شهر خون/ 3

خرمشهر صحنه نبردی عظیم خواهد شد

رسانه‎های غرب با اعتراف به قدرت نظامی ایران و موفقیت‌های به‌دست آمده پیش‌بینی کردند به زودی خرمشهر صحنه نبردی عظیم خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲ - 11May 2020

خرمشهر صحنه نبردی عظیم خواهد شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت سوم آن را در ادامه می‌خوانید:

در آغاز نبردی عظیم

«درحالی‌که رزمندگان ایران در آستانه نبرد نهایی برای آزادسازی خرمشهر قرار دادند که روزنامه لوموند و خبرگزاری یونایتدپرس نبرد خرمشهر را سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده دانستند در خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز پیش‌بینی کرد که به زودی خرمشهر صحنه نبردی عظیم خواهد شد.

در سیزدهمین روز از عملیات بیت‌المقدس که با هدف آزادسازی بخشی دیگر از مناطق اشغال شده استان خوزستان ازجمله خرمشهر آغاز شده است به‌جز بمباران هوایی و یک درگیری زمینی در شمال منطقه طلاییه درگیری مهمی بین نیروهای ایران و عراق رخ نداد و هر دو طرف ضمن تبادل آتش روی موضوع دیگر به تصویر و تحکیم مواضع خود مشغول بودند.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و ستاد مرکزی سپاه پاسداران در اطلاعیه مشترک شماره ۱۹ خود اعلام کردند که امروز علاوه بر عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در بمباران مواضع دشمن هواپیماهای عراقی نیز در چندین نوبت مواضع نیروهای ایران را بمباران کردند که در جریان این عملیات پنج هواپیمای عراقی هدف پدافند خودی قرار گرفته و سرنگون شدند به این ترتیب مجموعه هواپیماهای سرنگون شده دشمن از ابتدای عملیات از ابتدای عملیات بیت‌المقدس تا امروز به ۳۰ فروند رسید و از سوی دیگر رادیو بغداد نیز گفت امروز یک جنگنده ایرانی در غرب رودخانه کارون سرنگون شد.

همچنین امروز یگان‌های قدس در منطقه عملیاتی در شمال طلایی موفق شدند پاسگاه شهابی را از دست قوای عراقی خارج کرده و تا ۳ کیلومتری جنوب این پاسگاه پیشروی کنند در این عملیات چهار نفر از نیروی عراقی اسیر و حدود ۱۰۰ نفر کشته یا زخمی شدند در خصوص تحکیم مغازه و تقویت نیروی دشمن نیز امروز اعلام شد که ارتش عراقی علاوه بر تحکیم مواضع پدافندی خود در نوار مرزی طلائیه تا چنانچه سیل بند شمال نفت عراق نیز با سیل بند شمال پادگان دژ خرمشهر لشکر ۷ پیاده و طیف ۴۱۸ پیاده را به جبهه خرمشهر وارد کرده است.

با گذشت ۱۳ روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس و درحالی‌که ارائه نشدن آمار تلفات و خسارات وارد شده بر ارتش عراق در این عملیات موجب نارضایتی فرمانده کل سپاه شده است سرانجام آمار اسرای عراقی این عملیات اعلام شد.

در همین حال واحد اطلاعات عملیات سپاه در قرارگاه مرکزی کربلا در گزارش به فرماندهی این قرارگاه با اعلام اینکه در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس ۲۹۴ عراقی به اسارت قوای ایران درآمده‌اند مجموعه اسرای عراقی سه مرحله به این عملیات را ۵ هزار و ۱۲۴ نفر ذکر است که از این تعداد ۱۶۸ نفر افسر ۱۶۳ درجه داد و ۴۰۹۳ نفر هم سرباز هستند.

امروز علاوه بر تشییع پیکرهای شهدای بسیجی و سپاهی و ارتشی عملیات بیت‌المقدس تعدادی از مجروحان این عملیات نیز برای درمان به مراکز درمانی چند شهر کشور منتقل شدند.

صبح امروز پیکر ۱۵۰ شهید در تهران در شیراز ۲۲ شهید ارزنجان و ۱۷ شهید در خرم‌آباد در مزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

امروز همچنین ۳۷۶ نفر از مجروحان به مازندران منتقل و در بیمارستان‌های این استان بستری شدند ۸۵ مجموعه نیز به استان یزد اعزام شدند و به‌این‌ترتیب مجموعه مجروحان که تاکنون به این استان انتقال یافته و در مراکز درمانی بستری شده‌اند به ۴۹۵ نفر رسید.»

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها