دفاع پرس گزارش می دهد

حزب‌الله با کدام موشک پاسخ جنایت رژیم صهیونیستی را داد؟ + عکس

اجرای عملیات پیچیده مزارع شبعا ضمن پرده برداری از ضعف دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گویای این است که حزب‌الله به سطحی از توانمندی اطلاعاتی و عملیاتی دسته یافته که بواسطه آن قادر است در حساس‌ترین و امنیتی‌ترین شرایط تا قلب سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و با موفقیت اهداف مورد نظر دست یابد.
کد خبر: ۳۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 02February 2015

حزب‌الله با کدام موشک پاسخ جنایت رژیم صهیونیستی را داد؟ + عکس

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار: دو هفته پیش در روز یکشنبه پیش از ظهر، بالگردهای رژیم صهیونیستی دو خودروی غیرنظامی را که در حال انجام گشتزنی  در منطقه قنیطره بودند مورد هدف قرار دادند که این تهاجم غافلگیرانه منجر به شهادت 5 نیروی حزب الله و یکی از فرماندهان سپاه شد،  این اقدام تجاوزکارانه در مثلث مرزی خطرناک و پرتنشی بین لبنان، سوریه و فلسطین اشغالی صورت گرفت.

دبیر کل حزبالله لبنان «سید حسن نصرالله» که در ادبیات سیاسی دشمن از او بهعنوان سیاستمدار با صداقت یاد میشود، پس از این حادثه تروریستی فورا آن را محکوم و رژیم صهیونیستی را به مقابله به مثل و اقدامی تلافیجویانه تهدید کرد.

بعد از این موضعگیری قاطع نیروهای حزبالله بهواسطه گروههای رصد و مراقبت مقاومت، گزارشهای 24 ساعته خود را به کادر فرماندهی در خصوص هدف مورد نظر یعنی کاروان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی ارائه میدادند. و به تبع رژیم صهیونیستی با ایجاد حالت آمادهباش در مرزهای فلسطین اشغالی شرایط کاملا امنیتی را در بخشهای مختلف مرزی ایجاد کرد.

تا اینکه تنها پس از گذشت 10 روز از این حادثه تروریستی، مقاومت اسلامی لبنان (حزبالله)، طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و نظامی، رژیم صهیونیستی را که احساس میکرد از مناطق مشرف به سوریه ضربه احتمالی را دریافت خواهد کرد، غافلگیر کرده و با حرکتی زیرکانه کاروان نظامیان این رژیم را در یکی از مناطق مرزی لبنان، یعنی مزارع شبعا از توابع جولان مورد حمله قرار داد.

بدنبال این حمله تلافیجویانه چندین خودروی نظامی رژیم اشغالگر قدس منهدم و دستکم 15 نفر از نیروهای نظامیان این رژیم که گفته میشود تعدای از فرماندهان نظامی هم در میان آنها بودند، به هلاکت رسیدند.

رژیم صهیونیستی با علم به اینکه حزبالله انتقام خون شهدای قنیطره را خواهد گرفت، ضمن اجرای تدابیر شدید امنیتی و اعلام آمادهباش عمومی به دنبال آن بود تا مانع از اجرای هرگونه عملیات از سوی نیروهای حزبالله شود و به این ترتیب آخرین موج را از توان اطلاعاتی و عملیاتی خود در افکار عمومی ملتهای منطقه بر جای گذارد.

اما اجرای عملیات پیچیده مزارع شبعا ضمن پردهبرداری از ضعف دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گویای این است که حزبالله به سطحی از توانمندی اطلاعاتی و عملیاتی دسته یافته، که بهواسطه آن قادر است در حساسترین و امنیتیترین شرایط تا قلب سرزمینهای اشغالی نفوذ و با موفقیت اجرای عملیات کرده و به اهداف مورد نظر دست یابد.

مطمئنا پرداختن به این موضوع میتواند زوایای گستردهتری از ضعف اطلاعاتی دستگاههای امنیتی اسرائیل بگشاید، که در این مقال نمیگنجد؛ لذا در ادامه با توجه به اینکه پایگاه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، ارتش رژیم صهیونیستی میگوید رزمندگان حزبالله در حمله روز چهارشنبه، 6 فروند موشک کورنت شلیک کردهاند که 3 موشک به کاروان سربازان صهیونیست اصابت کرده است. به بررسی ابعاد، مختصات و ویژگیهای موشک ضد زره کورنت مورد استفاده حزبالله میپردازیم.

**تشریح قسمتهای مختلف سامانه موشکی کرنت

در سال 1994 روسیه سامانه موشکی ضد زره جدید کرنت را معرفی کرد که یک موشک پرتو سوار لیزر با هدایت فرمان به خط دید نیمه خودکار بود پیکره بندی این موشک که جایگزین موشک کنکورز است شباهت زیادی به موشک متیس دارد به نحوی که آنرا می توان نوع بزرگ شده موشک متیس دانست.

موشک کرنت دو بخش اصلی "موشک انداز" مشتمل بر ردگیر چشمی و "سایت حرارتی" و مجموعه آن بطور کلی از موشک و پوکه تشکیل شده، که پوکه آن شامل محفظهای از جنس فایبرگلاس است. و در واقع نقش محافظ موشک را در مقابل انواع صدمات شرایط محیطی و مکانیکی بازی می کند و ضمن آن حمل و نقل آسان و مطمئن موشک و شلیک مناسب موشک از موشک انداز را امکانپذیر میسازد.

موشک کرنت از بخشهای اولیه، سرجنگی، موتور پرواز، بدنه عقبی و بخش گیرنده لیزری که در انتهای آن قرار دارد تشکیل شده است.

**سیستم تعادل و کنترل در موشک کورنت

بخش اولیه این موشک شامل سامانه کنترل و سرجنگی پیشرو است سامانه کنترل موشک کورنت که از نوع کانارد است، سیگنالهای فرمان را که در بخش هدایت تولید می شود به جابه جایی بالکهای کنترلی تبدیل می کند این موشک افزون بر دو بالک کوچک کنترلی در دماغه، دارای چهار بالک بزرگ ثابت در بخش انتهایی است که نقش حفظ تعادل و چرخش کنترل شده را بر عهده دارند.
 


**مختصات فنی موشک کورنت

موشک پیشرفته کورنت از آخرین دستاوردهای سامانه های موشکی ضد زره قابل حمل روسی است که در اکتبر 1994 توسط دفتر طراحی کی بی پی معرفی و در سالهای پس از 1997 تولید شده است.

روسها در طراحی این موشک به نحوی سیم رابط میان موشک و موشکانداز را حذف کردند؛ به همین علت این مدل موشک در طبقهبندی بهعنوان موشک ضدزره نسل سوم شناخته میشود. با حذف سیم هدایت آن برد و مقاومت موشک در مقابل جمینگ در مقایسه با موشکهای نسل قبل خود چون فاگوت و کنکورز افزایش مییابد. این موشک که بر روی موشکانداز سه پایه نصب میشود قابلیت نصب بر روی خودرو را نیز داراست و در واقع برای حمل توسط فرد طراحی شده است.

ویژگی چابکی این موشک افزون بر قدرت تخریب بالا، کورنت را بهعنوان یک موشک ضد تانک بسیار کارآمد در عرصه جهانی شناسانده است.

قابلیتهای پنهانکاری و اجرای عملیات موشک کورنت

سامانه کورنت دارای موشکانداز زمینپایه است و امکان حمل راحت موشکانداز و موشک توسط دونفر از برتریهای کاربرد این موشک در شرایط سخت جغرافیایی و پنهانکاری آفندی یا پدافندی است. البته توانایی شلیک موشک از نفربر و انواع خودرو های نظامی ازجمله جیپ که دارای سکوی پرتاب این موشک هستند نیز وجود دارد این سکو دارای یک پایه مجهز به چهار موشک، ردگیر چشمی، سایت حرارتی، بخش الکترونیک و محل استقرار تیرانداز است.

قدرت نفوذ موشک کورنت در خودروهای زرهی تا 1200 میلیمتر است

کورنت وزنی در حدود 27 کیلوگرم دارد و سرجنگی دو مرحله ای خرج گود، برد درگیری 100 تا 5500 متر و مدات زمان پرواز 22 ثاینه برای رسیدن به حداکثر برد دارد. سرجنگی آن توان نفوذی برابر با 1200 میلی متر در زره را داراست که این توانایی در درگیری های عراق علیه تانک های آمریکایی آبرامز اثبات شد. این موشک از هدایت پرتو سوار لیزر بهره می برد و در مقابله با انواع جمینگ های دشمن مقاوم است. کاربرد سامانه کنترل پرتو لیزر و سایت حرارتی تضمین کننده ایمنی موشک در مقابل اختلالات فعال و غیر فعال همچون دود است. ایمنی در مقابل جمینگ اپتیکی فعال از سمت دشمن به خاطر نوع هدایت پرتو سوار لیزر حاصل می شود.

**ویژگیهای سرجنگی این موشک

این موشک با دو گونه سرجنگی ارائه شده است؛ سرجنگی خرج گود و سرجنگی ترموباریک. مجموعه سرجنگی خرج گود بهصورت دو مرحلهای است که شامل سرجنگی پیشرو به همراه سامانه تسلیح و ایمنی ویژه این سرجنگی و سرجنگی اصلی همراه با سامانه تسلیح و ایمنی این بخش است. سرجنگی پیش رو که در  مقایسه با سرجنگی اصلی کوچک تر است، در بخش جلویی موشک قرار میگیرد و وظیفه آن حذف زره واکنشگر یا انواع شبکه های فلزی محافظ تانک است.

**قدرت تخریب سرجنگی موشک کورنت در مقابله با نسل جدید زرههای واکنشگر

طراحی و قدرت تخریب سرجنگی پیش رو به گونه ای است که توان حذف نسل های جدید رزه های واکنشگر را نیز داراست سرجنگی 152 میلیمتری و بسیار مخرب موشک کورنت که بین بخش کنترل و موتور پرواز قرار دارد با هدف نفوذ به درون زره اصلی تانک های پیشرفته طراحی شده است. قدرت جت خرج گود سرجنگی توان نفوذ کامل به درون زره های پیشرفته را معادل 1200 میلیمتر دارد و همچنین قدرت نابودی نفرات و انهدام مهمات درون تانک را داراست. این موشک همچنین امکان مسلح شده به سر جنگی ترموباریک را داشته که مناسب درگیری با اهداف زرهی سبک، نیروی انسانی و ساختمان ها به ویژه در جنگ های شهری قابل استفاده است.

**نحوه عملکرد موتور پرواز موشک کورنت

هنگامی که این موشک بوسیله موتور پرتاب از پوکه به بیرون پرتاب می شود به فاصله 10 الی 15 متر موتور پرواز آن روشن می شود یکی از موارد مهم موتور پرواز طولانی بودن زمان سوزش سوخت آن است.

سوزش سوخت تقریبا در کل مدت پرواز ادامه دارد که باعث پایداری سرعت موشک در طول پرواز می شود. در 3 ثانیه نخست سطح سوزش سوخت بیشتر است بنابرین رانش موتور در این زمان بیشتر می باشد.

**مشخصات فنی موتور پرتاب موشک کرنت

بر خلاف موتور موشک کنکورز و فاگوت در این نوع موشک موتور پرواز متصل به بدنه موشک است که در انتهای بدنه تعبیه شده است. موتور پرتاب این سامانه دارای نازلهایی برای خروج گاز است نکته قابل ذکر آن است که برای موتور پرتاب محفظه جداگانه ای ساخته نشده است بلکه بخش انتهای موشک که بخشی از بدنه موشک است که به عنوان محفظه موتور پرتاب عمل می کند.

**سامانه موشک انداز کورنت

سامانه موشکی کورنت امکان نصب بر روی سه پایه و نیز خودروهای نظامی و نفربرهای زرهی را داراست.
همچنین این سامانه مشتمل بر سه پایه، سایت اپتیکی، سایت حرارتی و مکانیزم شلیک موشک است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها