یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

تحقق راهبرد «قوی شدن» با تعمیق وحدت و همدلی بین ارتش و سپاه

تعامل و وحدت بین ارتش و سپاه به‌عنوان دو بال قدرتمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از دوران دفاع مقدس تاکنون به شکل مطلوب و فزاینده‌ای ادامه داشته است.
کد خبر: ۴۰۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸ - 07June 2020

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ راهبرد قوی شدن کشور، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های مختلف خود، بر ضرورت تحقق آن تأکید کرده‌اند. دستیابی به این امر مهم، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استفاده مناسب از ظرفیت‌های کشور است تا بتوان در ابعاد مختلف به سطحی از اقتدار دست یافت که هیچ‌گونه تحریم و تهدیدی نتواند در امور جاری مملکت، اخلالی ایجاد کند.

یکی از ملزومات قوی شدن، برخورداری از توان دفاعی بالا و نیروهای مسلح آماده و پا در رکاب است که می‌تواند با هرگونه عامل ناامنی مقابله و آن را وادار به پذیرش شکست کند.

بدیهی است که موفقیت در هر عرصه‌ای و متعاقب آن، تحقق راهبرد «قوی شدن» در پی وحدت و هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه حاصل می‌شود و نیروهای مسلح نیز از این امر مستثنی نیستند.

ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به‌عنوان دو عامل اصلی تأمین امنیت، مأموریت‌های مختلفی را بر عهده دارند و در حیطه امور مرتبط با خود انجام وظیفه می‌کنند.

تعامل و وحدت بین این دو بال قدرتمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از دوران دفاع مقدس تاکنون به شکل مطلوب و فزاینده‌ای ادامه داشته است.

اما در این میان، عناصری معدود در داخل کشور سعی در کم‌رنگ کردن این وحدت مقدس داشته‌اند؛ وحدتی که شهیدانی چون سپهبد صیاد شیرازی بذر پربرکت آن را کاشتند و به توان رزم و اقتدار ایران اسلامی افزودند.

مرور پیشینۀ رفتارهای مغرضانه علیه ارتش و سپاه نشان می‌دهد که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، چنین رفتارهایی ظهور و بروز داشته است.

از یک سو خائنانی مانند بنی‌صدر علیه سپاه موضع گرفتند و سعی در تضعیف آن داشتند؛ که سرانجام با محرز شدن خیانتشان ناکام ماندند و نهال مقدس سپاه به لطف الهی روز به روز تنومندتر شد. از سوی دیگر نیز، عده‌ای از افراد ظاهرالصلاح و انقلابی‌نما در راستای اهداف اربابان غربی خود، خواستار انحلال ارتش بودند؛ خواسته‌ای که بزرگانی چون شهید چمران در مقابل آن موضع گرفتند و امام خمینی (ره) نیز با تعیین ۲۹ فروردین به‌عنوان روز ارتش، این پروژه تضعیف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را ناکام گذاشتند.

در همین راستا نیز طی سالیان گذشته، عده‌ای با وجود آگاهی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم مصون ماندنِ دفاع مقدس از «تحریف و فراموشی»، به تحریف وقایع جنگ تحمیلی و کم‌رنگ کردن نقش اجزای مختلف نیروهای مسلح در آن دوران پرداختند. برخی دیگر نیز در قالب مجموعه‌های تلویزیونی و یا فیلم‌های سینمایی، در همین عرصه گام برداشتند و خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کردند.

بدیهی است که چنین رفتارهایی نه‌تنها با راهبرد قوی شدن کشور در تعارض است، بلکه می‌تواند بر همدلی و یکپارچگی نیروهای مسلح ایران اسلامی، تأثیری نامطلوب بگذارد و این همان چیزی است که تنها دشمن از آن سود می‌برد.

بنا بر این، ضروری است که مسؤولان ذی‌ربط ضمن تلاش برای ممانعت از ظهور و بروز چنین رفتارهایی، زمینه تعامل و هم‌افزایی بیشتر بین نیروهای مسلح را فراهم کنند تا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر شعار پرمعنای «ارتشی، سپاهی یک لشکر الهی» به همراه نیروهای جبهه مقاومت، زمینه‌ساز اخراج آمریکا و متحدانش از منطقه باشند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار