عبدالباری عطوان:

ایران هرگز در برابر تجاوزات دست بسته نخواهد بود

رئیس‌جمهور آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های داخلی و خارجی‌اش، تهدید‌های نظامی علیه ایران را مطرح می‌کند و بعید نیست که با این اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، که قدرتش را با پرتاب موفق ماهواره نظامی به نمایش گذاشته است، بار دیگر قمار کند.
کد خبر: ۳۹۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ - 24April 2020

چرایی تهدید‌های ترامپ علیه ایران از نگاه عطوان/ ایران هرگز در برابر تجاوزات دست بسته نخواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به تهدید‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها علیه ایران پرداخته و تأکید کرده است که ایران هرگز در برابر هرگونه تحریک آمریکا دست‌بسته نمی‌نشیند.

عطوان طبق معمول مقاله خود را طرح چند سوال در تیتر آن آغاز کرده است: ترامپ برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های داخلی و خارجی‌اش، ایران را آزار می‌دهد، پس آیا با رویارویی نظامی با این کشور در منطقه خلیج‌فارس و دریایی عمان قمار می‌کند؟ آیا پرتاب ماهواره نظامی به فضا از سوی ایران این مواجهه نظامی را سرعت خواهد بخشید و چرا؟

عطوان نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل شکستش در چندین جبهه داخلی و خارجی دچار سردرگمی شده و دولت اون نیز ثابت کرده است که در مقابل بحران شیوع ویروس کرونا، که شمار قربانیانش در این کشور تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار کشته است، ناتوان است. فروپاشی قیمت نفت شیل به زیر صفر نیز ضربه‌ای قوی به اقتصاد آمریکا زده است و احتمال می‌رود بیش از ۱۵۰۰ شرکت بزرگ ورشکسته و ۵۰ میلیون بیکار نیز به صف‌های بیکاران اضافه بشوند.

به منظور سرپوش گذاشتن بر این شکست و تلاش برای خروج از این انزوای بین‌المللی و ظهور ستاره چین به عنوان ابرقدرت جایگزین، بعید نیست که ترامپ با شعله‌ور کردن فتیله جنگ با ایران "قمار کند"، کشوری که از بحران جهانی اقتصاد و نفت کمتر متضرر شده و همچنین قدرتمندتر شده است و به دلیل محاصره تحمیلی علیه آن، ذخایر نفتی زیادی برای صادرات ندارد و همچنین به مهار شیوع ویروس کرونا در کشور نزدیک شده است. خطرناک‌تر از این مسائل (نسبت به آمریکا)، موفقیت غافلگیرکننده (ایران) در پرتاب اولین ماهواره نظامی «نور» پس از چندین بار تلاش است که این امر نیز مهر تأیید دیگری بر توانایی موشکی پیشرفته بالستیکی این کشور می‌زند.

این تنش در حال افزایش است؛ چرا که دونالد ترامپ اعلام کرد که به نیرو‌های دریایی کشورش دستور داده است هر کشتی یا قایق ایرانی که برای کشتی‌های آمریکایی در دریا مزاحمت ایجاد کرد شلیک و آن را نابود کنند. اشاره ترامپ به اخبار مربوط به نزدیک شدن ۱۱ قایق ایرانی به شکل خطرناک به کشتی‌های آمریکایی در منطقه خلیج (فارس) طی هفته گذشته، است.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز در واکنشی قوی به این تهدید‌های تحریک‌آمیز آمریکا، تهدید کرد که نیرو‌های دریایی کشورش هر کشتی آمریکایی، که منافع ایران را در منطقه خلیج فارس در معرض خطر قرار دهد، نابود خواهند کرد. سردار سلامی با لحنی بی‌سابقه گفت: به آمریکایی‌ها با جدیت تمام می‌گویم که ما برای دفاع از امنیت ملی‌مان، مرز‌های دریایی‌مان و امنیت کشتی‌های‌مان مصمم هستیم و به هرگونه اقدام خرابکارانه با قاطعیت پاسخ خواهیم داد. 

عطوان افزودایرانی‌ها در موضع خود بر حق هستند، خواه در بخش مربوط به پاسخ به تهدید‌های آمریکایی درباره نابود کردن کشتی‌هایشان در خلیج (فارس)، که اخیرا مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام و تهدید کرد که ایران به دلیل پرتاب ماهواره نظامی هزینه سنگینی خواهد پرداخت؛ چرا که به زعم وی، ایران با این اقدام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. کشتی‌ها و ناوگان‌های آمریکایی در منطقه خلیج (فارس)، که بیش از ده‌ها هزار کیلومتر از خاک‌شان فاصله دارد، چه کار می‌کنند؟ چه زمانی آسمان به عنوان مِلک ایالات متحده به نامش ثبت شد، به‌گونه‌ای که به پرتاب ماهواره‌های، چه ایرانی و چه ملیت‌های دیگر، اعتراض می‌کند؟

آمریکایی‌ها دو بار به ایران از نظر نظامی تعدی کردند که بهای گزافی هم پرداختند؛ نخست چند ماه پیش زمانی‌که هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» آن‌ها با پرواز در تنگه هرمز، حریم هوایی ایران را نقض کردند که بلافاصله ساقط شد و تجهیزات و دستگاه‌ها و اسرار آن مصادره شد. دومین بار نیز زمانی بود که فرماندهی نظامی آمریکا پهپاد دیگری را برای ترور فرماندهان قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق ارسال کرد که به دنبال این جنابت، آمریکایی‌ها بیشتر پایگاه‌های نظامی‌شان در عراق را از دست دادند و بزرگ‌ترین پایگاه‌های آن‌ها در «عین الاسد» (الانبار)، «التاجی» (شمال بغداد) و «کی وان» در کرکوک هدف آتش قرار گرفتند و از همه مهم‌تر این مسئله است که نفوذشان را که برای آن ۶ تریلیون دلار هزینه کرده‌اند از دست دادند. عملیات‌های انتقام و خونخواهی هنوز تمام نشده است.

بعید است نیروی دریایی ایران در مقابل این تحریک‌های آمریکایی دست‌بسته بنشیند و ترامپ نیز اگر تلاش کند نیروی ایرانی را بار دیگر امتحان کند، مرتکب حماقتی بزرگ‌تر خواهد شد. به‌ویژه اینکه ترامپ به خوبی می‌داند که محاصره تحمیلی‌اش علیه ایران شکست خورده و عقب‌نشینی‌اش از توافق هسته‌ای نتایج معکوسی داده است و ایران نیز چیزی برای از دست دادن ندارد.

عطوان ادامه داد: ایران در میدان منطقه‌ای خود بازی می‌کند و صد‌ها و شاید هزاران قایق استشهادی دارد که رادار‌ها قادر به شناسایی آن‌ها نیستند و همچنین زیردریایی‌ها، کشتی‌ها و قایق‎های مسلح و سامانه‌های موشکی پیشرفته دارد.

درست است که آمریکا ابرقدرتی محسوب می‌شود که مجهز به ناو‌های هواپیمابر و موشک‌ها است، ولی ویروس کرونا ثابت کرد که مقیاس قدرت و عظمت این روز‌ها با این ناوبر‌ها و تعداد کلاهک‌های هسته‌ای نیست، پس چرا آمریکا هزاران سرباز و کشتی‌های خود را به خاطر این رئیس‌جمهور احمق و شکست‌خورده و نیز به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست‌های داخلی و خارجی او، از دست می‌دهد؟

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار