دفاع‌پرس بررسی کرد؛

خیزش جهانی علیه نژادپرستی حاکم بر آمریکا/ نمی‌توانم نفس بکشم!

در این روزها دامنه اعتراضات به رفتار‌های نژادپرستانه به‌دلیل قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط افسر پلیس سفیدپوست مینیاپولیس از آمریکا به سایر کشور‌ها رسیده است.
کد خبر: ۳۹۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ - 03June 2020

خیزش جهانی علیه نژادپرستی/ نمی‌توانم نفس بکشم؛ جمله اشتراکی معترضان در سراسر جهانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: داستان سر و صدا‌های این روزهای آمریکا از آنجا شروع شد که «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله آمریکایی زیر پا‌های پلیس سفیدپوست آمریکایی و در حالیکه فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، جان داد.

فلوید در سال ۲۰۱۴ به ایالت مینه‌سوتا آمد و ضمن سکونت در «سنت لوئیس پارک»، به‌مدت پنج سال به‌عنوان مامور امنیتی یک رستوران کار می‌کرد؛ براساس گزارش‌ها این مرد سیاه پوست در زمان کشته شدنش توسط «درک چائووین» مامور پلیس سفیدپوست مینیاپولیس به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، مدتی می‌گذشت که بیکار شده بود.

پس از رسانه‌ای شدن قتل جورج فلوید با رفتار خشن افسر پلیس سفیدپوست مینیاپولیس، خیزش معترضان آمریکایی به نژادپرستی کلید خورد، اما باید اذعان کرد که معضل نژادپرستی با تاریخ ایالات متحده آمریکا گره خورده است.

ریشه‌ای بودن معضل نژادپرستی در آمریکا به این دلیل است که اجداد سیاه‌پوستان فعلی در ایالات متحده آمریکا، به زور از آفریقا به این سرزمین آورده شدند و پس از گذشت چندین قرن هنوز به‌عنوان شهروند درجه یک حساب نمی‌شوند.

تصاویر منتشر شده از اعتراضات این روز‌های آمریکا نشان می‌دهد که نیرو‌های امنیتی تلاش می‌کنند با استفاده از خشونت معترضان صلح‌آمیز را سرکوب کنند؛ پس از این سرکوب‌ها بود که ترامپ در یک کنفرانس ویدیویی عملکرد فرمانداران ایالت‌های این کشور در برابر معترضان به قتل یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس را ضعیف خواند و اعلام کرد که دولتش قصد دارد با دستگیری هزاران نفر از معترضان، اعتراضات اخیر را به‌شدت سرکوب کند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس تصریح کرد که در این روز‌ها ماهیت نژادپرستی آمریکایی‌ها و غربی‌ها به جهانیان نشان داده است.

وی تاکید کرد: جدیدترین نمونه نژادپرستی غربی‌ها، قتل «جورج فلوید» در آمریکا در برابر دوربین‌ها و توسط یک پلیس سفیدپوست و نژادپرست است.

از نکات جالب در این روزها، این بود که دامنه اعتراضات به رفتار‌های نژادپرستانه از آمریکا به سایر کشور‌ها رسید؛ صد‌ها معترض برزیلی روز یکشنبه مقابل دفتر فرمانداری ریودوژانیرو شعار «من نمی‌توانم نفس بکشم! من نمی‌توانم نفس بکشم» سر می‌دادند که اشاره به «جورج فلوید» دارد که بر اثر خشونت پلیس این کشور جان خود را از دست داد.

همچنین صد‌ها تظاهرات‌کننده در بارسلونا با الهام گرفتن از اعتراضات در آمریکا برای اعتراض به قتل «جورج فلوید» مقابل دفتر نمایندگی واشنگتن در این شهر تجمع کرده و شعار‌هایی در اعتراض به نژادپرستی سر دادند؛ معترضان اسپانیایی نیز آخرین جمله فلوید هنگام قتل به دست افسر پلیس را فریاد می‌زدند: «نمی‌توانم نفس بکشم».

در پایان باید گفت که دولت‌های مختلف در آمریکا در سرکوب تظاهرات علیه نژادپرستی موفق بوده‌اند و ممکن است این اعتراضات را نیز سرکوب کنند، اما اصل ماجرا پایان نخواهد پذیرفت، چون مشکل نژادپرستی در آمریکا ریشه‌دار است و آتشی زیر خاکستر خواهد بود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار