عملیاتی که اشک صدام را درآورد

امیر فولادی با اشاره به عملیات «الی بیت‌المقدس» که منجر به بی‌آبرویی صدام و فروپاشی رژیم بعث شد، گفت: در عملیات بیت‌المقدس تثبیت توانمندی ایران، برهمگان روشن شد که جمهوری اسلامی اهل تسلیم نیست.
کد خبر: ۳۹۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ - 30May 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در رابطه با روش طراحی عملیات‌ها با نگاهی به عملیات «الی بیت‌المقدس» اظهار داشت: این عملیات‌ها بر اساس اطلاعات زمینی، هوایی و نیرو‌های دشمن و خودی حاصل و به روش کاملا علمی طراحی و برنامه‌ریزی می‌شد.

وی با بیان اینکه طراحی نیرو‌های خودی از ابتدای جنگ تا سال انتهایی کاملا برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفت، افزود: اینگونه نبود که بر اساس هر وضعیتی تصمیم‌گیری کنند بلکه تکلیف بر همه روشن بود.

امیر فولادی یادآور شد: خرمشهر نماد مقاومت و پیروزی است و این نقشی است که این شهر بازی کرد؛ نقش نخست مقاومت ۳۴ روزه و بسیار کارساز بود. دشمن از جبهه شلمچه حمله کرده بود و تا خرمشهر ۲۵ کیلومتر فاصله داشت و لذا این شهر مقاومت بسیار کرد.

وی با بیان اینکه مقاومت توسط نیرو‌های خرمشهر و مردم این شهر اتفاق گرفت، افزود: این نیرو‌ها ۳۴ روز جلوی دشمن را گرفتند و مقاومت کردند تا ارتش از سایر نقاط نیرو‌های خود را به منطقه برساند و لذا بسیار کارساز بود.

امیر فولادی گفت: عملیات سوم خرداد پیروزی بزرگی با دستاورد‌های بسیار شکل داد. برای این عملیاتِ از پیش‌تعیین‌شده، چندین راهکار مطرح شد. نخست اینکه از رودخانه کارون به دشمن تک بزنیم و در غرب رودخانه مستقر و به سمت خرمشهر حرکت کنیم. راهکار دوم حرکت از جبهه شمال به جنوب و حرکت از کرخه کور به سمت رودخانه نیسان و جفیر و طلائیه بود.

وی خاطرنشان کرد: حتی راهکار سوم مورد نظر برخی طراحان بود. این عده با در نظر گیری سرانجام عملیات «فتح‌المبین» و فاصله یک ماهه، منتظر مساعد شدن شرایط زمین بودند و در نهایت بعد از بررسی‌های متعدد در قرارگاه مشترک، با سنجش همه جوانب، راهکار نخست پیش‌بینی شد.

امیر فولادی با اشاره به اینکه مرحله چهارم عملیات در حین کار توقف شد، در این‌باره گفت: مرحله چهارم رسیدن به بصره و تصرف این شهر بود، ولی بدلیل اینکه ۲۵ روز مقاومت نفس گیر شده بود، از این مرحله صرف نظر کردند.

وی افزود: خرمشهر ۱۹ ماه در دست دشمن و آمار تلفات، کشته‌ها و زخمی و اسرای عراق بالغ بر ۳۵ هزار نفر بود؛ یعنی عراق این تعداد نیرو را در خرمشهر مستقر و این شهر را به دژی دفاعی تبدیل کرده بود که اعتبار بسیاری برای صدام ملعون داشت.

امیر فولادی ادامه داد: این عملیات اهدافی نظام، سیاسی، اقتصادی و روانی داشت که در رأس آن آزادسازی خرمشهر بود، اما در پی ادعا‌های رژیم بعث، هدف‌های سیاسی بسیاری تامین شد. بگونه‌ای که صدام ملعون که می‌گویند سه بار در جریان جنگ گریه کرده، یکبار بعد از آزادسازی خرمشهر اشک ریخته و در حقیقت بی‌اعتبار و رژیم صدام ساقط شد. بر این اساس ضمن تثبیت توانمندی ایران، بر همان روشن شد جمهوری اسلامی اهل تسلیم نیست. پس از آن روحیه جنگجویی نیرو‌های خودی به شدت ارتقا پیدا کرد و دشمن به شدت در یأس و ناامیدی فرو رفت.

وی اضافه کرد: این عملیات همچنین اهدافی تبلیغاتی برای ما داشت. عراقی‌ها بر دیوار‌های شهر نوشته بودند «آمده‌ایم بمانیم»، ولی رزمندگان هم‌قسم شدند که باز خواهند گشت و این کار را هم کردند.

امیر فولادی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از این پیروزی جنگ رو به خاتمه نگذاشت، گفت: در آن دوران مناطق بسیاری آزاد شده بود و از طرفی نمی‌توانستیم با دشمن اعتماد کنیم. از دیگر سو شش قطعنامه در شورای امنیت تصویب شد، ولی خواسته‌های جمهوری اسلامی را تامین نمی‌کرد؛ لذا باید تا آخرین لحظه مقابل دشمن ایستادگی می‌کردیم و به مقاومت ادامه می‌دادیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار