سردار رضایی:

حمایت مرزبانی از ساکنان ایرانی در جزایر استان هرمزگان/ وفاق ملی را باید در خلیج فارس جست‌وجو کرد

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه وفاق ملی را باید در منطقه خلیج فارس جست‌و‌جو کرد، گفت: مرزبانی از سکونت و حضور ساکنان ایرانی در جزایر استان هرمزگان حمایت خواهد کرد و برآورد‌ها نشان می‌دهد که شرایط و بستر برای سکونت ۵۰ هزار نفر در جزیره بوموسی فراهم است.
کد خبر: ۳۹۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ - 02May 2020

مرزبانی حامی ساکنان ایرانی در جزایر استان هرمزگان/ وفاق ملی را باید در خلیج فارس جست و جو کردبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه استان هرمزگان با تبریک روز خلیج فارس، اظهار داشت: خبرنگاران، مرزیاران افتخاری فرماندهی مرزبانی ناجا هستند و نقش مؤثری در انعکاس فعالیت‌های مرزبانان دارند. مرزبانان شرایط متفاوت خدمتی در مرز‌های کشور دارند و در نقاط سخت جغرافیایی و آب و هوایی، امنیت مرز‌های کشور را تأمین می‌کنند.

وی به کشفیات مواد افیونی اشاره کرد و افزود: مرزبانان در مرز‌های جنوب شرق، شرق و جنوبی کشور با توپوگرافی متفاوت جغرافیایی و آب و هوایی، از ورود بیش از ۹۵ تُن انواع مواد مخدر به کشور جلوگیری کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه خبرنگاران باید از مسئولان خواسته‌های به حق مرزبانان را مطالبه کنند، گفت: خبرنگاران نباید منتظر خبر حادثه باشند، بلکه باید به دنبال ریشه و اصل خبر و اقدامات صورت گرفته باشند.

این مقام ارشد مرزبانی ناجا مرزنشینان را مرزبانان واقعی دانست و تصریح کرد: در سال ۹۸ اقدامات مؤثری در خصوص امنیت مرز‌ها و مقابله با قاچاق صورت گرفت که با تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق توفیقات خوبی با همکاری مرزنشینان به دست آمد که جای قدردانی دارد.

سردار قاسم رضایی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کشفیات داروی قاچاق در سال ۹۸ توسط مرزبانان اظهار داشت: به همت همرزمانم، در مرز‌های جنوب کشور به‌ویژه استان هرمزگان، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و در فرآیند مقابله با مواد مخدر و مشروبات الکلی کشفیات بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سوخت بخشی از توان مرزبانی را به خود معطوف کرده است، گفت: قیمت سوخت در کشور جمهوری اسلامی ایران ارزان بوده و در آن سوی مرز‌ها قیمت این فرآورده نفتی چند برابر است؛ به همین منظور زمینه قاچاق سوخت برای سودجویان و مخلان اقتصادی فراهم است، مبارزه با قاچاق سوخت در مرزبانی ادامه دارد و به قاچاقچیان سوخت به صورت جدی هشدار می‌دهیم.

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه اشاره‌ای به شعار سال «جهش تولید» داشت و عنوان کرد: سال جهش تولید در مرزبانی توأم با جهش امنیت اقتصادی است و در کنار آن به دنبال این هستیم تا صنایع تبدیلی و دام‌پروری را شناسایی کنیم.

وی آرامش مردم و مرزنشینان را نتیجه اقدامات مرزبانان دانست و افزود: آنچه مورد تأکید است، تشدید مبارزه با قاچاق است. منافع اقتصادی کشور نباید با اقدامات سودجویانه به خطر بیفتد.

مردم منطقه حوزه خلیج فارس حضور نامشروع استکبار در منطقه را نمی‌پذیرند

سردار رضایی ساحل‌نشینان و صیادان را بخشی از توان مرزبانان عنوان کرد و گفت: منطقه خلیج فارس همیشه آرام بوده و نباید دیگران به منطقه بیایند و آرامش مردم حوزه خلیج فارس را برهم بزنند، درخواست مردم این است که منطقه خلیج فارس آرامش داشته باشد و حضور نامشروع کشور‌های استکبار را در منطقه نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به اینکه وفاق ملی را باید در منطقه خلیج فارس جست و جو کرد، افزود: ایران کشوری پهناور با تنوع اقلیمی و جغرافیایی است که با ۱۵ کشور همسایه هم‌مرز است، با توجه به دیپلماسی مرزی و بسترسازی برای اجرای مناسب پروتکل‌های سیاسی و مرزی، می‌توانیم فرصت‌های خوبی را در زمینه اشتغال برای مرزنشینان فراهم کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه اولویت مرزبانی در سال ۹۹ را مبارزه با قاچاق دانست و افزود: تجهیزات الکترونیکی خوبی برای هوشمندسازی مأموریت‌های مرزی به‌کارگیری شده و این امر تداوم خواهد داشت.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه محافظان مرز باید اختیارات و تجهیزات متناسب داشته باشند، اظهار داشت: ایران کشوری پهناور با تنوع اقلیمی و جغرافیایی است و همسایگی با ۱۵ کشور از حیث تعدد همسایه، سومین کشور دنیا هستیم. با توجه به دیپلماسی مرزی و بسترسازی برای اجرای مناسب پروتکل‌های سیاسی و مرزی می‌توانیم فرصت‌های خوبی را فراهم کنیم.

به تقویت مرزبانی باید توجه ویژه‌ای شود

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تقویت و تجهیز مرزبانی، خاطرنشان کرد: سال ۹۸، طرحی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «طرح تقویت مرزبانی» تدوین و در اختیار مسئولان نظام قرار گرفت که امید است در مجلس یازدهم نمایندگان نگاه ویژه‌ای برای تصویب و نظارت بر اجرای این طرح داشته باشند.

وی یکی از انتظارات و مطالبات جدی مرزبانی تأمین شناور‌ها و تجهیزات نظامی ازجمله خودرو و موتورسیکلت و تجهیزات الکترونیکی برای کنترل و حفاظت بهتر از مرز‌ها را عنوان کرد و افزود: ایجاد امکانات رفاهی برای کارکنان یکی از دیگر خواسته‌ها است، از این رو نیازمند تأمین اعتبار برای ساخت شهرک‌های مسکونی برای اقامت مرزبانان در شهر‌های مرزی است.

سردار رضایی عنوان کرد: سال گذشته تعدادی شناور تاکتیکی حیدر به ناوگان دریابانی هرمزگان الحاق شد و امسال هم با توجه به قرارداد‌هایی که با صنایع و وزارت دفاع برای شناور‌های تاکتیکی و شناور‌های سنگین داریم، در مرحله اول تا پایان خردادماه سال ۹۹ بخشی از شناور‌ها وارد ناوگان عملیاتی مرزبانی خواهد شد و بخش دیگر شناور‌ها شهریورماه آماده الحاق به ناوگان نظامی مرزبانی خواهد بود.

شناور‌های ثبت نشده ساماندهی می‌شوند

سردار رضایی به تردد شناور‌های ثبت نشده در آب‌های ساحلی هرمزگان اشاره کرد و گفت: این شناور‌ها هرچند ثبت نشده‌اند، اما تمام فعالیت‌های آن‌ها توسط مرزبانی رصد می‌شود، با همکاری بنادر و دریانوردی و شیلات انتظار می‌رود ثبت و ساماندهی آن‌ها امسال به نتیجه مناسب برسد.

فرمانده مرزبانی ناجا اظهار داشت: تعدادی از این شناور‌های ثبت نشده هیچ خطایی ندارند و به فعالیت‌های معمول تجاری، شیلاتی و حمل و نقل دریایی مشغول هستند، اما تعدادی نیز تخلف‌هایی مانند قاچاق و خروج غیرمجاز دارند.

بستر‌های خوبی برای سکونت مردم در بوموسی و جزایر خلیج فارس فراهم شده است

وی تصریح کرد: در جزیره بوموسی بستر خوبی برای سکونت مردم ایجاد شده است، امتیازات خوبی به مردم و کسب و کار‌ها داده شده که با توجه به منابع آبزی غنی منطقه، می‌تواند خاستگاه خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی شود.

سردار رضایی با بیان اینکه مرزبانی هم از سکونت و حضور ساکنان ایرانی در این جزایر حمایت خواهد کرد، افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد که شرایط برای سکونت ۵۰ هزار نفر در جزیره فراهم است.

لزوم بهره گیری مرزبانی از تجهیزات الکترونیکی و پهپادی برای کنترل مرز‌های آبی و خاکی

فرمانده مرزبانی ناجا بر بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی و رصد هوشمند مرز‌های آبی و خشکی تأکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های جدی مرزبانی رصد هوشمند مرز‌های آبی و خاکی کشور است، از دو سال گذشته پادگان‌های آموزشی ویژه‌ای برای آموزش و جذب نیرو‌های متخصص در حوزه IT و استفاده از تجهیزات نظامی الکترونیک راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در کنار بهره‌گیری از تجهیزاتی مانند شناور و خودرو‌های سنگین و نیمه‌سنگین، بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیک و هوشمند برای نیرو‌های نظامی هم مورد تأکید است، سال گذشته تعدادی پهپاد برای کنترل بهتر مرز‌ها در اختیار مرزبانی قرار گرفت که تجهیز و افزایش توان الکترونیکی مرزبانی در سال ۹۹ هم روند افزایشی و رو به رشد را خواهد داشت.

سردار رضایی خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای تجهیز نیرو‌های نظامی در اختیار مرزبانی قرار گفت و امسال نیز توان موتوری مرزبانی تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها