شهروند انگلیسی بازداشت‌شده در امارات، روابط نزدیک ابوظبی-لندن را محکوم کرد

یک دانشجوی دکترای انگلیسی که به اتهام جاسوسی ماه‌ها در زندانی در امارات تحت بازداشت قرار گرفته بود، در نامه‌ای به یک روزنامه انگلیسی، روابط نزدیک ابوطبی-لندن را مورد انتقاد قرار داد.
کد خبر: ۳۹۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲ - 14May 2020

شهروند انگلیسی بازداشت‌شده در امارات، روابط نزدیک ابوظبی-لندن را محکوم کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «متیو هِجز» شهروند انگلیسی که به مدت هفت ماه در امارات متحده عربی به اتهام جاسوسی تحت بازداشت قرار داشت، از نادیده گرفتن نقض حقوق بشر توسط مقامات ارشد اماراتی از سوی «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس انتقاد کرد.

وی در نامه‌ای به روزنامه «گاردین» نوشت، اینکه راب تنها به خاطر اهدای بسته لوازم محافظتی شخصی پزشکی از سوی ابوطبی، اماراتی‌ها را «دوست خوب و شریک با ارزش انگلیس» توصیف کرده است، به هیچ عنوان قابل هضم نیست.

هجز در این نامه نوشت: «برخلاف آن‌که امارات به‌وضوح در موضع مخالف اهداف انگلیس در درگیری‌های لیبی و یمن قرار دارد، اما وزیر امور خارجه از این کشور به عنوان شریک با ارزش یاد می‌کند نگران کننده است».

وی افزود: «به نظر می‌رسد دولت انگلیس نه‌تن‌ها ارزشی برای جان مردم انگلیس در خارج از کشور قائل نیست، بلکه از نادیده گرفتن موارد اسفناک نقض حقوق بشر توسط رژیم‌هایی نظیر امارات، خرسند است».

وی در ادامه نوشت: «وزیر امور خارجه [انگلیس]باید به اماراتی‌ها فشار آورد تا شهروندان انگلیسی که به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کنند و به جای تشکر از آن‌ها، جهت کاهش تنش در لیبی و یمن آن‌ها را تحت فشار قرار دهد».

هجز سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. تلاش‌های همسر هجز برای آزادی وی موجب شد وزارت امور خارجه مذاکراتی برای آزادی وی انجام دهد.

دولت امارات که مهم‌ترین متحد انگلیس در غرب آسیا محسوب می‌شود، با نقص تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی به نیرو‌های «خلیفه حفتر» در لیبی سلاح می‌رساند. همچنین اماراتی‌ها در کنار نیرو‌های سعودی بار‌ها با نقض قوانین حقوق بشر، شهروندان غیرنظامی را یمن را با تسلیحات آمریکایی و انگلیسی مورد هدف قرار داده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها