به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «علیاصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهمناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در گفتوگویی اظهار داشت: مجموعهای از دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی در رجوع و استقبال مردم به بازدید از اماکن تاریخی و موزهای کشور موثر است.
وی افزود: بررسی رشد میزان بازدید مردم از موزههای کشور در سال 98 حاکی از افزایش 10 درصدی این اقبال در عموم موزهها و با افزایش قریب به 70 درصدی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که این تمایز و تفاوت در افزایش بازدیدهای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نسبت به سایر موزههای کشور به دلیل تعلق خاطر تاریخی، ملی و مذهبی مردم ما به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی و بررسی به عمل آمده، این جهش افزایشی بهدلیل تغییر محتوای ارائه شده و برنامهها و نمایشگاههای جانبی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ظرف 2 سال گذشته است. به عنوان مثال، بازدید 30 هزار نفرهی مردم از نمایشگاه شکار کرکسها در سال گذشته و بروز حس ویژهی غرور ملی، اقتدار و اعتماد به نفس توسط بازدیدکنندگان در نظرسنجیهای صورت گرفته، یکی از برنامهها و دستاوردهای مورد اشاره است.
جعفری به لزوم مطالعه در تغییر رویکرد اتخاذ شده جهت جذب مخاطب توسط موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان یک الگوی جدید برای دیگر مجموعههای مشابه در کشور، اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز نگاه صرفا تاریخی به موزه که آن را به محلی برای معرفی تاریخ گذشته بدل کرده بود، مردود و منسوخ است.
موزههایی را میتوان موفق تلقی کرد که پویا، سیال، جاری، یادگیرنده و در حال تکامل باشند
وی با بیان اینکه درباره نگرش به موزه و ضرورت نیاز به یک حرکت جامع در تمام مجموعههای کشور برای افزایش مخاطبان موزهها است، اظهار کرد: در دنیای امروز نگاه صرفا تاریخی به موزه که آن را به محلی برای معرفی تاریخ گذشته بدل کرده بود، مردود و منسوخ است.
جعفری افزود: امروزه بر اساس نگاه جهانی ایکوم (شورای بینالمللی موزهها) موزهها، مجموعههای آموزشی، فرهنگی و تعاملی برای معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن، ارزشها و باورهای مذهبی کشورها و ملتها از گذشته تا به امروز است. بخشی از نمایش تمدن و قدرت ملتها و کشور همان موزهها هستند که در تعریف امروز دارای کارکرد آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی، به عنوان پل ارتباطی میان نسل گذشته، امروز و آینده هستند. بر این اساس امروز موزههایی را میتوان موفق تلقی کرد که پویا، سیال، جاری، یادگیرنده و در حال تکامل باشند.
وی در ادامه گفت: امروز روشهای انتقال مفاهیم به دلیل تعدد رسانهها و تغییر ماهیت رسانهها، دچار تغییر شده و دیگر مثل گذشته نیست. پس باید حتما از هنر، روشها و تکنولوژیهای جدید برای انتقال پیام استفاده کرد. وجه تمایز و مزیت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در معرفی، محتوا و انتقال مطلب به مخاطب همین بهره گیری از هنر و تکنولوژی روز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان مدرنترین موزه غرب آسیا است.
جعفری یادآور شد: هر کسی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید میکند از این تلفیق هنر، تکنولوژی و مفاهیم در ارائه محتوا مشعوف میشود. یکی از رویکردهای دیگر ما در موزه، تنظیم و تطبیق محتوا و روایتگری، با مخاطب و دستگاه ذهنی او است. در حالی که در گذشته یک روایت ثابت از یک موضوع برای تمامی اقشار مخاطب ارائه میشد. بدیهی است که روایتی از یک امر برای یک جوان با فرد مسن، یک ایرانی با یک خارجی، توریست مسلمان و غیر مسلمان، با سواد و بیسواد و ... متفاوت است.
وی افزود: این همان استعانت از هنر برای معرفی و روایت است که مقام معظم رهبری فرمودند. در واقع هنر پل ارتباط و تبدیل محتوا با ذائقه مخاطب است و مانع از تکراری شدن موضوع برای مخاطب خواهد بود.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطر نشان کرد: مشابه سازی و طراحی زیست دفاع مقدس و تلفیق آن با تکنولوژیهای بازدید مجازی از خدمات جدید موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میباشد.
تهمیدات لازم برای استفاده از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دوره کرونایی
جعفری همچنین در ادامه گفت: یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای تسهیل دسترسی و بازدید علاقهمندان علی الخصوص بازدیدهای از راه دور، تامین امکان بازدید مجازی با بهره گیری از هنر و تکنولوژی مدرن است که در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیتهای فیزیکی و اجتماعی از قابلیت ویژهای برخوردار شد.
وی افزود: مشابه سازی و طراحی زیست دفاع مقدس در موزه و بهره گیری از فناوری تور بازدید مجازی (virtual tour)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) بخشی از تجربه و حس حضور در عملیاتها و مناطق عملیاتی جبهه را بازسازی خواهد کرد که از دیگر برنامههای در دستور کار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تأسی از فرمایش مقام معظم رهبری است. جعفری یادآور شد: سال گذشته ما توانستیم چهار صفحه از مجله ایکوم جهانی را به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص دهیم و ذیل شعار آن سال به تبیین مبانی خودمان بپردازیم.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه معمولا شعارهای جهانی به نحوی طراحی میشوند که با فرهنگهای همه ملل تناسب یا هماهنگی داشته باشند، اظهار داشت: خوشبختانه کشور ما آنقدر ظرفیت فرهنگی بالایی دارد که با ارائه فعالیتهایی که هر سال انجام میدهد تمام کشورها را متحیر میکند؛ بنابراین اگر نمای درستی از فرهنگ اصیل و غنی ما ترسیم شود، در آن نابرابری وجود نخواهد داشت و به طور طبیعی این شعار در آن محقق میشود. اما باید این فرصت و اجازه به مخاطب داده شود تا خودش برداشتی از این موضوع داشته باشد و از قبل ذهن وی جهت داده نشود. به عبارتی فارغ از تعصبات و دیدگاهها یا فشارها، اطلاعات درست در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سعی دارد آینهای تمام قد از فرهنگ و تمدن کشور باشد
وی در ادامه با تاکید بر اینکه موزه آینهای است برای آنکه فرهنگ، تمدن، سبک زندگی، آداب و رسوم و فضائل یک ملت را جمعآوری و در معرض دید مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار دهد، گفت: در این حوزه نیز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سعی دارد آینهای تمام قد باشد تا فرهنگ و تمدن کشور را به خوبی به بازدیدکنندگان خارج از کشور و دیگر ملتها نشان دهد و تصورات غلطی که با جنگ روانی در مورد کشور ما به راه انداختهاند از ذهنها پاک کند و مخاطبان را با ارزشهای دفاع مقدس آشنا کند.
جعفری اضافه کرد: بسیاری از مهمانان خارجی و مقامات کشورهای مختلف که از این موزه بازدید میکنند، پس از بازدید، اذعان به تغییر و اصلاح نگاهشان به کشورمان به واسطهی بازدید از این موزه میشوند. به عنوان مثال معاون ارتش چین به عنوان یک فرد بلندپایه نظامی که موزههای مختلفی را در دنیا مشاهده کرده است، چند ماه قبل از این موزه بازدید کردند. در پایان این بازدید وی نسبت به ظلمی که به کشور ما شده بود، اظهار تاثر رو تاسف عمیق داشت.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچنین ادامه داد: از سال 97 در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تمهیداتی صورت گرفته و با هدف گذاری انجام شده است که در چند حوزه، طراحی و ایجاد بخشموزههای جدید را پیش بینی کردهایم.
وی افزود: حسب اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، موزه نقش تهران در دفاع مقدس ایجاد و موزه مقاومت، نمایانگر حماسهی بینظیر جبهه مقاومت، در اولویت کار ما قرار گرفت؛ که فاز اول آن با کمکهای سردار آسمانی، حاج قاسم سلیمانی آماده بهره برداری شده بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا فعلا افتتاح نشده است.
بانوان ما یک الگوی سومی را با عنوان الگوی زن ایرانی مسلمان به جهانیان معرفی کردهاند
جعفری اضافه کرد: موزه زنان که نقش زنان را در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نشان میدهد یکی دیگر از بخشهای جدید است. زنان سرزمین ما چه در انقلاب اسلامی و چه در دفاع مقدس نقش بسیار مهم و ارزشمندی داشتند و توانستند در مقابل الگوی زن غربی و الگوی زن شرقی یک الگوی سومی را با عنوان الگوی زن ایرانی مسلمان به جهانیان معرفی کنند که مورد استقبال و توجه خیل زیادی از افراد قرار گرفته است. ما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تلاش هستیم تا با ایجاد موزه زنان، نسبت به بیان حماسهها و نقش آفرینی آنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع آنان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و معرفی الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اقدام کنیم.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچنین عنوان کرد: بخش دیگر از تازههای موزه مربوط میشود به کودکان زیر ۶ سال و کودکان ۶ تا ۱۲ سال که مفاهیم و ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در قالب بازی، شعر، قصه گویی و کاردستی به کودکان آنچه که شایسته است انتقال دهیم.
وی در خاتمه با بیان اینکه موزه جهاد را در دستور کار داریم، افزود: لوازم و وسایلی که اکنون به صورت پراکنده در این حوزهها وجود دارد در حال تجمیع و انتقال به موزه هست. امسال انشاالله فاز اول این موزهها را برای ایجاد تنوع و تحول و جذب مخاطب بیشتر افتتاح خواهیم کرد.
انتهای پیام/ 161