شهر خون -۱۵/

سرانجام خرمشهر آزاد شد

در بیست و پنجمین روز از آغاز نبرد بیت‌المقدس سرانجام خرمشهر به دست رزمندگان ایران آزاد شد و هزاران تن از نیروهای ارتش بعث عراق که این شهر را به مدت ۱۹ ماه در اشغال داشتند به اسارت درآمدند.
کد خبر: ۳۹۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳ - 23May 2020

سرانجام خرمشهر آزاد شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت پانزدهم و آخر آن را در ادامه می‌خوانید:

خرمشهر آزاد شد

در بیست و پنجمین روز از آغاز نبرد بیت‌المقدس سرانجام خرمشهر به دست رزمندگان ایران آزاد شد و هزاران تن از نیروهای ارتش بعث عراق که این شهر را به مدت ۱۹ ماه در اشغال داشتند به اسارت درآمدند.

با انتشار خبر آزادسازی خرمشهر به همت رزمندگان موجی از این از هیجان و شادی سراسر کشور را فراگرفت و مردم در شهرهای مختلف الله‌اکبر گویان و شادی کنان به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمدند و این پیروزی بزرگ بر متجاوزان عراق را جشن گرفتند. ایرانیان مقیم برخی از کشورهای خارجی نیز با شنیدن این خبر مسرت‌بخش به ابراز شادی پرداختند.

در پی انتشار خبر آزادسازی خرمشهر شماری از مراجع تقلید و مسئولان کشوری و لشکری این پیروزی بزرگ را به امام خمینی تبریک گفتند و رئیس‌جمهور مجلس و نخست‌وزیر با ایشان دیدار کردند.

امام خمینی در پی آزادی خرمشهر و دریافت پیام‌های تبریک بیشمار از مراجع تقلید و مسئولان بلندپایه کشور در پیامی ضمن سپاس خداوند و تبریک به رزمندگان فرماندهان و ملت ایران از آنان خواستند تا هوشیار باشند و از یاد خدا غفلت نکنند ایشان با هشدار به حکومت‌های منطقه به آنها اطمینان دادند که در صورت پرهیز از اطاعت آمریکا و وابستگانش و رفتار با ایران بر اساس حکم اسلام و قرآن موردحمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت.

انتشار خبر آزادسازی خرمشهر بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های خبری دنیا داشت تعدادی از آنها با اظهار عدم اطمینان به صحت این خبر فقط به انعکاس گزارش‌های نظامی ایران پرداختند و برخی هم با فرض صحت آن به تحلیل و تفسیر نتایج و عواقب این اتفاق مهم پرداخته آزادی خرمشهر را شکستی تحقیرکننده برای حکومت عراق توصیف و آن را موجب نگرانی حامیانش اعلام کردند.

عراق در آخرین ساعات حضور نیروهایش در خرمشهر از کشورهای عربی درخواست کمک کرد صدام حسین نیز گفت از مشارکت سربازان مصری در جنگ با ایران استقبال می‌کند و در همین حال رادیو بی‌بی‌سی این اظهارات را دلیل نگرانی عمیق عراق از عواقب جنگ با ایران دانست.

با پیروزی قاطع قوای نظامی ایران در بیرون راندن اشغالگران عراقی از خاک خوزستان جنب‌وجوش سیاسی و تماس‌های آشکار و مخفی به دلیل نگرانی از احتمال ورود نیروهای ایران به خاک عراق و شکست حکومت صدام به مرحله‌ای جدید رسیده است بر همین اساس رئیس کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی از پیشنهاد جدیدش در مورد گفتگوهای صلح خبر داد آمریکا خواهان زیر فشار قرار دادن ایران شد وزیر امور خارجه عربستان سعودی به سوریه رفت سران و مسئولان چند کشور دیگر نیز پایان آن را خواستار شدند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها