بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس بوشهر به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد؛

قیام 15 خرداد نقطه عطف نهضت ملت و روز بذرافشانی انقلاب اسلامی ایران بود

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر به مناسبت سالروز قیام خونین 15 خرداد سال 1342 بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۳۹۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ - 03June 2020

قیام 15 خرداد نقطه عطف نهضت ملت و روز بذرافشانی انقلاب اسلامی ایران بود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر با صدور بیانیه‌ای پنجاه و هفتمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد را گرامی داشت.

در این بیانیه آمده است:

15خرداد روز به یاد ماندنی در زندگی سیاسی و اجتماعی ملت مسلمان و آگاه ایران اسلامی است، روزی که مردم به رهبری رهبر انقلاب و روحانیت، در برابر استکبار جهانی و حامیان دروغین حقوق بشر و کسانی که به بهانه های گوناگون سعی داشته و دارند انسان ها را به بند کشیده و جهان را به سوی کشت و کشتار سوق دهند، بپا خاستند.

واکاوی همه جانبه قیام خونین ۱۵ خرداد، به عنوان پیش درآمد نهضت بزرگ امام خمینی (ره)، از جوانب مختلف حائز اهمیت تاریخی است.

این جنبش عظيم و تحول آفرین جایگاه نیروی راهبردی دین اسلام در تحولات تاریخی ایران معاصر را به خوبی آشکار ساخت.

امام خمینی (ره)  قیام ۱۵ خرداد را «مبدأ نهضت اسلامی ایران» و از ایام بزرگ الهی می دانست و ضمن تاکید بر آثار تاریخی این قیام در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی، از ۱۵خرداد به عنوان «نقطه عطف تاریخ» یاد کرده است.

 ایشان در این زمینه می فرمایند:«15 خرداد که ما مردان با اراده ای را از دست دادیم و جوانانی ازدست ملت ما رفت نقطه عطفی است در تاریخ و مبدأ این نهضت است».

 این نقطه عطف در تحولات ایران معاصر نقطه عطف و خمیرمایه نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز بذرافشانی انقلاب بزرگ اسلامی بود که خود ریشه در اندیشه دینی مردم ایران دارد و از این حیث، نهضتی اصیل و کام دینی است که به تعبیر امام راحل «ملت ایران باید این خمیر مایه و بذر پر برکت را در عصر عاشورای ۶۱ قمری جست وجو کند».

ریشه این قیام را باید در تلاش برای مقابله با طرحی که استعمارگران غربی برای جداکردن مسلمانان از اعتقادات، ارزش ها و باورهای مذهبی در سرزمین های اسلامی، به اجرا در می آورند جستجو نمود.

 آنان به این واقعیت رسیده بودند که باید اسلام ناب، رشد دهنده و تحول آفرین را از جامعه اسلامی گرفت و به ترویج عقایدی پرداخت که اگرچه اسلام را نفی نمی کند ولی با روح قرآن و دیانت مخالفت دارد و به ظاهری از دستورات دینی اکتفاء می کند و حتی از این گونه اسلامی که رویش و شکوفایی ندارد، حمایت می کردند.

 بر همه مسلمانان مخصوصا جوانان عزیز کشورمان است که با تکیه بر ایمان و اعتماد به نفس و امکانات موجود همچنان از آرمان های انقلاب حمایت کرده و به یاد ۱۵ خرداد ۴۲ و ۱۵ خردادهای دیگر که در واقع پایه و اساس این پیشرفت و شکوفایی و نوآوری است، پیوسته در نوآوری های علمی بیشتر تلاش نمایند تا ملت و کشور محتاج دیگران نباشد و نقشه های تفرقه افکنانه و ناامید کننده استکبار جهانی خنثی شود.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان بوشهر ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای قیام خونین 15 خردا، این جنبش عظیم را اقتدار مبارزه ملت ایران را با طاغوتیان زمان دانست که مقدمه و زمینه بیداری اسلامی در جهان اسلام را فراهم کرد دانست و از ملت ایران اسلامی خواست تا با تبعیت و پیروی از فرامین راهبر انقلاب اسلامی راه و سیره امام راحل را ادامه دهند و در دفاع از ارزش های اسلام و حقوق مستضعفین جهان از کوچکترین همتی دریغ ننمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها