انگلیس پیشتاز مرگ و میر کرونا در اروپا؛

جانسون و خطای مرگبار استراتژی مصونیت عمومی

بدتر شدن وضعیت مرگ ومیر ناشی از کرونا مخمصه‌ای بود که شاید دولت جانسون آن را یا جدی نمی‌گرفت و یا آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. به هر حال بسیاری از افراد به اندازه نخست وزیر انگلیس خوش شانس نبودند تا از بیماری کرونا جان سالم به در برند.
کد خبر: ۳۹۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 13May 2020

جانسون و خطای مرگبار استراتژی مصونیت عمومیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، با اعلام عبور آمار قربانیان ویروس «کووید-۱۹» در انگلیس از مرز ۴۰ هزار نفر در انگلیس از سوی دفتر آمار ملی این کشور و پیشتازی لندن در مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی، مباحث پیرامون ناکارآمدی سیاست‌های دولت محافظه کار جانسون برای عبور از بحران را پیش کشیده است.

دولت انگلیس که در ابتدا به دنبال استراتژی عجیب انتشار آزاد ویروس و کسب مصونیت عمومی از سوی حداقل ۶۰ درصد از مردم بود، پس از روبرو شدن با انتقادات وسیعی که تعداد تلفات را در این شرایط مابین ۲۵۰ هزار الی ۳۰۰ هزار نفر می‌دانست از برنامه حیرت آور خود عقب نشینی کرد.

طبق این گزارش، تا تاریخ ۹ می (۲۰ اردیبهشت)، ۳۵ هزار و ۴۴ مرگ و میر مرتبط با کرونا ویروس در انگلستان و ولز ثبت شده است و با افزوده شدن جدیدترین آمار و ارقام مربوط به اسکاتلند و ایرلند شمالی، مجموع آمار و ارقام قربانیان کرونا در بریتانیا به ۴۰ هزار و ۱۱ نفر رسید.

این آمار و ارقام، همچنان انگلیس را در رتبه اول کشور‌های اروپایی با بیشترین قربانیان کرونا حفظ کرده است و ایتالیا با ۳۰ هزار و ۷۳۹ مورد فوتی، اسپانیا با ۲۶ هزار و ۷۴۴ مورد فوتی و فرانسه با ۲۶ هزار و ۶۰۴ مورد فوتی در رده‌های بعدی کشور‌های اروپایی با بیشترین آمار مرگ و میر مرتبط با کرونا قرار دارند.

آمار متناقض مرگ و میر در خانه‌های سالمندان

در حالی که گزارش‌ها نشان از تداوم وجود بحران و تبدیل شدن انگلیس به مرکز اصلی شیوع بیماری در اروپا دارد، روز سه شنبه مت هنکوک وزیر بهداشت کابینه محافظه کاران، در مصاحبه با برنامه رادیو چهار بی بی سی برای بزرگ نشان دادن اقدامات و دستاورد‌های دولت در زمینه مبارزه با بیماری اعلام کرد می‌تواند افتخار کند که میزان تلفات Covid-۱۹ در خانه‌های سالمندان به تن‌ها یک چهارم کلیه مرگ و میر‌های مرتبط با ویروس محدود شده است که به گفته وی"این رقم بسیار پایین‌تر از بسیاری از کشور‌های دیگر است.

هنکوک همچنین ادعا کرد که میزان مرگ کروناویروس در بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بالاتر از میانگین عمومی نبوده و افزود:من فکر می‌کنم این واقعیت خوبی است.

با این حال، آمار‌های منتشر شده توسط دفتر آمار ملی انگلستان با آمار اعلام شده توسط وزیر بهداشت انگلیس از تلفات در خانه سالمندان مغایرت دارد. بر اساس این آمار میزان مرگ و میر کروناویروس در خانه‌های سالمندان از انگلیس و ولز تا اول ماه مه به  ۸۳۱۲ رسیده است که یعنی ۴۰ درصد تلفات مرتبط با کرونا در خانه‌های سالمندان رخ داده است.

پیش از این گزارش‌های مختلفی از نادیده گرفتن تعمدی سالمندان اروپایی، در اولویت بندی درمانی مبتلایان به دلیل محدودیت امکانات درمانی از جمله تخت‌های مراقبت‌های ویژه و دستگاه‌های تنفسی منتشر شده است. این امر با توجه به جمعیت بالای قشر سالمند و از کار افتاده در کشور‌های اروپایی موجب تلفات گیری بالای کرونا از میان خانه‌های سالمندان شده که اکنون وزیر دولت جانسون قصد دارد میزان مرگ و میر سالخوردگان را عادی جلوه دهد.

این در حالی است که در هفته جاری ۱۰۵۳ نفر و در هفته پایانی ماه گذشته میلادی (آوریل) ۲، ۳۷۹ نفر از تلفات کرونا در انگلیس را ساکنان خانه‌های سالمندان تشکیل داده اند. همچنین ۳۵۰ نفر در خانه‌های سالمندان در ولز و ۱۲۰۱ نفر در خانه‌های سالمندان اسکاتلند جان خود را از دست داده اند، که ۴۳ ٪ از تلفات کووید ۱۹ در اسکاتلند را تشکیل می‌دهد.

این آمار اکنون به فرصتی برای انتقاد حزب کارگر به عنوان حزب اپوزوسیون در پارلمان انگلیس، به عملکرد بهداشتی دولت جانسون تبدیل شده است به صورتی که هفته گذشته کر استارمر دبیرکل جدید حزب کارگر گفت: «آمار‌ها نشان می‌دهد با اینکه خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر در بیمارستان‌ها کاهش یافته، موارد فوت در مراکز نگه‌داری سالمندان روند افزایشی داشته است. باید از نخست وزیر این سوال را بپرسم که چرا دولت به این مسئله رسیدگی نمی‌کند؟»

استراتژی مصونیت عمومی؛ از اجرا تا انکار

الوقت گزارش داد: بدتر شدن وضعیت مرگ ومیر ناشی از کرونا مخمصه‌ای بود که شاید دولت جانسون آن را یا جدی نمی‌گرفت و یا آنرا پیشبینی نمی‌کرد. به هر حال بسیاری از افراد به اندازه نخست وزیر انگلیس خوش شانس نبودند تا از بیماری کرونا جان سالم به در برند. قرار گرفتن انگلیس در صدر فهرست مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور‌های اروپایی به نظر می‌رسد موجب شده تا انگلیس به مثال بارز ناکارآمدی استراتژی مصونیت عمومی در جهان تبدیل شود به صورتی که اکنون از ایتالیا تا استرالیا، منتقدین دولت انگلیس لندن را به دست کم گرفتن شدید خطر کرونا متهم میکنند. در خارج از اروپا، انتقادات در استرالیا و نیوزلند شدیدتر نیز بوده است. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با توصیف استراتژی مصونیت عمومی به حکم اعدام گفت هیچ کشوری که این سیاست را دنبال کرد به اهدافش دست نیافت.

موضوعی که اکنون موجب شده تا دولت جانسون از اساس هرگونه تمایل به اجرای چنین سیاستی را منکر شود. در این رابطه سخنگوی دولت انگلستان گفت: این یک بیماری همه گیر جهانی بیسابقه است و ما در زمان مناسب برای مقابله با آن، با هدایت بهترین توصیه‌های علمی، اقدامات صحیح را انجام داده ایم. وی گفت: دولت روز و شب برای نبرد با کرونا ویروس تلاش کرده است و مصونیت عمومی هرگز یک سیاست یا هدف نبوده است. همچنین دولت محافظه کار لندن اکنون در کنار کاخ سفید اتهام‌زنی علیه عملکرد چین در شیوع اپیدمی را شدت بخشیده است. اقدامی که منتقدان آن را تلاش برای سرپش گذاشتن بر تأخیر در اجرای سیاست اعمال محدودکننده تردد عنوان میکنند.

دولت انگلیس چهارم فروردین گذشته با اعلام وضعیت اضطراری، مقررات منع رفت‌وآمد را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشت، اما اولین فوتی ناشی از کرونا در این کشور در ۱۵ اسفند اعلام شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار