مسئول شورای شعر سازمان بسیج هنرمندان:

سرودن از امام (ره) سرودن از ارزش‌هاست/ امروز وزنه شعر دفاع مقدس بسیار سنگین‌تر است

«رضا اسماعیلی» با بیان اینکه مهر امام (ره) با قلب شاعران انقلابی و مردم ایران آمیخته است، سرودن از امام (ره) را سرودن از ارزش‌ها دانست.
کد خبر: ۳۹۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 06June 2020

سرودن از امام (ره) سرودن از ارزشهاست/ اشعاری که مردم را شوکه کردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رضا اسماعیلی در گفت‌وگویی اظهار داشت: تاریخ تولد شعر انقلاب اسلامی ۱۵ خرداد ۴۲ بود و این شجره طیبه تا امروز برگ و بار بیشتری یافته است.

وی با اعلام اینکه پس از ظهور شعر انقلاب، این هنر متعالی بلافاصله به سمت دفاع مقدس کشیده شد، افزود: امروز وزنه شعر دفاع مقدس بسیار سنگین‌تر است. شعر انقلاب حاوی زیرشاخه‌های متعدد شامل فجریه، امامیه و ارتحال است. شاعران انقلاب در ستایش شخصیت معنوی امام (ره) شعر‌های بسیار سروه و سجایای ایشان را به تصویر کشیده اند که ساده زیستی، مردم داری و توجه به کرامت انسانی از جمله موضوعات این اشعار است.

به گفته اسماعیلی پس از ارتحال امام (ره) روند شعر انقلاب تا یکسال با این مضمون ادامه یافت و دفاتر بسیاری در این باب به چاپ رسیده است. بسیاری از این اشعار ضمن انتشار در جراید و خبرگزاری ها، همچنان به چاپ نرسیده و خوبست به زودی منتشر شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران با اشاره به اینکه برخی ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) در کنار بعد سیاسی و دینی ایشان معرفی نشده، گفت: سیمای عرفانی و ادبی امام (ره) با وجود انتشار دیوان ایشان، مورد معرفت جامعه نیست. اشعار حضرت امام (ره) در بر دارنده نظرات بسیار ارزشمندی است و انتشار آن پس از رحلت ایشان، جامعه را شوکه کرد؛ چراکه هیچ کس انتظار نداشت رهبری جامعه دینی با وجود مشغله‌های سیاسی و دغدغه‌های مختلف، به ادبیات بپردازد.

این شاعر و پژوهشگر ادبی توجه امام و رهبری به این حوزه را موجب برجستگی بیشتر این گونه‌ی هنری و گستردگی بیشتر آن دانست و به رادیو گفتگو گفت: برنامه‌های مختلف صداوسیما شایسته است به ابعاد عرفانی و ادبی امام (ره) پرداخته و غزلیات ایشان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه گفت: حضرت امام (ره) با وجود اینکه یک رهبر سیاسی و مرجع دینی بودند، خود را از جنس مردم می‌دانستند و لذا در قلوب جامعه جای گرفته بودند و حس همدردی با مظلومان، هنرمندان و شاعران انقلابی را هم با ایشان همراه ساخته بودند.

این منتقد ادبی با بیان اینکه تولیدات هنری این اشعار مداحی نیست و این افراد با تمام وجود اشعاری را برای حضرت امام (ره) سروده اند، گفت: شعرا بر روی صفاتی دست گذاشته‌اند که از سوی نسل اول و دوم انقلاب به خوبی درک شده بود.

وی اضافه کرد: نسل‌های بعدی ضمن مطالعه آثار امام (ره) شناختی نسبی نسبت به ایشان یافته بودند. امام (ره) انسانی متعالی و معنوی است و سرودنِ از او، سرودن از ارزش هاست.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار