یادداشت/ عذرا شباب

قیام 15 خرداد سرآغاز گردش تحول آفرین در مبارزات ضدسلطنتی مردم ایران

قیام 15 خرداد سرآغاز یک گردش تحول آفرین در مبارزات ضدسلطنتی مردم ایران محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۹۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ - 04June 2020

قیام 15 خرداد سرآغاز یک گردش تحول آفرین در مبارزات ضدسلطنتی مردم ایران

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عذرا شباب؛ پانزدهم خرداد هرسال یادآور قیام مقدس مسلمانان جان بر کفی است که به منظور دفاع از اسلام به میدان آمدند و عليه تشكيلات ستم قیام کردند، این روز طلیعه و صبح صادق نهضت اسلامی علیه استبداد و استکبار است، زمانی که امت مسلمان ایران با الهام از قرآن و مکتب اهل بیت به رهبری امام خمینی و احساس مسئولیت در مقابل جامعه برای مقابله با دشمنان اسلام و قرآن به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی گام نهاد و رژیم جور و ستم را دچار رعب و هراس ساخت.

قیام 15 خرداد سرآغاز یک گردش تحول آفرین در مبارزات ضدسلطنتی مردم ایران محسوب می‌شود.

با شکل‌گیری قیام 15 خرداد که در اعتراض به دستگیری امام خمینی به وقوع پیوست، از یک سو راه آشتی و مصالحه با رژیم شاه بسته شد و در حقیقت دربار و دولت هر دو ماهیت واقعی خود را نمایان ساختند و زمینه‌های عوام فریبی تاریخی پهلوی از بین رفت چه اینکه با سرکوب شدید این قیام در حقیقت همزمان هویت ضد مردمی و ضد دینی رژیم برملا گشت.

آن روز رژیم دست نشانده پهلوی به بهانه آزادی زنان و روستائیان و انجمن‌های ایالتی و ولایتی، دست به کشتار عده‌ای از هموطنان عزیزمان زدند و با زیر پا گذاشتن کرامت و عزت انسانی ملت ایران، می‌خواستند در برابر استقلال طلبی و اسلام‌خواهی ملت مسلمان بایستند و ملت مسلمان را در نیل به پیشرفت‌های علمی و فنی، عاجز نشان داده و همیشه محتاج و وابسته نگه دارند.

قیام خونین 15 خرداد 1342 همان قدر که برای رژیم پهلوی و جریان های روشنفکری ایران معاصر غافلگیر کننده و بدیع بود، برای تحلیلگران و مورخان و ناظران تحولات ایران نیز مهم و قابل توجه به حساب آمده است.

قیام 15 خرداد دستاوردها و پیامدهای پردامنه و ماندگاری به همراه داشت که در پرتو بررسی ابعاد مختلف این قیام، قابل احصاء است.

از جمله این پیامدها مواردی مانند شکست دکترین «کندی»، آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی شاه، تقویت روحیه دینی و دفاع مذهبی مردم، افزایش رشد سیاسی روحانیت و توده های مردم، قرار گرفتن علما و مراجع در سطح رهبری و پیشتازان نهضت، تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف (به خصوص دانشجویان)، الگو قرار گرفتن مذهب برای مبارزه (اسلامی تر شدن انقلاب) قابل ذکر است.

افشای چهره ریاکارانه شاه، تشکیل سازمان ها و گروههای اسلامی، شکل گیری جدی اندیشه براندازی رژیم، رشد آگاهی و تفکر انقلابی مردم، برملاشدن ماهیت ملی گراها، پایان یافتن مبارزه در چهارچوب نظام حاکم (به عنوان شیوه غالب مبارزه و به عنوان رفرم)، مرکز قرار گرفتن نیروهای معارض مذهبی، شروع دور جدید مبارزات روحانیت، افشای خطر صهیونیسم، تضمین پیروزی نهضت (آشکار شدن طلیعه های پیروزی)، فروپاشی تز جدایی دین از سیاست از دیگر پیامدهای این قیام بود.

نکته دیگر، افشای ماهیت ضد روحانیت رژیم بود که البته پیش تر هم با حمله به مدرسه فیضیه  آن هم در برخورد با یک مجلس غیر سیاسی و کاملا مذهبی که به دعوت یک مرجع تقلید غیر سیاسی برگزار شده بود و جلوه ای از آن را به نمایش گذاشته بود؛ اما این بار رژیم شاه، با دستگیری یک مرجع تقلید طراز اول و سرکوب مردم معترض، به طور کامل از ضدیت خود با نهاد دین پرده برداری کرد.

یکی از پیامدهای مهم قیام 15 خرداد، روشن شدن میزان مردم مداری و رویکرد مبارزاتی حقیقی احزاب و جریانات سیاسی مختلف ایران بود.

 جریان های مختلف سیاسی شامل احزاب چپ و راست از جبهه ملی تا حزب توده، حزب زحمتکشان، نهضت آزادی با موضع گیری های خود، یا در پستوی مرگ اندود سکوت خزیدند و مردم را تنها گذاشتند و یا به نوعی این قیام خونین را آشکارا یا پنهانی محکوم کردند و آن را اقدامی ارتجاعی و تلاشی کور معرفی نمودند.

 گرچه عدم همراهی احزاب و جریان های فعال سیاسی با قیام ۱۵ خرداد، بهره برداری از تمام ظرفیت های این قیام را  کمرنگ کرد ولی زمینه و امکان مردمی مصادره این قیام کاملا اصیل و دینی از دست روشنفکران و دگراندیشان گرفته شده است.

اساسا در تحلیل انقلاب های بزرگ نمی توان و نباید ریشه ها، زمینه ها، نقاط عطف تحولات و سیر تکوین مبارزات آغاز تا پیروزی را نادیده گرفت و در بازشناسی نهضت امام خمینی (ره) نیز نمی توان از واقعه خونین ۱۵ خرداد، به عنوان نقطه آغاز خونین مبارزات اسلامی مردم ایران به آسانی درگذشت.

 امروز پس از گذشت سال‌ها از آن تاریخ، هنوز هم اربابان و حامیان آن روز رژیم شاهنشاهی و جهانخواران غربی با سیاست‌ها و شعارهای جدید و فریبنده و بهانه‌های جدیدی مانند مبارزه با تروریسم، کارشکنی می‌کنند.

 اما ملت مسلمان ایران راه خود را انتخاب کرده و مسیر پیشرفت را ادامه می دهد البته تصور اینکه آنان دست از توطئه بردارند ساده اندیشی است؛ زیرا آنان نقشه اسلام زدایی را طرح ریزی کرده و آتش جنگ و اختلان را در کشورهای اسلامی روشن کرده و سلاح‌های خطرناک برای کشتن آنان ساخته و فروخته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار