای از کابنیه پیشنهادی الکاظمی دست یافت.

در این پیش نویس، «خالد بتال» برای وزارت برنامه ریزی، «حارث حسن» وزارت خارجه، «ابراهیم بحر العلوم» وزارت آموزش عالی، «فواد حسین» وزارت دارایی، «خالد شوانی» وزارت دادگستری، «ریان محمد» وزارت شهرداری‌ها، «محمد شیاع» وزیارت کشاورزی، «هشام صالح داوود» وزارت نفت، «جاسم محمدالاسدی» وزارت منابع آبی، «عدنان الزرفی» وزارت برق، «کاظم السهلانی» وزارت فرهنگ، «مزاحم التمیمی» وزارت کشور و «مزاحم الخیاط» و «فللاح محمود احمد» یکی از آن‌ها برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند.

این در حالی است که شبکه المیادین هم به نقل از منابع خود نامزد‌های پیشنهادی الکاظمی برای وزارت نفت و خارجه را به ترتیب «جبار لعیبی» و «حارث حسن» اعلام کرد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، نهم آوریل (۲۱ فروردین)، در پی انصراف «عدنان الزرفی» از نخست‌وزیری، «مصطفی الکاظمی» را مامور تشکیل کابینه کرد و بر اساس قانون اساسی، وی ۳۰ روز مهلت دارد تا کابینه جدید را برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار