یادداشت/ عصمت دهقانی

تقویت روحیه مجاهدت با حضور در صحنه‌ی دفاع

مردم دزفول خوب می‌دانستند که گریختن از صحنه نبرد سبب جرأت، قوت و امیدواری دشمن و ضعف، سستی و ناامیدی نیروهای خودی می‌گردد و این ضعف کم کم در دیگران نیز نفوذ می‌نماید تا اینکه سد مقاومت بشکند لذا گزینه ماندن در صحنه‌ی دفاع که باعث تقویت روحیه مجاهدان و استحکام جبهه مقاومت می‌شود را انتخاب کردند.
کد خبر: ۳۹۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ - 25May 2020

ماندن در صحنه‌ی دفاع باعث تقویت روحیه مجاهدان و استحکام جبهه مقاومت می‌شود

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛  انقلاب اسلامی ایران  بزرگترین و عمیق‌ترین انقلاب ارزشی و فکری قرن معاصر است. بنیانگذار این نهضت مقدس حضرت امام خمینی (ره) با پیروی از مکتب حضرت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) دست ستم قدرت‌های استکباری را از این کشور کوتاه کرد که این امر برای سلطه طلبانی که چشم طمع به این خاک پرگهر داشتند، بسیار گران آمد؛ از این رو با تحریک رژیم بعثی عراق جنگی هشت ساله را بر کشور عزیزمان تحمیل کردند.

هر چه از زمان وقوع دفاع مقدس سال ها می‌گذرد و هر چه تعداد کسانی که بعد از آن زمان به دنیا آمده و شاهد آن روزهای حماسه و جهاد نبوده اند بیشتر می‌شود،  ضرورت نگاشتن و بیان قصه مقاومت مردمانی غیور که مردانه ایستادند تا ایران قهرمان بایستاد بیشتر می شود.

در طول هشت سال دفاع مقدس، دشمن بعثی سعی بر آن داشت تا با محاصره‌ی شهر «دزفول»، استان پهناور «خوزستان» را از قلب ایران جدا کند. اصابت 176 موشک، 2 هزار و 500 گلوله‌ی توپ، 331 راکت هواپیما از سوی دشمن متجاوز بر پیکره «دزفول»  و تخریب بیش از نوزده هزار واحد مسکونی، تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید گلگون کفن، باعث شد تا طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارم خرداد در تقویم کشورمان به نام روز دزفول  روز مقاومت و پایداری ثبت شود.

از مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی مردم دزفول سال‌ها می‌گذرد اما امروز این ما هستیم که باید یادی کنیم از قصه مقاومت شیر مردان و شیر زنان این خطه از مام میهن، تا جوانان ما قهرمانان واقعی را بشناسند و برای شکل گیری هویت‌شان دنباله رو چهره‌های بی‌هویت غربی نباشند.

نکته قابل تامل اینجاست که مردم شهید پرور دزفول مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود هجوم وحشیانه دشمن و تخریب بخش عظیمی از مناطق مسکونی و تجاری، همزمان با روحیه‌ای وصف ناشدنی، بخش‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند. این مردم سلحشور خوب می‌دانستند که گریختن از صحنه نبرد سبب جرأت، قوت و امیدواری دشمن و ضعف، سستی و ناامیدی نیروهای خودی می‌گردد و این ضعف کم کم در دیگران نیز نفوذ می‌نماید تا اینکه سد مقاومت بشکند لذا گزینه ماندن در صحنه‌ی دفاع که باعث تقویت روحیه مجاهدان و استحکام جبهه مقاومت می‌شود را انتخاب کردند.

بنابراین با تأسی از آیات 15 و 16 سوره انفال که خداوند رحمان فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ*وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلي‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ

ای مومنان، هر گاه که کافران را حمله ور دیدید، به آنها پشت مکنید و هر کس که به آنها در روز حمله پشت کند، قرین عذاب خدا گشته، جایگاه او جهنم است و بدجایگاهی است؛ مگر آنکه برای حمله از جبهه‌ای دیگر یا برای پیوستن به گروهی دیگر از مجاهدان از مقابل دشمن بر گردد»، فرار و خالی کردن شهر را برای رژیم بعثی به یک آرزو و رویاء تبدیل کرده بودند و نماز جمعه این شهرهر هفته  با حضور آحاد مردم و رزمندگانی که از  گوشه گوشه کشور خود را به این شهر رسانده بودند، به امامت آیت الله قاضی برگزار می‌شد.

جوانان ما و آیندگان باید بدانند اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح المبینی وجود نداشت و مقدمات آزادسازی خرمشهر و عملیات‌های بعد از  بیت المقدس فراهم نمی‌شد.

اگر مقاومت مردم دزفول نبود، این شهر به عنوان شهر نمونه معرفی نمی‌شد و لوح زرین آن در یکی از میدان‌های شهر نصب نمی شد.

اگر امروز جبهه مقاومت زنده و پویا است و روز به روز در جغرافیای منطقه و جهان گسترده‌تر می‌شود و رزمند گان این جبهه در خط مقدم، با نیروی ایمان، اراده‌ی محکم و عزمی راسخ در برابر ایادی کاخ سفیدنشیننان جنایتکار و استکبار جهانی تمام قد ایستاده اند، از دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و آموزه‌های آن دوران طلایی است.

اگر امروز تمام توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمن در براندازی انقلاب اسلامی نقش برآب شده است و تحریم‌های اقتصادی، تهاجم فرهنگی، جنگ رسانه‌ای و روانی دشمن نتوانسته است در عزم و اراده ملت شهید پرور ایران اسلامی در دفاع از ارزش‌ها خللی ایجاد کند و این کشور به پیشرفته ترین سلاح‌ها و فن آوری نظامی، دست یافته است و در همه عرصه در دنیا حرف‌هایی برای گفتن دارد، نشانه به ثمر نشستن خون شهداست.

اگر امروز در مقابله با ویروس کرونا عزمی ملی به راه افتاده است و ارزش لباس سفید مدافعان سلامت با لباس خاکی رنگ رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برابری می‌کند و سنگربانان این جبهه، روزها و شاید ماه‌ها در خط مقدم مبارزه با این ویروس می‎مانند و سنگر سلامت را رها نمی‌کنند، نشان دهنده تفسیر درست واژه «مقاومت» است.

 اگر امروز نیروهای بسیجی و جهادی برای کمک به هموطنان آسیب دیده از کرونا با تلاش شبانه روزی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و با راه انداختن پویش‌های کمک مومنانه، به داد نیازمندان و اقشار آسیب پذیر می‌رسند،  نشان دهنده تفسیر درست واژه‌های ایثار و فداکاری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار