سفیر فلسطین در لندن:

بایدن موضع محکمی ضد اشغال کرانه باختری ندارد

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس با انتقاد از موضع متزلزل نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در قبال طرح اشغال کرانه باختری، خواستار اعمال تحریم‌های واشنگتن بر تل‌آویو شد.
کد خبر: ۳۹۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ - 27May 2020

بایدن موضع محکمی ضد اشغال کرانه باختری نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسام زملط» سفیر تشکیلات خودگردان در انگلیس می‌گوید «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال آمریکا، پیامی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داده مبنی بر اینکه فارغ از پیروز انتخابات پیش‌رو، هیچ عواقبی در انتظار تل‌آویو در صورت اشغال کرانه باختری نخواهد بود.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، زملط شامگاه سه‌شنبه با انتقاد از بایدن به دلیل نداشتن موضع محکم علیه طرح نتانیاهو برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری، تصریح کرد بی‌تمایلی بایدن به تهدید نتانیاهو با عواقب اشغال، او را قادر می‌سازد که نقشه‌اش را پیش ببرد.

وی در نشست ویدئوکنفرانسی با اندیشکده آمریکایی «انجمن سیاست‌گذاری اسرائیل»، توضیح داد: «ما هیچ نوع جدیدی از اهرم سیاسی را در آن بخش از کارزار انتخاباتی بایدن نمی‌بینیم که واقعا به تغییر محاسبات [در طرح اشغال کرانه باختری]منجر شود. تا کنون چیزی وجود ندارد که نتانیاهو را از پیشبرد طرح الحاق باز دارد».

بر این اساس، این مقام فلسطینی تاکید کرد که چنین موضع‌گیری متزلزلی از بایدن، این پیام را به نتانیاهو می‌دهد که فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، او می‌تواند به‌صورت یکجانبه بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را بدون هیچ پیامد مادی از سوی ایالات متحده اجرا کند.

به نوشته این پایگاه خبری، زملط در این نشست آنلاین اظهار داشت: «اگر کسی اکنون خواستار اعمال تحریم‌ها [بر اسرائیل]نشود، اگر طرح الحاق سزاوار تحریم از سوی آمریکا نیست، دیگر نمی‌دانم چه چیزی واقعا لایق تحریم است! اگر نتانیاهو از تحریم‌ها نترسد و آن را حس نکند، پس محاسبه‌گری‌های او ادامه پیدا خواهد و الحاق را اجرا می‌کند».

وی که پیشتر سفیر تشکیلات خودگردان در آمریکا نیز بوده، با بیان اینکه طرح اشغال کرانه باختری به‌طور اساسی پویایی مناقشات فلسطین - اسرائیل را تغییر می‌دهد، افزود: «از نظر ما، طرح الحاق، مدرک بی‌چون‌وچرایی است که نه تنها نماد تغییر است، بلکه بیانیه‌ای نه فقط در مفهوم سیاسی، که در مفهوم قانونی پایان راهکار دو دولتی است. این یک آستانه روانی است که اگر ما از آن عبور کنیم، دیگر نقطه بازگشتی نخواهد بود».

این مقام فلسطینی سپس به انتقاد از انفعال و مماشات دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در برابر دست‌اندازی‌ها و زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی پرداخته و گفت: «دولت ترامپ بیشتر از خود کابینه اسرائیل طرفدار الحاق است. ما باور داریم که نتانیاهو جدی است و البته دلیل‌های خود را نیز برای آن دارد، زیرا در نظر وی بهایی که باید بپردازد از سود شخصی که می‌برد بسیار کمتر است».

زملط تاکید کرد به همین دلیل است که بایدن باید نتانیاهو را متقاعد سازد که اشغال کرانه باختری منجر به عواقب جدی ذیل یک دولت دموکرات در آمریکا خواهد شد. زیرا در غیر این‌صورت مسیر رسیدن به راهکار دو دولتی برای همیشه بسته خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: «اگر اکنون مانع آن نشویم، شروع [ماجرای]جدیدی خواهد بود. اگر تیم بایدن از همین الان پیام‌های صحیحی را نفرستند و اگر آن‌ها برای تغییر محاسبات [نتانیاهو]کمک نکنند که البته تا کنون نکرده‌اند، به نظرم دردسری که آقای بایدن در صورت انتخاب شدن به ریاست‌جمهوری به ارث می‌برد، عظیم خواهد بود».

رژیم صهیونیستی بعد از شناسایی قدس به عنوان پایتخت این رژیم توسط آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، با حمایت‌های دولت ترامپ قصد دارد ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند.

مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند. تشکیلات خودگردان این هفته اعلام کرد که همکاری امنیتی و اطلاعاتی با تل‌آویو و واشنگتن را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش از این «آنتونی بلینکن» مشاور بایدن گفته بود او با طرح ترامپ برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به فلسطین اشغالی مخالف است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها