کارشناس ترکیه‌ای:

آزادی فلسطین با بیرون راندن آمریکا از غرب آسیا میسر است

«اونور سینان گوزآلتان» معتقد است که مساله اصلی در مسیر آزادسازی قدس نه تنها امپریالیسم بلکه نظام سرمایه داری است و ابوظبی در تلاش به مشروعیت دادن به تل آویو است.
کد خبر: ۳۹۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ - 19May 2020

آزادی فلسطین با بیرون راندن آمریکا از غرب آسیا میسر استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، کمتر از یک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گذشته بود که امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در اقدامی هوشمندانه برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و جلب توجه مسلمانان و دولت‌های اسلامی به خطر صهیونیسم، از مسلمانان سراسر جهان خواست تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین به نمایش بگذارند.

اعلام روز جهانی قدس از سوی امام (ره) و گسترش این مسئله به سایر کشورهای اسلامی از مسئله داخلی بودن خارج و آن را به عنوان یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام تبدیل کرده است. به طوری که هر ساله در ایران، پاکستان، اندونزی، بحرین، لبنان و… مسلمانان با برگزاری راهپیمایی‌هایی علیه اسرائیل و اشغال فلسطین اتحاد خود را در مقابل دشمنانشان اعلام می‌کنند.

در گفت‌وگو با «اونور سینان گوزآلتان» حقوقدان و مقاله نویس روزنامه آیدینلیک به بررسی اهمیت روز قدس و جایگاه آن در جهان اسلام پرداخته شده است که مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانیم:

چرا روز قدس و مناسبت‌های اسلامی به ایجاد تغییرات مهمی در عرصه مقاومت انجامیده است؟

مجادله برای آزادسازی فلسطین محدود به جغرافیای جهان اسلام نیست، بلکه این مبارزه آمریکا تا آفریقا را فراگرفته است. به طوری که کشورهای مختلف جهان و نیروهای ضد امپریالیسم با برگزاری مراسم‌هایی همانند روز قدس که مشابه آن در ایران نیز برگزار می‌شود از مردم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیل حمایت می‌کنند.

مبارزات فلسطینیان با اسرائیل که از حمایت امپریالیسم آنگلوساکسون برخوردار است، بیشتر از اینکه ملی و مذهبی باشد نشان دهنده ماهیت ضد امپریالیستی آن‌هاست.

امروز، همانطور که امپریالیسم آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند؛ انقلابیون و ضد امپریالیست‌ها هم در سرتاسر جهان باید حامی فلسطین باشند.

در این راستا حمایت دولت‌های منطقه بخصوص ترکیه و ایران از این مبارزات اهمیت دارد زیرا تداوم این مبارزات تنها در بیت‌المقدس، کرانه باختری و غزه امکان پذیر نیست.

راه حل آزادسازی فلسطین، بیرون راندن امپریالیسم آمریکا از غرب آسیاست. عقب نشینی آمریکا از منطقه باعث تضعیف سیاست‌های رژیم صهیونیستی در اسرائیل و تقویت قدم‌های فلسطین به سوی آزادی خواهد شد.

شتاب روند عادی سازی روابط با اسرائیل را در راستای چه انگیزه‌های سیاسی و اهداف اقتصادی تعریف می‌کنید؟

اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تا کنون با برخورداری از حمایت امپریالیسم عمل می‌کند. تل آویو برای اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی به طور مداوم از استراتژی جنگ پیروی کرده است که نقطه آغاز این جنگ و ویرانی هم فلسطین است.

امروز شاهد این هستیم که به پیشنهاد آمریکا و انگلیس در برخی کشورهای منطقه اقداماتی برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام شده است. حاکمان این کشورها مدتهاست که با نظام سرمایه‌داری همکاری می‌کنند. باید خاطر نشان کرد که مساله اصلی در مسیر آزادسازی قدس نه تنها امپریالیسم بلکه نظام سرمایه داری است.

عادی سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل نشان دهنده تلاش‌های این کشور در جهت مشروعیت بخشیدن به تل آویو است. هدف امارات از این اقدام سیاسی این است که در منطقه‌، یک جبهه مخالف علیه ایران و ترکیه ایجاد کند.

تل آویو هم با حمایت رسانه و سرمایه کشورهای منطقه به دنبال این است که نشان دهد که اسرائیل دشمن اصلی مردم عرب نیست، بلکه ترکیه و ایران دشمن اصلی آنهاست. امپریالیسم آمریکا هم مانند همیشه در پشت پرده این ماجرا قرار دارد.

امروز ایران و ترکیه باید سیاستی را پیش بگیرند تا نشان دهند آمریکا و اسرائیل در پشت پرده این پروژه امارات و عربستان سعودی هستند. از طرف دیگر باید روابط آنها با کشورهای عربی به خصوص مصر بهبود پیدا کند. عدم ارتباط آنکارا و تهران با جغرافیای عرب، ورود آمریکا و اسرائیل را به منطقه آسان‌تر می‌کند.

جایگاه قدس و فلسطین در سیاست خارجی دولت‌های عربی چگونه است و باید چگونه باشد؟

مسئله فلسطین و بیت‌المقدس زخم بزرگی برای ملت‌های عرب است. بعد از جمال عبدالناصر، رهبران و جنبش‌های سیاسی در جهان عرب رویکرد خوبی نسبت به مسئله فلسطین نداشته‌اند. تقسیم بندی‌های امروز کرانه باختری و غرب آسیا به دلیل سیاست‌های غلط جهان عرب است.

امروز روز اتحاد است؛ به عنوان کشورهای منطقه باید اشتباهات و اختلافات گذشته را کنار بگذارند. در غیر این صورت برنامه‌ها و پروژه‌های آمریکایی با موفقیت در منطقه ادامه خواهد داشت.

نقش سازمان‌های عربی و اسلامی را در تبیین اهمیت قدس چگونه می‌بینید؟

متأسفانه سازمان‌های منطقه‌ای بخصوص اتحادیه عرب، قادر به ایجاد سیاستی برای حل مسئله فلسطین نیست و تسلیم درگیری‌های داخلی و سیاست‌های اسرائیل هستند.

ترکیه و ایران همراه با نیروهای ضدامپریالیست منطقه می‌توانند این خلأ را پر کنند. برای مثال نشست سه‌جانبه سران ترکیه، ایران و روسیه (روند آستانه) مؤثرترین مکانیزم برای حل بحران سوریه و نمونه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای است. از چنین مکانیزم‌هایی می‌توان برای حل مشکلات منطقه‌ای به ویژه بحران لیبی و یمن نیز استفاده کرد.

هدف رژیم صهیونیستی از یهودی سازی قدس، ایجاد حفاری و ساخت شهرک‌های توریستی چیست؟

اسرائیل علیه فلسطین و فلسطینیان سیاست جنگ پیش گرفته است. تل آویو با هدف مشروعیت بخشیدن به اسرائیل تمام امکانات را به کار گرفته تا مانع مبارزه فلسطینیان شود.

مبارزه فلسطینیان علیه اشغالگری از نظر سیاسی، اخلاقی و قانونی حق طبیعی آنهاست. همانطور که اشاره کردم راه حل مسئله فلسطین مبارزه با اسرائیل و در عین حال مبارزه با امپریالیسم آنگلوساکسون و همکاران منطقه‌ای آنهاست. باید روشی جامع برای حل این مسئله به کار بگیریم.

دلیل این سیاست رژیم صهیونیستی مردم نیست بلکه نخبگان حاکم اسرائیل است که با نظام سرمایه داری همکاری می‌کنند.

نقش حاج قاسم سلیمانی در ادامه و تکمیل مسیر راه قدس و مبارزه با تروریسم به عنوان شهید قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سردار سپهبد سلیمانی در مجادله علیه تروریست‌ها بود که از سوی آمریکا به شهادت رسید. وقتی صحبت از شهید سلیمانی می‌شود تنها ابعاد شخصیتی و مبارزاتی ایشان مطرح شده و اشاره‌ای به مهارت‌های دیپلماتیک ایشان نمی‌شود.

سه روز پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در جلسه‌ای گفت که ایشان حامل پاسخ ایران به نامه عربستان بود تا به واسطه بغداد در اختیار مقامات ریاض قرار گیرد.

برای همگان معلوم است که آمریکا قدرت خود را در منطقه از دست داده است و دو کشور چین و روسیه در بلوک شرق قدرت بیشتری به دست آورده‌اند. اگر آنکارا و تهران به طور مؤثر از بسترهای دیپلماسی بهره بگیرند این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای منطقه‌ای که در کنار سیاست‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند به مرور از این سیاست امپریالیستی آمریکا رهایی یابند.

اکنون شاهد زوال تدریجی تمدن غرب هستیم؛ در چنین وضعیتی لازم است اختلافات گذشته را کنار بگذاریم و ببینیم برای همکاری‌های منطقه‌ای چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار