مدیر حوزه علمیه خراسان:

پاسداشت شهدا، جامعه را در برابر غفلت‌ها بیمه می‌کند

آیت‌الله سید مصباح عاملی گفت: ترویج فرهنگ شهادت و روحیه‌ی جهادی به صورت مستمر با برگزاری برنامه‌های جذاب و جامع برای همه‌ی گروه‌های جامعه، از غفلت‌های مقطعی در این زمینه جلوگیری خواهد کرد.
کد خبر: ۳۹۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷ - 01June 2020

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید مصباح عاملی» در اولین نشست هماهنگی کمیته حوزه و روحانیت کنگره بزرگداشت 18 هزار شهید استان خراسان رضوی اظهار داشت: بازخوانی نسبت به مساله جهاد و شهادت و استمرار اجتناب ناپذیر آن در قاعده نظام و تشکیل کمیته روحانیت، کار شایسته و بایسته‌ای برای پاسداشت مقام شهدای روحانیت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه جهاد و شهادت پیشانی درخشان روحانیت در طول تاریخ بوده و هست، افزود: در تمام مقاطع تاریخی، حرکت و رسالت روحانیت با جهاد و شهادت همراه بوده و اتفاق‌های مثبت و سازنده‌ای نیز به واسطه‌ی آن رقم خورده است.

وی پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را در امتداد مسیر جهاد و شهادت برشمرد و ابراز داشت: آنچه الهام می‌شود از مجموعه آیات و روایات و فرمایشات امام خمینی (ره) و منویات رهبر معظم انقلاب، این است که حرکت جهادی به صورت مستمر ادامه داشته و تا تحقق تمدن نوین اسلامی و حیات طیبه‌ی الهی، به پیش خواهد رفت.

آیت‌الله عاملی خاطر نشان کرد: جایگاه جهاد، زیرساختی و محوری است و مومن مخلص، مسیر حرکتش باید به بهشت منتهی شود و پیمودن آن بدون جهاد و شهادت، میسر نیست.

ضرورت پیشگیری از موانع و ایجاد بستر برای جهاد

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه مسیر ایثار و شهادت، نقشه راه الهام گرفته از کتاب خدا و سنت پیامبر و ائمه اطهار (ع) و به طور کلی، تحقق قانون‌ها، دستورات و مقررات زندگی ساز برای انسان است که در قرآن به «جهاد فی سبیل الله» تعبير شده است، ادامه داد: در این مسیر، وجود موانع از جمله دین ستیزان، تمامیت خواهان، زورگویان و همچنین بسترسازی برای اجرای شریعت و حاکمیت نظام دینی در جامعه به عنوان دو عرصه‌ی پیشگیرانه، از تحقق آیین الهی برای انسان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی، با تاکید بر اینکه در هر دو عرصه، با بهره‌مندی از جهاد اصغر و جهاد اکبر باید حرکت کرد زیرا آنچه که خواست خداوند را محقق می‌کند تنها با محوریت جهاد و شهادت عملی خواهد شد، تصریح کرد: جهاد یک فریضه‌ی الهی و فراتر از واجبات دیگر است و اگر انسانی بخواهد به عنوان بنده‌ای مخلص و خالص، مسیر زندگی را تعیین کند، باید روحیه جهادی را در خود تقویت و ارتقا دهد.‌

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه تحقق تمام فضایل الهی در گرو این فضیلت است، به حدود و مرز جهاد اشاره کرد و بیان داشت: قلمرو جهاد محدود نیست و هرکجا که انسان بخواهد گام بردارد، گفتمان ایجاد کند روحیه‌ی جهادی لازم است.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه جهاد و شهادت، قلمروی گسترده و وسیعی دارد، اضافه کرد: جهاد به صورت فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی وجود دارد و در اصل هرجا که شان و شئون انسان در آن دنبال می‌شود جهاد در آن نقش ايفا می‌کند.

جهاد فی سبیل الله، سکوی جهش شهادت است

وی در ادامه به نامگذاری سال 99 به عنوان سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این عنوان در تمام مسائل و شئون انسانی جاری است و همچنان که جهش در مسائل مختلف اقتصادی، تولید علم، فرهنگ و ... تعریف می‌شود، جهاد فی سبیل الله نیز به عنوان یک حرکت صعودی انسان به سمت خدا و سکویی برای جهش روحیه‌ی ایثار و شهادت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به توضيح اصطلاح جهش جهادی پرداخت و بیان داشت: اين امر مبتنی بر مبانی فرهنگ جهاد و جهادگری و با محوریت رسیدن به حیات طیبه الهی، امکان پذیر است و فرد مومن با خدامحوری، اخلاص در عمل، ایثارگری، مبارزه با بی عدالتی و ستمگری، عدالت گستری، توجه به کرامات انسانی، بر محور ولایت مداری می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در همه‌ی شئون زندگی انسانی جاری کند.

عمود خیمه‌ی جهاد، ولایت مداری است

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه تحقق حیات طیبه‌ی الهی با تسامح، امکان پذیر نیست، افزود: شرط موفقیت، صحت و سلامت بودن حرکت جهادی، ولایت پذیری و ولایت مداری است و بدون اين مسئله، هيچ کس نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد.

وی، شرط ولایت پذیری را در گرو بصیرت و مقاومت افراد برشمرد و با اشاره به برگزاری کنگره‌های پاسداشت مقام شهدا، گفت: ترویج روحیه‌ی جهادی به صورت مستمر و با برنامه‌های جذاب و جامع برای همه‌ی گروه‌های جامعه جواب گو خواهد بود و از غفلت‌های مقطعی در این زمینه نیز، جلوگیری خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، در پایان با توجه به اینکه روحانیت در همه‌ی عرصه‌های تاریخ ساز و تمدن ساز بشری پیشرو و الگو بوده است، تاکید کرد: اگر بخواهیم روحیه و تفکر ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کرده و با طراوت و با نشاط به سمت حیات طیبه حرکت کنیم باید در قالب هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی، هم افزایی ایجاد شود تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، فضاهای تبلیغی جدید را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها