معاون سیاسی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اندیشه و مکتب امام خمینی (ره) منجر به بیداری ملت‌های جهان شد/ با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام ناب دوباره متولد شد

سردار «یدالله جوانی» با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی دوباره احیا شد، گفت: امروزه اندیشه امام خمینی (ره) منجر به بیداری ملت‌های جهان شده است.
کد خبر: ۳۹۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 01June 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ۱۴ خرداد هر سال سالروز رحلت امام خمینی (ره) است؛ رهبری که حدود ۴۰ سال قبل با راه انداختن انقلابی مبتنی بر مبانی اسلامی نه‌تنها توانست رژیم پهلوی را سرنگون کند، بلکه اندیشه و افکارش در حال حاضر نیز سرلوحه رفتار بسیاری از ملت‌ها قرار گرفته است و بیداری اسلامی که در چند سال گذشته در برخی از کشور‌ها شکل گرفت نیز نتیجه انقلاب اسلامی ایران و اندیشه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است.

با اینکه دشمنان معتقد بودند که با رحلت امام راحل اندیشه امام نیز خاموش خواهد شد، ولی نفوذ حرف و کلام امام اثر بیشتری در ملت‌های آزاده جهان داشت و این اثرات را امروز نیز در جای جای جهان شاهد هستیم.

در این خصوص پای صحبت‌های یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشستیم تا دلیل این اثرگذاری را از وی جویا شویم.

دفاع‌پرس: نقش اندیشه امام خمینی (ره) در القاء بیداری میان ملت‌های ستمدیده جهان چه بوده است؟

نه‌تنها ما بلکه کارشناسان مذهبی در جهان معتقدند که امام خمینی (ره) در عصر امروز احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) بوده است و در حقیقت اسلام سیاسی در جهان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جان دوباره‌ای گرفت و منشأ این اثرگذاری نیز حرکت امام راحل در سال ۱۳۵۷ بوده است. برخی معتقدند که با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام ناب و واقعی دوباره متولد شد و ظهور پیدا کرد، گویی که پیامبر گرامی اسلام (ص) مجدد مبعوث شده‌اند.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام ناب در حاشیه بود و اسلام‌های خرافی، غربی و غیرموثر جای آن را گرفته بود. در آن دوران مزدوران عالم و سلطه‌گران مسلمانان را تحت فشار قرار می‌دادند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از چنگال نظام سلطه نجات پیدا کرد و موضوع به همین جا ختم نشد، بلکه اندیشه حضرت امام که همان مقابله و مقاومت در برابر استکبار جهانی بود، به سایر کشور‌ها نیز رسید و پیام انقلاب اسلامی نه‌تنها به کشور‌های منطقه بلکه امروزه به کشور‌های غربی و آفریقایی نیز رسیده است.

بیداری اسلامی هم که در سال‌های گذشته در برخی از کشور‌های منطقه و آفریقایی رخ داد، نتیجه گسترش افکار امام خمینی (ره) است و گستره این بیداری امروز حتی به کشور‌های اروپایی نیز رسیده است؛ چراکه امام خمینی (ره) به‌عنوان یک اسلام‌شناس به‌دنبال آگاه کردن و بیداری مردم جهان بود و طبیعی است که این بیداری فراتر از مرز‌های زمینی باشد. از طرفی امروز شاهد آن هستیم که نحوه فعالیت رژیم غاصب صهیونیستی محدود شده است و این رژیم امروز نفوذی زیادی بین مجامع ندارد. اندیشه امام نابودی رژیم صهیونیستی بود و اینکه امروز آمریکایی‌ها مانند گذشته نفوذی در منطقه ندارند، نتیجه اندیشه امام راحل بوده است و این اندیشه با اخراج کامل آن‌ها از منطقه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

دفاع‌پرس: دلیل محبوبیت امام خمینی (ره) بین ملت‌های مختلف چه بوده است؟

مکتب امام راحل طوری است که هر انسان آزاده‌ای شیفته این شخصیت می‌شود و امروزه بشر به‌دنبال راهی برای نجات از بن‌بست‌هایی است که حاصل اندیشه لیبرالیسم بوده است و از آنجا که اندیشه و سیره امام راحل، نیاز‌های مردم را برطرف می‌کند طبیعی است که انسان‌ها به این فرد علاقه‌مند می‌شوند. همچنین یکی از مواردی که امام خمینی (ره) بار‌ها به آن تأکید داشتند، اتحاد جهان اسلام است که اگر این موضوع به‌طور کامل اتفاق بیافتد، در این صورت استکبار جهانی توانایی هیچ اقدامی علیه مسلمانان را نخواهد داشت.

دفاع‌پرس: حکومتی که امام خمینی (ره) در ایران تشکیل دادند چه برتری نسبت به سایر حکومت‌ها دارد؟

مهمترین نکته‌ای که در نظام اسلامی که امام تشکیل دادند وجود داشت، این بود که این حکومت به‌دنبال سعادت انسان‌ها بود و این موضوع را به‌عنوان یک آرمان دنبال می‌کرد. البته که در این مسیر به نیاز‌های مادی نیز توجه می‌شود و امروزه در کمتر حکومتی مشاهده می‌کنیم که هم به نیاز‌های مادی افراد توجه شود و هم به نیاز‌های معنوی؛ بنابراین حکومت اسلامی به فکر آینده و آخرت مردم نیز هست. این درحالی است که نظام‌های دنیا مادی‌گرا هستند و این موضوع منجر به این می‌شود که افراد تک بعدی رشد می‌کنند.

در نظام مبتنی بر ولایت فقیه شاهد رشد کرامت انسان‌ها هستیم و اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امروزه صحبت از پیشرفت می‌کنند، این به معنی پیشرفت در هر دو حوزه مادی و معنوی است. نظام مبتنی بر ولایت فقیه دنیا و آخرت افراد را می‌سازد. از آنجا که، ولی فقیه اسلام‌شناس است، لذا تمام اقداماتش را بر اساس رهنمود‌های اسلام پیش می‌برد و تنها در چنین نظامی است که عدالت برقرار می‌شود. امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به فکر منافع خود نبوده و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم انجام می‌دهند و این موضوع دقیقاً برعکس رهبران سایر کشورهاست.

دفاع‌پرس: رابطه امام و ملت در اندیشه امام خمینی (ره) چه بوده است و آیا اطرافیان امام راحل توانسته‌اند در انعکاس این اندیشه موفق عمل کنند؟

همان‌طور که مستحضر هستید، ولایت فقیه ادامه راه انبیا و امامان است و ولی فقیه امروز به نیابت از امام زمان (عج) عهده‌دار جامعه اسلامی است و وقتی چنین فردی عهده‌دار جامعه است، مانند پدر عمل می‌کند و تمام تلاشش برای به کمال رسیدن فرزندانش است. ولی فقیه همواره چه در زمان امام و چه در زمان حال، نگاهی دلسوزانه به مردم داشته است. درحال حاضر نیز امام خامنه‌ای همواره خود را خدمتگزار مردم معرفی کرده است و حقیقتاً نیز همین گونه بوده است. ولی اینکه اطرافیان امام راحل تا چه اندازه موفق به انعکاس اندیشه امام و انتقال آن به نسل جدید شده‌اند، امری نسبی محسوب می‌شود. در برخی موضوعات خوب عمل شده و در برخی موضوعات نیز کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

برای مثال موضوع ولایت فقیه از آن دست موضوعاتی است که باید برای نسل جدید تبیین شود، چراکه دشمنان امروز از طریق فضای مجازی به‌دنبال تخریب این جایگاه هستند و در چنین شرایطی که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی از طریق جنگ نرم افکار جوانان را هدف گرفته‌اند، وظیفه داریم تا نسبت به شناساندن اندیشه امام خمینی (ره) به جوانان اقدام کنیم. تجربه نشان داده است که هر فردی اگر با اندیشه امام راحل آشنا شود، جذب آن خواهد شد.

محبوبیت امام به قدری بود که مراسم تشییع پیکر ایشان در تاریخ ماندگار شد و دشمن نیز که خیال می‌کرد با رحلت امام، اندیشه وی نیز خاموش خواهد شد، سخت در اشتباه بود چراکه با انتخاب شایسته حضرت امام خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی ایران، نه تنها اندیشه و راه امام ادامه پیدا کرد، بلکه عمل و توجه به این اندیشه‌ها کل جهان را دربرگرفته است.

گفت‌وگو از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار