کارشناس عراقی:

بسیاری از کشور‌های منطقه در ظلم اسرائیل به فلسطین نقش دارند

«مؤمن زلمی» کارشناس عراقی ضمن مهم و تاثیرگذار توصیف کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس گفت: بسیاری از کشور‌های منطقه در ظلم اسرائیل بە فلسطین نقش دارند.
کد خبر: ۳۹۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ - 23May 2020

بسیاری از کشور‌های منطقه در ظلم اسرائیل به فلسطین نقش دارندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی بی‌نظیر خود به مناسبت روز جهانی قدس به مهم‌ترین مسأله جهان عرب و اسلام که همان مسأله فلسطین و آزاد سازی قدس است اشاره کردند.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس مورد توجه تحلیلگران و کارشناسان بین المللی به ویژه جهان عرب قرار گرفته است چرا که از لحاظ زمانی در سایه تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس اشغالی و توسعه شهرک سازی‌ها و تلاش‌ها برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی انجام شد.

در همین راستا مصاحبه‌ای انجام شده است با «مؤمن زلمی» کارشناس عراقی در حوزه مسائل خاورمیانه که مشروح آن در ادامه می‌آید.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس اظهار داشت: سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در چارچوب فعالیت‌های فرهنگی روز جهانی قدس کە هم اکنون در جهان اسلام در جریان است، بیان شدە است و بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مؤمن زلمی گفت: نقش بسیاری از کشور‌های منطقه در مقابل ظلم و نقض حقوق بشر در فلسطین و قدس مدل خطرناکی از حفظ منافع سیاسی و تجاری است که کشور‌ها زیر لوای «آتش سرخ من را نسوزاند دیگران مهم نیستند» بدان دامن می‌زنند.

این کارشناس عراقی در مورد آن بخش محوری از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی کە فرمودند: «محصور کردن فلسطین به سازش و نزاعی فلسطینی یا عربی اشتباه بزرگی است». گفت: این گفته مهم، موضوع فلسطین را فراتر از نزاعی محلی تصور می‌کند.

وی افزود: قدس نه تنها قبله اول مسلمانان و قلب مؤمنین است بلکه رمز و نماد مقاومت و پایداری در مقابل ستم و توحش است. بیش از آنکه قلمرویی محلی باشد، برای ما واجد جایگاهی قدرتمند جهانی است. قدس برای جهان اسلام بن مایه انقلابی انسانی در راستای روایت شکوهمندی انسانی و حفظ کرامت انسانی در سطح جهانی است؛ بنابراین تنها ساکنین این کشور و نمازگزاران مسجدالاقصی باید درباره نقشه و سرنوشت مرز‌های فلسطین تصمیم بگیرند و نە آن‌هایی که فلسطین را مال المعامله خود کرده‌اند.

این کارشناس کُرد عراقی دربارە بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی کە متذکر شدند؛ «مذاکره با آمریکا و دیگر دولت‌های غربی و نیز با مجامع بی‌خاصیت بین‌المللی، تجربه تلخ و ناموفق فلسطین است»، اظهار داشت: از این گفته ایشان می‌توان معانی مختلفی استنباط کرد. متأسفانه فلسطینی‌ها هزینه بزرگی را برای مذاکره و سازش‌های ناموفق می‌دهند، هزینه‌ای که چندین سال است آن‌ها را قربانی معادلات سیاسی منطقه کرده است. تمامی اقداماتی که به نام فلسطین صورت می‌گیرد، تنها معامله با خون جوانان و پاسداران آب و خاک قدس بوده است.

دکتر زلمی افزود: آنچه صورت گرفته تنها تضمین منافع اقلیتی تجار و بازرگان بوده که آماده‌اند همه چیز را حتی مقدساتشان را قربانی جیب‌های خود کنند. به همین جهت اکنون برای بسیاری از کشور‌های منطقه مسئله فلسطین بیش از آنکه مسئله‌ای انسانی و قانونی و حتی سیاسی باشد، موضوع و محل بازرگانی است. اما خوشبختانە کشور‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران در این وادی تلاش‌های زیادی برای آزادی فلسطین و قدس شریف انجام دادەاند کە بە لطف خداوند مثمرثمر خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار