ظهر خون/ ۶

آزادسازی خرمشهر بزرگ‌ترین شکست عراق در جنگ تحمیلی

در آستانه اجرای چهارمین مرحله از عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر، رسانه‌های غربی با اشاره به تلاش ایران و عراق برای در اختیار داشتن این شهر، معتقدند در صورت سقوط خرمشهر این امر به‌منزله بزرگ‌ترین شکست عراق در جنگ خواهد بود.
کد خبر: ۳۹۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 14May 2020

آزادسازی خرمشهر بزرگ‌ترین شکست عراق در جنگ خواهد بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت ششم آن را در ادامه می‌خوانید:

سرنگونی صدام

امروز (25 اردیبهشت 1361) نیروهای ایران به مواضع نیروهای عراقی در محور پاسگاه شهابی که دیروز دوباره به اشتغال آنها در آمده است، حمله کردند. فرمانده نیروی زمینی ارتش موفقیت عراقی‌ها در حال اشغال پاسگاه شهابی را ناشی از آرایش نامناسب نیروهای خودی در این منطقه اعلام کرد‌. فرمانده کل سپاه پاسداران هم عملیات دیروز عراق را با اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس مرتبط دانست.

ارتش عراق با متمرکز ساختن نیروهایش در پشت نوار مرزی شلمچه طلاییه و محور شلمچه - خرمشهر می‌کوشد از نفوذ نیروهای ایران به داخل خاک عراق و نیز محاصره خرمشهر جلوگیری کند.

آخرین آمار شهیدان ایرانی و اسیران عراقی بیت‌المقدس اعلام شد.

بخش تعاون واحد امور پاسداران قرارگاه مرکزی کربلا در گزارشی به فرماندهی این قرارگاه تعداد رزمندگانی را که از آغاز عملیات بیت‌المقدس تا امروز به شهادت رسیده‌اند ۴۶۹۲ نفر اعلام کرد و متذکر شد که تعدادی شهید هم در مناطق میانی خطوط مقدم خودی و دشمن قرار دارد که انتقال آنها به پشت جبهه فعلاً امکان‌پذیر نمی‌باشد.

رکن دوم نیروی زمینی ارتش در قرارگاه کربلا نیز تعداد اسیران عراقی از ابتدای عملیات تا امروز را ۵۴۹۳ نفر اعلام کرد و اضافه کرد از این تعداد تاکنون ۴۹۳۰ ۴ نفر به تهران اعزام شده‌اند و ۵۶۶ نفر هنوز در منطقه حضور دارند.

امروز در شهرهای کرمان، بندرعباس، زنجان و چندین شهر در استان گیلان تعدادی دیگر از شهیدان عملیات بیت‌المقدس تشییع و به خاک سپرده شدند.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز پیکرهای ۸۸ شهید در کرمان، ۸۲ شهید در بندرعباس، ۱۵ شهید در هفت شهر گیلان، ۶ شهید در زنجان و ۱۳۶ شهید در  گرگان در مراسم باشکوهی با حضور گسترده مردم این شهرها تشییع و در مزار شهدا به خاک سپرده شدند.

رژیم عراق که پس از تحمل تلفات بسیار در سلسله عملیات‌های رزمندگان ایران در هشت ماه اخیر برای آزادسازی مناطق اشغالی خوزستان با کمبود نیروی انسانی مواجه شده است، با فراخواندن افراد دیگری برای حضور در ارتش این کشور به شرکت تمامی توده‌های مردمی در جنگ با ایران اصرار می‌ورزد.

در آستانه اجرای چهارمین مرحله از عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر، رسانه‌های غربی با اشاره به تلاش ایران و عراق برای در اختیار داشتن این شهر، معتقدند در صورت سقوط خرمشهر این امر به‌منزله بزرگ‌ترین شکست عراق در جنگ خواهد بود.

یک روزنامه سوری ضمن اعلام این‌که ایران قصد ندارد به هیچ‌یک از کشورهای عرب منطقه تجاوز کند، تأکید کرد که صدام حسین باید سرنگون شود.

سردبیر روزنامه تشرین، ارگان دولت سوریه، در سرمقاله امروز خود که به جنگ ایران و عراق اختصاص داشت نوشته است: سوریه متقاعد شده که ایران به‌هیچ‌وجه قصد ندارد یک کشور را مورد تجاوز قرار دهد و برای دفاع از هر کشور عرب که در معرض هرگونه هجوم قرار گیرد، تردید به خود راه نخواهد داد.

وی همچنین هراس برخی از کشورها از خطر ایران را به دلیل دانسته و متذکر شد: درصورتی‌که نیروهای ایران به خاک عراق وارد شوند خطر منحصراً متوجه رئیس‌جمهوری عراق خواهد بود، نه کشورهای خلیج فارس.

وی ضمن جنایت توصیف کردن جنگ تحمیلی عراق علیه انقلاب ایران اضافه کرد: صدام حسین برای جبران خسارات وارده به مردم و ارتش عراق باید سرنگون شود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها