سردار عامری مطرح کرد؛

نیازمند نگاه جدید به جنگ و تنوع بخشیدن به آثار دفاع مقدس هستیم

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بر لزوم اعمال نگاه جدید به جنگ و تنوع بخشیدن به آثار دفاع مقدس تاکید کرد.
کد خبر: ۳۹۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ - 20May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردارسرتیپ «داوود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در مراسم رونمایی از 2 کتاب دفاع مقدس با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: سوم خرداد روز مقاومت و پیروزی ملت بزرگ ایران، روز فتح خرمشهر و روزی است که اساساً هویت مبارزه و دفاع را در مسیر سال‌های دفاع مقدس تغییر داد. ما وقتی صحبت از سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی می‌کنیم، نمی‌توانیم از سوم خرداد به‌راحتی عبور کنیم.

وی برلزوم برگزاری نشست‌های فرهنگی برای ایجاد هوا و نفس تازه در ادبیات پایداری و دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: رمان «ماه دمت گرم» کار بسیار گرم، پسندیده و قابل مطالعه‌ای است. همچنین کتاب «ناخدا نوح» نگاهی به جنگ دارد که کمتر کسی به سراغ آن رفته است. ادبیات پایداری، ظرف و بستر انتقال یک اندیشه بزرگ و فرهنگ بزرگ است. ما برای انتقال آرمان‌ها و اندیشه‌هایمان نیازمند ادبیات هستیم، ادبیات فاخر پایداری توانسته این ظرف و بستر را ایجاد کند تا این اندیشه حفظ و آرام آرام به نسل بعد منتقل شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تصریح کرد: نتیجه این انتقال و ترویج، افتخاری است که امروز ما به سربلندی ملت ایران از آن یاد می‌کنیم. ما در نگاه به جنگ در سال‌های اولیه، توجه ویژه به سختی نبرد داشتیم و عملاً جنگ و دفاع مقدس را بیشتر نفس‌ها و حرکت‌های رزمندگانمان تعبیر و تفسیر می‌کردیم اما مقام معظم رهبری در جمله‌ای می‌فرمایند «همه جنگ را در صحنه جنگ نبینید». فرق دفاع مقدس با جنگ در این است که دفاع مقدس متعلق به همه ملت بزرگ ایران است چراکه همه ملت درگیر این دفاع ارزنده بودند.

سردار عامری تاکید کرد: ما نیازمندیم برگردیم و به جنگ نگاه جدیدی داشته باشیم. تاکنون جنگ را از درون دیده‌ایم و جنگ را با فاتحان و رزمندگان دیده‌ایم؛ خوب است آرام آرام جنگ را از نگاه دیگران نیز ببنیم. یکی از رویکردهای ما در سال گذشته این بود که در کنار حفظ نگاه جنگ از درون، دفاع مقدس را از بیرون هم ببنیم. لذا آثاری که در سال گذشته رونمایی کردیم، آثاری است که جنگ را از نگاه بیرونی روایت می‌کند.

وی ادامه داد: جنگ فقط حاصل نبرد دو سپاه و لشکر نیست؛ برای پدید آمدن یک نبرد هزاران اتفاق رخ می‌دهد، اساساً امروز ما نیازمندیم هویت‌های علمی و دانشی را تقویت کنیم، اگر به تجربه رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس که ابتکاران آن‌ها باعث شد که صحنه دفاع مقدس به نفع جمهوری اسلامی تغییر کند. ما گره‌هایی را به دست رزمندگان افراد خلاق باز کردیم که حتی امروز به‌عنوان افتخارات بزرگ در مجامع علمی دنیا محسوب می‌شوند. محسابات دقیقی که در عملیات والفجر 8 برای عبور از رودخانه دریاگونه اتفاق افتاد، چیزی است که هنوز برای بسیاری از محققین جای سوال دارد. این نشان می‌دهد ما با چه علم و دانشی صحنه جنگ را پیش بردیم، این‌ها نیاز به ثبت و انتقال دارند تا باعث هویت جدید در جنگ شوند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: ما جنگ را کمتر در میان مردم روایت کردیم، صحنه خداحافظی رزمندگان با خانواده‌ها و زندگی در شهری؛ چیزی که در رمان «ماه دمت گرم» به بخشی از آن پرداخته شده است. اگر بخواهیم فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به زندگی امروزی منتقل شود باید به روایت‌های بیرونی دفاع مقدس توجه کنیم.

سردار عامری تاکید کرد: ما نمی‌توانیم فقط به چاپ کتاب اکتفا کنیم، انتشار معنایی متفاوت از عرضه کتاب دارد. انتشار زمانی رخ می‌دهد که مخاطب کتاب را ببیند، انتخاب کند و آن را خریداری کند و مطالعه و از آن تاثیربگیرد. لذا نیازمند تنوع بخشیدن به آثار دفاع مقدس، کیفیت بخشیدن در کنار کمیت هستیم. لذا ما سال گذشته در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس حدود یک هزار و 200 کتاب را در مرحله انتشار قرار دادیم و از این میان، 659 اثر را منتشر کردیم.

وی گفت: در گذشته اکثر آثار ما در حوزه دفاع مقدس متوجه حوزه خاطرات بود، اما تلاش کردیم این تنوع بخشی در آثار رخ دهد و خوشبختانه ضمن پیشرفت 50 درصدی در کمیت، به لحاظ تنوع بخشی نیز شرایط جدیدی را حس می‌کنیم. در سال گذشته 19 اثر علمی و پژوهشی را منتشر کردیم که نیاز دانشگاه‌ها بودند. همچنین 66 اثر ملی که ظرفیت ترجمه داشتند را سال گذشته منتشر کردیم که برای اولین بار یک کیفیت بسیار خوب را به ما نشان داد تا بتوانیم این ادبیات را به بیرون از ایران منتقل کنیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد: امسال و سال گذشته 23 اثر را در مرحله ترجمه قرار دادیم. لذا اتفاقات خوبی در این مسیر رخ داده است. حدود 80 اثر کودک و نوجوان سال گذشته منتشر کردیم و توجه به کتاب‌های صورتی داشتیم تا بتوانیم جلوه‌ای از کتاب‌های صوتی در این عرصه داشته باشیم. همچنین معتقدیم به‌اینکه برای تعمیق ادبیات دفاع مقدس نیازمند توجه به فناوری‌های جدید هستیم. لذا باید به عرصه دیجیتال نگاه نو داشته باشیم؛ تبدیل کتاب کاغذی به فایل دیجیتال، مفهوم کتاب دیجیتال نیست لذا ما باید از فناوری‌های نوین برای توسعه این ادبیات بهره بگیرم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها