تحلیل نامه رهبر معظم انقلاب در برنامه دیروز امروز فردا؛

خرازی: نامه رهبری مرزها را درنوردید و با مخاطب ارتباط برقرار کرد/ مرندی: نامه رهبر انقلاب تبلور چهره رحمانی اسلام است

سفیر اسبق ایران در فرانسه تاکید کرد که نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی مرزها را درنوردید و با مخاطب خود ارتباط برقرار کرد؛ دکتر مرندی نیز این نامه را تبلور چهره رحمانی دین مبین اسلام دانست.
کد خبر: ۳۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷ - 26January 2015

خرازی: نامه رهبری مرزها را درنوردید و با مخاطب ارتباط برقرار کرد/ مرندی: نامه رهبر انقلاب تبلور چهره رحمانی اسلام است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بررسی ابعاد مختلف نامه مهم رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و تبعات و بازتاب های آن در غرب، در برنامه دیروز امروز فردا مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان و اساتید دانشگاه قرار گرفت.
 
صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و محمد مرندی از اساتید دانشگاه به صورت حضوری و شکسپیر از فعالان سیاسی انگلیس و محمد عمادی دبیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی نیز میهمان ویدیوئی و تلفنی این برنامه تلویزیونی بودند.
 
شکسپیر در سخنان خود از واکنش مثبت جوانان غربی به این نامه خبر داد و تاکید کرد که متانت و شفافیت در نامه رهبر معظم انقلاب موج می زند.
 
صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه در ابتدای این برنامه درباره مقطع زمانی که این نامه نگارش و به جوانان غربی ارسال شده است، گفت: این نامه در مقطع بسیار مهم، دقیق و حساس تنظیم شده است، ابعاد مختلف نامه دارای ویژگی های دقیقی است که باید آن را درک کنیم.
 
این نامه یکی از پیام های تاریخی رهبری دینی رهبر مسلمانان است، این نامه مخاطب مشخص و منطقه ای را هدف قرار داده است، موضوع اصلی گرفتاری دو جامعه غرب و شرق و سرچشمه های ناب را مورد توجه و سفارش قرار داده است.
 
این نامه پیامی دردمندانه است، رهبری پرسش های جدی را مطرح کردند که پاسخ به آن نیاز به شناخت دقیق از جهان امروز و مناسبات جهانی طی دو دهه گذشته دارد.
 
ایشان صمیمانه با مخاطبان خود درخواست هایی را مطرح کرده اند که این درخواست ها نوعی حقیقت شناسی را توصیه می کند. ایشان سپس هشدارهای لازم را که جوان امروز با آن مواجه است را مطرح کردند و درد مشترک جوان مسلمان و مسیحی را هشدار دادند.
 
نامه کوتاه رهبر انقلاب، صفحات متعددی از رابطه رهبری دینی با امت ها است
در پی این هشدار راه شناخت حقیقت اسلام ناب را مطرح و نتیجه گیری فوق العاده مهم و کوتاهی داشتند که می تواند این دو صفحه کوتاه نامه، صفحات متعددی از رابطه رهبری دینی با امت ها باشد.
 
این پیام تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را خواهد گذاشت به شرطی که در کنار این نامه استراتژی های جدی در سیاست خارجی و شناخت دو طرفه صورت گیرد.
 
نامه صمیمانه رهبر معظم انقلاب تصویر خشن و عصبانی از اسلام را کنار زد
در ادامه برنامه دیروز امروز فردا مجری برنامه از دکتر محمد مرندی درباره محتوای این نامه و علت انتخاب این مقطع حساس برای نگارش آن پرسید که وی در این باره اظهار داشت: امروز به خاطر حوادث اروپا و حوادثی که در کشورهای اسلامی رخ داده و رشد افراطی گری شرایط خاصی حاکم است.
 
در اروپا مسلمانان احساس می کنند شدیدا تحت فشار هستند، یکی از ویژگی های مثبت این نامه دوستانه بودن آن است، تصویری که در غرب از ایشان و علمای اسلام درست کرده اند تصویری خشن و عصبانی است.
 
ایشان نسبت به حوزه مطالعات انتقادی که در غرب وجود دارد اشراف بسیار خوبی دارند و این نامه نشان می دهد آثار متفکران غرب را به خوبی مطالعه کرده اند.
 
من ابتدا تصور می کردم این نامه بازتاب چندانی نداشته باشد، اما یکی از اموری که بسیار جالب بود انعکاس وسیع به ویژه در رسانه های عمده غرب بود، برخلاف معمول که حرف های ایشان را منعکس نمی کنند، در این مساله شاهد این موضوع نیستیم.
 
تصور می کنم در غرب بسیاری نگران وضعیت کنونی هستند، در زمان رییس جمهور قبلی ایالات متحده(بوش) آمریکا که به عراق حمله کرد خیلی ها نا امید شدند، وقتی اوباما آمد با زرنگی که داشت قدری این فاصله ها را کمتر کرد.
 
قضایای عراق، لیبی و سوریه قدری فضا را عوض کرد، به تدریج افکار مردم آمریکا و غرب نسبت به افراطی گری و تاثیر غرب در آن روشن شد و افکار عمومی ضد جنگ شد.
 
هرچند اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب تشدید شده اما بی اعتمادی نسبت به دولتمردان غرب نیز افزایش پیدا کرده است.
 
سرمایه گذاری عظیم رهبری درباره رویش ها در نسل جوان
در ادامه برنامه دیروز امروز فردا خرازی درباره مخاطب جوان نامه رهبر معظم انقلاب نظر خود را این گونه ابراز کرد: کسانی که هم عصر و هم دوره رهبر معظم انقلاب بودند و با اندیشه های ایشان آشنا بوده و هستند همواره می دانستند ایشان سرمایه گذاری عظیمی را روی رویش و ریزش جوانان انجام داده اند.
 
شخصیت جوان گرای رهبری از روزهای آغاز زندگی سیاسی خود همواره به عنوان یک شخصیت سیاسی و روشن بین جوانان را مدنظر داشته و به آنها توجه کرده اند.
 
فطرت پاک جوانان دنبال حقیقت است، باوری که به آینده جوانان می توان داشت هدف هر کسی است که می خواهد مخاطب خود را بشناسد.
 
نامه رهبری مرزها را درنوردید و با مخاطب ارتباط برقرار کرد
از ویژگی هایی که در این پیام می بینیم این است که با هوشمندی بسیاری تنظیم شده است؛ هم در غرب اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی وجود دارد که از سوی دستگاه ای اطلاعاتی و سیاسی و حتی برخی گروه های سیاسی دنبال می شود هم در میان کشورهای اسلامی یک نگاه انتزاعی از غرب ستیزی است.
 
این نامه این نگاه را کنار گذاشته، مرزهایی را درنوردیده و با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده است، پیام این نامه سه چیز است، معرفت به حقیقت اسلام ناب، گفت وگو و دیالوگ و صلح و زندگی مسالمت آمیز.
 
غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا از دوران جنگ سرد که کمونیسم و مارکسیسم حاکمیت داشت دنبال یک دشمن فرضی جدی بود. روزگاری شوروی به عنوان دشمن اصلی غرب معرفی می شد، از زمان فروپاشی شوروی سیستم سیاسی و مخوف پشت پرده دستگاه های امنیتی و سیاسی غرب اسلام هراسی را دنبال کردند.
 
در این راستا از هر تلاشی فروگذاری نکردند، ترورها، خشونت ها و همه چیز را دنبال کردند، ریشه توحش داعش در اردوگاه غرب شکل گرفته است، روزگاری با طالبان و القاعده بود و عجیب هم جوانان را در غرب مورد توجه قرار دادند که با آمال و فریب های آنها را پیوند دهند و بتوانند بهره برداری کنند.
 
مجری برنامه از دکتر مرندی درباره تاثیرات کوتاه و بلند مدت این پیام در جامعه غربی و آمریکای شمالی پرسید که وی در پاسخ گفت: الان غرب و اروپا با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، از سویی دیگر با روسیه مشکل دارند، چین نیز بر خلاف میل آنان به قدرت نخست اقتصادی جهان تبدیل شده؛ از سویی دیگر جنگ علیه عراق خیلی تاثیر منفی در غرب گذاشت و مردم نسبت به آنچه خیال می کردند دمکراسی است نا امید شده بودند.
 
بعد از جرج بوش، آقای اوباما با هر کلکی که بود قدری چهره آمریکا را بازسازی کرد اما الان اوضاع متفاوت شده است و مجددا مردم و جوانان به ماهیت اصلی آنها پی برده و دچار تردید شده اند.
 
برای همه روشن شده که دولت های غربی به مسلح شدن تروریست ها کمک کرده اند، اتحاد چند دهه آنها با کشورهای وهابی نیز باعث شد این کشورها اسلام خود را در سراسر جهان رشد دهند، مردم این را دیدند از طرفی همین گروه ها را مسلح کردند.
 
این سؤال برای خیلی ها ایجاد شده است که غرب دارد چه می کند؛ اسلام هراسی محصول عملکرد خودشان است، مسلمانان هیچ نقشی در این قضیه نداشته اند، این نگرانی وجود دارد که غرب به بدترین شکل عمل می کند.
 
این باعث سرخوردگی بسیاری از جوانان در غرب شده، می بینند که رسانه های شان که ادعای آزادی می کنند نسبت به این واقعیات سکوت کرده اند، الان همه غالبا قبول دارند غربی ها در این قتل عامی که در سوریه شده خودشان نقش اساسی داشته اند، در حوادثی که در کل منطقه رخ داده و این همه مصیبت درست شده آنها نقش اساسی را داشته اند.
 
آنها دهها سال ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کردند اما ایران در واقع از تروریسم جلوگیری و با آن مبارزه کرده و از رشد این مساله جلوگیری کرده است؛ ایران نقش نجات بخش داشته است، در حالی که غربی ها و کشورهای متحد منطقه ای شان باعث این مصیبت شده اند.
 
نامه رهبر انقلاب برداشت های انحرافی و ناصحیح از اسلام را کنار زده و حقایقی دیگری را نشان می دهد
خرازی نیز در ادامه تکمله ای بر سخنان مرندی زد و گفت: ما نمی توانیم تنها غرب را متهم کنیم، یک قرائت انحرافی از اسلام در جهان اسلام در حال شکل گیری است، خیلی از جوامع اسلامی به قرائت های نادرست از اسلام معتقدند.
 
مشکلی که امروز تحت عنوان اسلام هراسی وجود دارد نوعی انحراف و قرائت نادرست هم در غرب و هم در جوامع اسلامی وجود دارد، نماینده دنیای اسلام که بتواند حقیقت اسلام ناب را برای این جوامع مشخص کند خیلی کمتر درباره آن سخن گفته شده است.
 
برخی قائلند مگر گفت وگو میان اسلام و کفر یا جامعه اسلام حقیقی ممکن است؟ این پیام تمام این انحرافات و برداشت های ناصحیح را کنار زده و مطرح می کند که در دو سوی عالم حقایقی جدی وجود دارد.
 
گوهر دین مورد برداشت های ناصحیح واقع شده است، بنیاد گرایی در متن مسیحیت و یهود از بنیادگرایی در اسلام کمتر نیست. تاکید ایشان بر گفت وگو و دیالوگ یکی از مسائل اصلی دنیای امروز است. امکان ندارد بخواهیم از همه تصاویر اشتباه عبور کنیم آن هم بدون گفت وگو.
 
مجری برنامه از مرندی درباره نقش جریان های تکفیری در پروژه اسلام هراسی پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت:  رشد گروه های تکفیری در منطقه و کشورهایی که وهابیت را ترویج می دهند به خاطر این است که منافع این کشورها در این بود که این افکار ترویج شود، غربی ها نیز برای اهداف خود از این مساله استفاده کردند.
 
آنها برای تقابل با ایران به طالبان کمک کردند، غرب به جای این که از تجربه تلخ یازده سپتامبر درس بگیرد، به حمایت از تروریست ها برخاست و همه جوره آنها را حمایت کرد.
 
بنیادگرایی که غربی ها از آن صحبت می کنند، در خود غرب نیز وجود دارد، یک نفر مسیحی اسلام ستیز تعداد بسیاری از مردم غرب را می کشد، این فضای تند همه از آن متضرر می شوند، اگر این فضای انحراف در منطقه ادامه یابد و نگاه تکفیری چه در میان کشورهای عربی ترویج دهنده و چه در میان شیعیانی که در شبکه های ماهواره ای خود تندروی می کنند، ضررش برای کل منطقه و حتی آمریکا است.
 
اگر نفرت گسترش یابد جایی برای گفت وگو باقی نخواهند ماند، ادبیاتی که رهبری داشتند به این گفت وگو بسیار کمک می کند.
 
وجه تشابه نامه رهبر انقلاب با نامه حضرت امام به گورباچف
مجری برنامه از سفیر اسبق ایران در پاریس پرسید نظر شما درباره این که برخی این نامه را با نامه حضرت امام به گورباچف مقایسه می کنند چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ که وی در مقام پاسخ اظهار داشت: من لفظ مقایسه را به کار نمی برم؛ هر دو نامه دارای اهمیت تاریخی بسیاری است، حضرت امام در نامه خود یک امپراطوری در حال زوال را پیش بینی و آنها را به اسلام، خدا و وحدانیت دعوت کردند.
 
این نامه در یک مقطع تاریخی توانست تاثیرات شگرفی را در ادبیات سیاسی آن مقطع از خود به جای بگذارد، نامه رهبری نیز در مقطع مهم دیگری انجام شد که چالش های جدی در برابر بشریت خود را نشان می دهد، تروریسم و امنیت چالش و بحران یک ملت نیست بلکه بحران همه ملت ها است.
 
ایشان مردم و جوانان را مخاطب قرار دادند و خطاب شان این است که آنها را به شناخت از اسلام دعوت کردند، ما خوشحال می شویم که همه حقیقت ناب را درک کنند، اما جنبه با اهمیت قضیه این است که ایشان همه را به داشتن شناخت و معرفت دعوت کردند که این شناخت شما را از بحران معرفت نجات می دهد.
 
درک شناخت صحیح از اسلام می تواند نسل آینده ای را بسازد که در آن هویت مشترک و مسالمت آمیز تعریف شود، اگر صلح یک فضیلت جهانی است آیا بدون گفت وگو امکان آن هست، ایشان می گوید اول ارتباط برقرار و معرفت ایجاد شود سپس شما بیاید جامعه و معرفت خود را مشخص کنید.
 
محیطی که رهبری در آن وارد شدند فوق العاده دقیق و نشان دهنده شناخت کامل ایشان از تاریخ اروپا است.
 
پیام رهبر معظم انقلاب نیاز به استراتژی مشخص در میان شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی دارد
تحولات فکری که در دو قرن گذشته در دنیای اسلام رخ داده نوع زندگی و نگاه دقیق اسلام احیاگر و هویت بخش که می خواهد مردم را به امنیت و صلح دعوت کند، ایشان بر آنها تکیه کردند.
 
در غرب شناخت انتزاعی نسبت به هویت اسلامی وجود دارد، سؤال این است که با این پیام چه باید کرد؟ آیا پیام نیاز به استراتژی در میان شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی دارد یا خیر و به عقیده من باید چاره جدی در این باره کرد.
 
متفکران وصاحبنظران باید سازوکارهای اسلامی را به کار گیرند، سازمان کنفراس اسلامی باید یک کار جدی انجام دهد، باید گفت وگوهای تمدن ها را توسعه دهیم و منویاتی که در این نامه که تضمین کننده امنیت بشری است را تبیین کنیم.
 
نمی توانیم بگوییم در جهان غرب هیچ فضیلتی وجود ندارد، همان گونه که دارای رزیلت است، هنر جمعی امروز خردمندان و نخبگان غرب و اسلام باید این باشد که چگونه می توان از فضیلت های مشترک بهره گرفت و جامعه را به سرچشمه های زلال رساند.
 
بازتاب گسترده نامه رهبر معظم انقلاب در شبکه های اجتماعی و رسانه های خارجی
در ادامه برنامه دیروز امروز فردا حمید عمادی مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی در ارتباط تلفنی از بازخورد مثبت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در شبکه های مختلف اجتماعی خبر داد.
 
وی از بازتاب گسترده این نامه در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توئیتر خبر داد و با ارائه آماری در این باره، گفت: افزون بر شبکه های اجتماعی، 80سایت و خبرگزاری معتبر خبر نامه را کار کرده اند.
 
عمادی خاطرنشان کرد: در این شطرنج رسانه ای این نامه رسانه های غربی را آچمز کرد و آنها را در شرایطی قرار داد که هیچ گاه در آن شرایط نبوده اند.
 
وی تاکید کرد: این شبکه ها عمدتا از سوی صهیونیست ها مدیرت می شوند، این ها با این نامه ضربه بزرگی خورده اند، ابزاری که خودشان به عنوان توئیتر و فیس بوک درست کرده بودند تبدیل به ابزاری شد که علیه خودشان استفاده شد.
 
مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی اظهار داشت: این پیام با بازتاب گسترده و وسیعی که در شبکه های اجتماعی داشت توانست بی بی سی، سی ان ان و دیگر غول های رسانه ای دنیا را دور بزند. این نامه از طریق توئیتر تمام این رسانه ها را دور زد و به گوش مخاطب رسید؛ این اقدام یک بازی قوی رسانه ای بود که از این طریق به جوانان غرب رسید.
 
وی تاکید کرد: رسانه های غربی شگفت زده و شوکه شدند؛ این نامه لایک های بسیاری در شبکه های اجتماعی داشته و با استقبال بسیاری مواجه شده است.
 
دکتر مرندی درباره ظرفیت نامه مذکور و این که چقدر این نامه از سوی اصحاب رسانه و سیاسیون و مسؤولان جدی گرفته شده است، گفت: ما از شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده نمی کنیم، وزارتخانه های ما دستگاه هایی که باید با خارج مرتبط باشند در این حوزه ها ضعیف هستند. ظرفیت هایی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم، باید برای فضای مجازی فکر درستی کنیم.
 
من امیدی به رسانه های عمده غرب ندارم، در غرب نیز هستند افرادی که تحت تاثیر قرار می گیرند، سی ان ان همواره به شکل منفی اخبار ایران را پوشش می دهد اما در این مورد خاص یک گزارش مثبت داشت که البته دلیل آن قابل بحث است.
 
من به سیاست گذاران در غرب امیدی ندارم اما هستند کسانی که حاضرند اندیشه های جدید را بپذیرند، این نامه حتی مخاطبین داخلی هم دارد.
 
در جامه خودمان افراط و تفریط داریم، برخی شبکه روشنفکران در جامعه ما به شدت تحت تاثیر غرب هستند، خوب است این دوستان گاهی اوقات برای شان این سؤال ایجاد شود که چگونه یک مجله با حمایت فرانسه به پیامبر اسلام توهین می کند و هیچ اتفاقی نمی افتد اما چند سال قبل کاریکاتوریست خود را به دلیل درج کاریکاتوری که تصور می شد ضد یهودی است از کار اخراج کردند؛ این واقعیاتی است که باید آن را درک کنیم.
 
خرازی نیز در این باره تاکید کرد: رسالت بزرگان دین روشنگری است، رهبری در چارچوب رسالت خاصی که دارند روشنگری کردند، این اولین نکته جذاب آن این بود که به عنوان یک رهبری عالی سیاسی و دینی هدف شان بیداری و روشنگری است نه کشورگشایی .
 
ایشان تمدن غرب را زیر سؤال نبردند بلکه روشنگری و آگاهی دهی کردند، امروز زندگی در مغرب زمین برای هم مسلمانان و هم کسانی که به نحوی آگاه نیستند سخت شده است.
 
از سویی با یک سری برنامه های نمایشی در جهان روبرو هستیم، اتفاقی که در فرانسه رخ داد و حمله به شارلی و کارهای بعد از آن هیچ موقع مورد تایید ما نبوده است.
 
اولین کشوری که در یازده سپتامبر تروریسم را محکوم کرد ما بودیم، هر واقعه تروریستی واقع شده ما جزو کشورهایی بوده ایم که محکوم کرده ایم.
 
در تبیین این نامه و پیام از کارهای نمایشی و صوری باید پرهیز کرد، ابلاغ پیام امری بسیار مهم است، استفاده از شبکه های اجتماعی نکته مهمی است، محروم کردن مردم از این شبکه ها محروم کردن آنان از حقیقت والایی و دانش است و باید در این باره یک فکری کرد.
 
در فرانسه یک کاری صورت گرفت، تمام کسانی که خودشان متهم اصلی پرونده داعش هستند به عنوان صاحبان مصیبت در خیابان رژه رفتند، ترکیه یک کشور متحد ما است، اما در این زمینه اختلاف دیدگاه داریم، ترکیه، قطر، اسرائیل و دیگران در این قضیه صاحب عزا می شوند.
 
شکار فرصت ها یکی از کارهای مهمی است که در دستگاه تبلیغاتی غرب صورت می گیرد و ما در این قضه دچار ضعف هستیم.
 
دستگاه دیپلماسی ظرفیت های خود را برای تبیین نامه رهبری بکار گیرد
مجری برنامه در پایان از سفیر اسبق ایران در پاریس پرسید به نظر شما به عنوان یک دیپلمات باسابقه، دستگاه دیپلماسی ما چطور می تواند از این ظرفبیت ایجاد شده استفاده کند، که وی در پاسخ اظهار داشت: دیپلمات های ما به نظر من باید در سطح بین الملل و منطقه کارهای جدی انجام دهند، باید فرهنگ گفت وگو را توسعه دهیم، با سازمان کنفراس اسلامی، ان جی او ها و احزاب کار مشترک انجام دهیم.
 
در این راستا برقراری ارتباط با جوانان خارج از کشور که می توانند روشنگری کنند فصل مشترک آگاهی بخشی و مقدمه هر کاری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار